Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eye-one of spider voor wide gamut.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eye-one of spider voor wide gamut.

    Hallo,

    Ik heb onlangs de HP LP2475w gekocht. Dit is een wide gamut scherm. Ik zou het scherm nu ook willen kalibreren maar ik twijfel tussen een spider 3 of de eye-one display toestellen.

    Volgens documentatie van de fabrikant supporteert de spider 3 wide gamut schermen. Voor de eye-one vind ik dit niet terug (tenzij voor de toestellen duurder dan 500€), maar volgens testen is deze wel zeer goed.

    Weten jullie of de eye-one display 2 ook geschikt is voor wide gamut (of neem ik dan beter de spider).

    Is er een groot verschil tussen de display 2 en de display LT (zelfde vraag voor de spider met de PRO en ELITE) versie.

    Alvast bedankt,
    Jerom

  • #2
    Re: eye-one of spider voor wide gamut.

    Ik veronderstel dat je met wide gamut,aRGB bedoeld
    Ik gebruik de eye-one voor de NEC 2690wUxi, een aRGB scherm.
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: eye-one of spider voor wide gamut.

      Het scherm kan inderdaad alle kleuren binnen aRGB weergeven.

      Ik lees hier en daar dat de eye-one ondertussen een verouderd toestel is en dat de kalibratie met aRGB schermen niet zo goed verloopt als voor de klassieke sRGB schermen. Anderzijds zou de eye-one de kleuren nog steeds nauwkeuriger bepalen dan de spider 3 zodat de kalibratie nauwkeuriger is (dit vind ik belangrijker dan een spider document die 'zegt' dat aRGB schermen worden gesupporteerd).

      Is de eye-one display LT voldoende of neem ik beter de display 2?

      Comment


      • #4
        Re: eye-one of spider voor wide gamut.

        Mijn Eye-one 2 is idd al een aantal jaar oud en de LT ken ik niet.
        Stel de vraag eens aan www.marc-en-ciel.be
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

        Comment


        • #5
          Re: eye-one of spider voor wide gamut.

          De LT is dezelfde hardware als de gewone Display2.
          Het verschil zit hem in de software functies die beschikbaar zijn...

          Het verschil tussen de Spyder PRO en Elite ken ik niet maar je hebt zeker en vast een Spyder 3 nodig. Spyder 2 is niet geschikt voor wide gamut schermen zoals de LP2475w.
          Dat geldt trouwens ook voor de EyeOne Display 1 en 2.
          De EyeOne Display 2 is enkel geschikt als de filters aan de primaries van het scherm zijn aangepast, dit is het geval als die gebundeld wordt met een monitor (zoals bij de betere NEC schermen).

          Ik heb mijn LP2475w gecalibreerd met de EOD2 en met de ColorMunki Design.
          Het ziet er naar uit dat de EOD2 toch betere profielen maakt maar ik moet dit nog verder onderzoeken.

          Dus voor de LP2475w is theoretisch de keuze beperkt tussen de ColorMunki en de Spyder3.

          Gr

          Comment


          • #6
            Re: eye-one of spider voor wide gamut.

            Oorspronkelijk geplaatst door trinityss Bekijk bericht

            Spyder 2 is niet geschikt voor wide gamut schermen zoals de LP2475w.
            Dat geldt trouwens ook voor de EyeOne Display 1 en 2.

            Gr
            Heb ook de HP LP2475W en op aanraden van marc-en-ciel de eye-one display2 gekocht... Zijn comment: Met de Eye-One Display2 zit je zeker goed wat kwaliteit en gebruiksgemak betreft.
            Flickr

            Comment


            • #7
              Re: eye-one of spider voor wide gamut.

              Ik heb ook de Eye-one display 2 gekocht op aanraden van Marc-en-ciel (waarvoor dank!). Voor Vista Pc's: niet vergeten de nieuwste i1Match software te downloaden (3.6.2 dacht ik). Vista 64 bit wordt ondersteund.

              Het scherm is ondertussen gekalibreerd en de kleuren zijn prachtig. Rood en groen hebben terug een normale saturatie en de foto's lijken nu echt getrouw aan de werkelijkheid. In het begin kreeg ik een melding dat de positie van de eye-one niet automatisch kon worden gedetecteerd op het scherm maar daarna verliep alles vlot.

              Ik ben heel tevreden met dit scherm en de eye-one. Er zullen natuurlijk wel betere schermen bestaan, maar voor deze prijs (600€) ligt de kwaliteit zeer hoog en moet deze niet onderdoen voor heel wat duurdere schermen. Ik zou het verschil met nog betere schermen trouwens toch niet meer merken. Tot nu toe heb ik geen dode of 'plakkende' pixels.

              Bedankt voor jullie hulp!

              Comment


              • #8
                Re: eye-one of spider voor wide gamut.

                Oorspronkelijk geplaatst door Jerom Bekijk bericht
                Ik heb ook de Eye-one display 2 gekocht op aanraden van Marc-en-ciel (waarvoor dank!). Voor Vista Pc's: niet vergeten de nieuwste i1Match software te downloaden (3.6.2 dacht ik). Vista 64 bit wordt ondersteund.

                Het scherm is ondertussen gekalibreerd en de kleuren zijn prachtig. Rood en groen hebben terug een normale saturatie en de foto's lijken nu echt getrouw aan de werkelijkheid. In het begin kreeg ik een melding dat de positie van de eye-one niet automatisch kon worden gedetecteerd op het scherm maar daarna verliep alles vlot.

                Ik ben heel tevreden met dit scherm en de eye-one. Er zullen natuurlijk wel betere schermen bestaan, maar voor deze prijs (600€) ligt de kwaliteit zeer hoog en moet deze niet onderdoen voor heel wat duurdere schermen. Ik zou het verschil met nog betere schermen trouwens toch niet meer merken. Tot nu toe heb ik geen dode of 'plakkende' pixels.

                Bedankt voor jullie hulp!
                Deel je mening, ook heel tevreden. Je moet wel surfen via een browser die color management ondersteunt. Ik gebruik firefox met ColorManagement add-on
                Over Marc-en-ciel ook niets dan lof, als ik hem mailde direct duidelijk antwoord
                Flickr

                Comment

                Working...
                X