Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotobuch professional: foto's over 2 paginas tegelijk spreiden?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotobuch professional: foto's over 2 paginas tegelijk spreiden?

    Ik ben bezig aan een Fotobuch Professional. Voor de Premium versie zitten er in de software templates die toelaten foto's overlappen over de linker en rechter pagina te leggen. Die templates zijn in de software niet beschikbaar voor de professional versie maar je kan manueel je picture box over de 2 paginas tekenen en een foto invoegen. De verificatie die gebeurt vlak voor je het album bestelt, geeft hier geen foutmelding voor.

    Ik heb aan Fotobuch gevraagd of deze manier van werken inderdaad toegestaan is voor de professional versie. Hun antwoord lijkt erop te wijzen van wel maar ik wel misschien toch even langs deze weg checken of iemand hier meer van weet en dit eventueel zelf inderdaad al zo gedaan heeft. Het lijkt me raar dat de software voor de professional versie deze templates niet aanbiedt terwijl je het wel zelf manueel zo zou kunnen tekenen zonder problemen te veroorzaken.

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
    Canon EOS 30D | EF-S 17-85mm IS USM | EF 70-200mm L f4 IS USM | Canon S50

  • #2
    Re: Fotobuch professional: foto's over 2 paginas tegelijk spreiden?

    Nog nooit een professional boek besteld. De mogelijke reden waarom ze niet meer voorzien omdat je ook een A3 variant van boek hebt en dan wordt een dubbele pagina al snel een A2. Ze zijn misschien bang dat de DPI dan te laag wordt.
    Tot sluitertijd, Dirk

    Comment


    • #3
      Re: Fotobuch professional: foto's over 2 paginas tegelijk spreiden?

      Zou kunnen, anderzijds geeft de software wel een waarschuwing als het aantal dpi te laag wordt als je een foto over 2 pagina's rekt in het professional album, ook als het ingesteld staat om de checks te doen op A3 formaat.

      Ik was trouwens begonnen aan een Lounge album uit hun Premium reeks. Dat is ook 30cmx40cm, dus bij benadering A3, en daar heb je die templates wel.

      @FotoDirk, heb je trouwens ooit antwoord gehad op je vraag "Kent er iemand een service die de afdruk achteraf in meerdere formaten toelaat? "
      Dit is voor mij o.a. een reden om de professional versie te kiezen bij fotobuch en niet de premium reeks. 'k Heb niet veel zin om al het werk opnieuw te moeten doen.
      Canon EOS 30D | EF-S 17-85mm IS USM | EF 70-200mm L f4 IS USM | Canon S50

      Comment


      • #4
        Re: Fotobuch professional: foto's over 2 paginas tegelijk spreiden?

        als je complete controle wenst, en professioneel afgewerkt produkt, kijk dan zeker eens bij Asuka Books

        Comment


        • #5
          Re: Fotobuch professional: foto's over 2 paginas tegelijk spreiden?

          Oorspronkelijk geplaatst door James71 Bekijk bericht
          als je complete controle wenst, en professioneel afgewerkt produkt, kijk dan zeker eens bij Asuka Books
          Over die site heb ik inderdaad veel goeds gelezen wat de kwaliteit betreft in een overzichtstopic over fotoboeken op dit forum.

          Helaas lees ik dat ze enkel werken voor professionele fotografen/graphic artists. Op hun site staat trouwens "Asukabooks are available to professional photographers and designers creating books for resale or promotions. We do not sell directly to consumers. Please take a moment to answer the questions below so that we may verify your business status.", niet voor mij weggelegd m.a.w.
          Canon EOS 30D | EF-S 17-85mm IS USM | EF 70-200mm L f4 IS USM | Canon S50

          Comment


          • #6
            Re: Fotobuch professional: foto's over 2 paginas tegelijk spreiden?

            De juiste site voor Asuka voor ons is: http://eu.asukabook.com/
            En ook ik ben geen prof en heb toch een account bij die mannen gekregen.

            En buiten FotoBuch heb ik geen enkele site gevonden die automatisch de lay-out op verschillende formaten laat gebruiken. En omdat FotoBuch dat alleen voor de professional aanbied met A3 en A4 heb ik die niet gebruikt. Ik wou een bedrukte kaft hebben en A3 vond ik wat groot als boek.

