Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

externe harddisk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • externe harddisk

    ik wil een externe hade schijf kopen van 1 tera byte
    de harde schijf van mijn laptop zit eigenlijk vol , zou alles foto's op de externe willen zetten en voortaan op die schijf willen werken, enkel blijven de programmas zelf wel op de laptop staan
    zijn er nog hier die dat zo doen? en welke desktop harde schijf is er eigenlijk goed?
    ik heb wel zo een mobiele opslag ding van iomega en tot op heden altijd perfect maar is wel wat klein, zijn die grote ook goed of zijn er betere op de markt,liever geen hp daar heb ik alleen nog maar miserie mee gehad
    ik weet gewoon niet wat goed is vandaar mijn vraag
    http://www.jvs-photography.be/

  • #2
    Re: externe harddisk

    welke je kan gebruiken kan ik je niet zeggen omdat ik er zelf geen heb maar ik wil je alleen maar waarschuwen dat als je 1tb-schijf koopt voor je foto's, je ook moet zien dat je er een backup van kan nemen.

    Ikzelf werk met 3 HDs :
    1x mobiele schijf 160Gb
    2x "desktop" externe schijf (met stroom dus) van 250gb

    Met programma Allway Sync (gratis) synchroniseer ik mijn mobiele schijf (werkschijf) met de andere 2 zodat ik altijd een dubbele backup heb ingeval er iets moest foutlopen.

    Voordeel aan zo'n mobiele HD is dat het in feite een grote usb-stick is en ze dus heel makkelijk kan meegenomen worden om bv elders je foto's te tonen.
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: externe harddisk

      Paar vraagjes om je vooruit te helpen:
      - hoeveel mag het kosten?
      - mobiel of met stroom?
      - backup belangrijk? (er bestaan externe oplossingen met 2 schijven die je in raid kan zetten zodat je automatisch backup hebt)
      Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

      Comment


      • #4
        Re: externe harddisk

        Oorspronkelijk geplaatst door molotovke Bekijk bericht
        - backup belangrijk? (er bestaan externe oplossingen met 2 schijven die je in raid kan zetten zodat je automatisch backup hebt)
        Let wel op dat dit systeem (mirrorring) niet helpt bij user errors, virussen, kwaadaardige software, en andere mogelijke oorzaken van dataverlies, enkel backups op media die tijdens normaal gebruik niet aan de computer verbonden zijn geven hier extra (en niet eens totale) zekerheid...

        Ik heb een externe disk van 1Tb als backup disk, deze staat maar 1 keer per week aan om alles van die week te syncen.

        al je foto's slechts op 1 schijf bewaren beschouw ik als een groot risico, ze kan gestolen worden, kapot gaan, een virus oplopen, ...

        - Probeer een externe disk te kopen met slechts 1 harde schijf erin, zo halveer je ook de kans op een mechanisch defect tov disks die de ruimte van 2 schijven samenvoegen (is heel frequent bij externe 1tb disks)
        - e-sata is het snelste, dan firewire 800 dan usb2 firewire 400 en als laatste gewone usb. Kies de snelste interface die je laptop je toelaat.
        - ik heb goede ervaringen met lacie, minder met iomega.
        Mijn foto's
        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

        Comment


        • #5
          Re: externe harddisk

          Thuis alle data op een NAS (netwerkschijf) als "moederschijf", toegankelijk vanaf elke netwerkpc. Die schijf wordt dagelijks gebackupped naar een externe HDD (met het gratis programma syncback). En omdat die schijven gepikt kunnen worden of in vlammen kunnen opgaan worden de belangrijkste folders wekelijks nog naar een mobiele HDD gekopieerd, die ik buitenshuis (op het werk) bewaar. Nu nog een manier vinden om mezelf te backuppen en dan kan me helemaal niks meer gebeuren... . Groetjes M.

          Comment


          • #6
            Re: externe harddisk

            de prijs is van ondergeschikt belang , maakt eigenlijk niet zo veel uit daar die dingen tegenwoordig niet echt duur meer zijn
            welk systeem met of zonder stroom, weet ik zelf niet , usb of een andere aansluiing tja weet ik ook niet, usb ken ik wel maar die andere aansluitingen die ik heb op mijn laptop weet ik niet voor wwat die dienen, ik heb een dell xps M1530 tot hiertoe ben ik daar zeer tevreden over maar al die aansluitingen gewoon het beste systeem wil ik graag (allee iets dat niet snel de geest geeft, snelheid is ook van ondergeschikt belang)
            het is mij wel te doen om zekerheid , want ik zou er twee willen kopen
            eentje dat dus aan de laptop hangt en eentje waar ik geregeld even kan aansluiten om een copie te maken zodat alles steeds op twee schijven staat

            zo een syncro software ken ik eigenlijk niet
            wist niet eens dat dat bestond, zou wel gemakkelijk zijn ....
            http://www.jvs-photography.be/

            Comment


            • #7
              Re: externe harddisk

              Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
              zo een syncro software ken ik eigenlijk niet
              wist niet eens dat dat bestond, zou wel gemakkelijk zijn ....
              Met syncback kan je zowel backuppen als synchroniseren.

              Comment


              • #8
                Re: externe harddisk

                Oorspronkelijk geplaatst door misti Bekijk bericht
                Met syncback kan je zowel backuppen als synchroniseren.
                in weze is er niet echt veel verschil tussen sync en backup toch?

                in feite sync ik mijn schijven maar ik heb daardoor wel een perfecte backup die identiek is aan mijn werkschijf. Als ik dus op mijn backup-discen aan het bladeren ben door de mappen kan ik direct mijne weg vinden omdat de mappenstructuur en bestandsnamen EXACT hetzelfde zijn als op mijn werkschijf.

                Ben btw aan het syncen as we speak
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

                Comment


                • #9
                  Re: externe harddisk

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                  in weze is er niet echt veel verschil tussen sync en backup toch?
                  Toch wel. Bij een backup heeft de inhoud van de "bron" altijd voorrang op de inhoud van het "doel". Als je bestanden toevoegt aan de doelmap of het doelstation en vervolgens de bronmap of het bronstation backupt dan zullen die toegevoegde bestanden weer uit het doel verdwijnen. Bij een sync worden bron en doel steeds identiek gehouden. Wijzigt er iets in het doel dan wordt dat op de bron aangepast, en vice versa.

                  Comment


                  • #10
                    Re: externe harddisk

                    Ik heb vorige week een externe HD van het merk LaCie gekocht in de Fnac.
                    750 GB voor 85 euro, eenvoudig model met enkel USB2.0 aansluiting, eSATA heb ik toch niet op mijn pc, en FW800 ook niet.
                    Ik gebruik ook SyncBack als backup tool, werkt goed en eenvoudig.

                    Comment

                    Working...
                    X