            Bij Asuka kan het in principe, maar niet automatisch. Zo bieden zij boeken aan met de formaten in het vierkant van 10, 8, 7 en 5 inch. Maar je moet wel zelf herschalen. En dat is moeilijker dan ik had vermoed. Want het is niet dat je een boek ontwerpt voor 10x10 inch dat je achteraf gewoon je JPG's herschaalt met 7/10 om een 7x7 inch boek te hebben. Dat komt omdat de gutter en de trim niet mee schalen. Dus een 7x7 inch pagina is in vergelijking groter dan een 10x10 inch pagina. Je moet dus herschalen om de hoogte correct te krijgen. En daarna nog aan de breedte met canvas trimmen. En dat is een probleem voor uw layout. Want aan de lange zijde verlies je dus nog eens extra pixels. Als je dus in het grootste boek niet genoeg plaats heb gelaten, heb je nog wat werk om de layout weer bij te werken.

            De print, de binding en de extra bescherming per boek bij Asuka zijn beter dan FotoBuch. Maar het afsnijden is een probleem. Je hebt een grote onzekerheid bij het afsnijden, je moet redelijk ver van de rand blijven bij het layouten.

            Bij FotoBuch en ook het veel goedkopere Blurb is de afsnijding geen probleem. Als je een foto op 1cm van de rand boven en links zet bv, dan zal dat in je boek maar weinig afwijken. Bij Asuka was een van mijn layouts niet mooi in het midden gezet en afgesneden waardoor de foto's aan 1 kant aan de rand zaten en aan de ander kant er nog een ruime marge over was. Een spijtige zaak, want ik ga nu terug FotoBuch gebruiken. Voor mij is de layout net iets belangrijker dan de afdrukkwaliteit. Op die ene pagina zie ik niet meer hoe goed het geprint is, mijn oog zit steeds weer op die asymmetrische afsnijding te kijken.
            Tot sluitertijd, Dirk

            Comment


            • #7
              Re: Fotobuch professional: foto's over 2 paginas tegelijk spreiden?

              Dirk,
              Heb je dat van dat onnauwkeurig afsnijden nog al aan de hand gehad? Ik heb meerdere boeken bij Asuka laten drukken en dat nog nooit voorgehad. Zou het misschien een (éénmalige en niet structurele) fout bij hun kunnen geweest zijn.

              Patrick
              [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

              Comment


              • #8
                Re: Fotobuch professional: foto's over 2 paginas tegelijk spreiden?

                Oorspronkelijk geplaatst door patrickL Bekijk bericht
                Dirk,
                Heb je dat van dat onnauwkeurig afsnijden nog al aan de hand gehad? Ik heb meerdere boeken bij Asuka laten drukken en dat nog nooit voorgehad. Zou het misschien een (éénmalige en niet structurele) fout bij hun kunnen geweest zijn.

                Patrick
                Nee dat was mijn eerste bestelling. Heb het boek ondertussen ook aan de mensen gegeven voor wie ik het gemaakt had. Dus kan het nu niet meer goed nagaan.

                Maar ik vind het toch moeilijk om te weten waar men afsnijdt. Waarom zetten ze de trim lijn niet op de plaats waar dat normaal te verwachten valt in de templates?
                Tot sluitertijd, Dirk

                Comment


                • #9
                  Re: Fotobuch professional: foto's over 2 paginas tegelijk spreiden?

                  Hier een voorbeeld van een layout die ik gemaakt had.


                  Ik ben achteraf op de site van Asuka gaan zoeken. Helaas staat er duidelijk dat je 5mm van de trim lijn moet afblijven. En ik ben in deze layout maar 5mm van de rand gebleven. Een layout zoals hierboven mag je dus niet gebruiken, je moet veel verder van de randen wegblijven. De trim lijnen in de layout (niet zichtbaar op de JPG hierboven) tonen aan wat er zeker wordt afgesneden maar je moet er vervolgens nog eens minstens 5mm vanaf blijven dus.

                  Ik denk nu wel dat als ik nog een boek met Asuka maak, dat ik dan waarschijnlijk het probleem niet meer ga hebben. Omdat ik nu weet dat je niet naar de trim lijnen in de layout moet kijken, maar dat je er best een nieuwe strengere zet om naar te werken.
                  Tot sluitertijd, Dirk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotobuch professional: foto's over 2 paginas tegelijk spreiden?

                    @FotoDirk
                    Bedankt voor de uitleg en je mening. Ik ga eerst FotoBuch eens proberen denk ik. Voor de albums die ik nu aan het maken ben, is Asukabook waarschijnlijk overkill want ik lees overal dat ze aanmerkelijk duurder ziin.
                    Canon EOS 30D | EF-S 17-85mm IS USM | EF 70-200mm L f4 IS USM | Canon S50

                    Comment

                    Working...
                    X