Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focus leggen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Focus leggen

    Hey guys,
    Ik ben nog niet zo lang bezig met fotografie, maar ik heb eens een vraagje.
    Ik heb ondertussen al heel wat zitten lezen over het fotograferen enz.
    Nu had ik gelezen dat je bv. interessantere portret fotos kunt maken door de persoon in kwestie niet in het midden te fotograferen, dus zorgen dat je heel beeld mooi gevuld is.
    Verder had ik ook gelezen dat je het best kunt focussen op de ogen.

    Nu om deze 2 te combineren doe ik hetvolgende. Ik focus op de ogen en duw de trigger knop half in tot ik een tuut hoor en de camera ingesteld is. (Nikon D90)
    Dan hou ik de trigger half in (ik hou dus de focus) en positioneer het model mooi volledig in het beeld.

    Is dit een goed handeling ? Doet iedereen dit zo ?
    Want als ik eerst het model positioneer in beeld en dan focus, dan wordt de focus toch op iets anders gelegd dan bv. de ogen ?

  • #2
    Re: Focus leggen

    Uw redeneringen zijn volledig correct en gelden voor mensen en dierlijke modellen.

    Focuseer op de ogen door de ontspanknop half in te drukken, herkader je opname en druk af.
    Vooraf misschien wel al het kadreren doen (zoom instellen) en zorgen dat je belichting (sluitersnelheid/diagfragme/correctie) al juist staat.
    (Pas op met bvb program-mode, de instellingen kunnen anders gemeten zijn op de ogen dan op het herkaderde frame)
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: Focus leggen

      Deed ik ook maar geeft niet altijd de beste resultaten. Reden is dat als je de camera beweegt voor de betere compositie dat je dan ook de afstand tussen het focus punt en de sensor kunt wijzigen. Met als gevolg dat het toch niet altijd de juiste scherpte meer heeft.

      Nu ik werk met een full frame en vaak met grote opening en dan is de scherptediepte ook heel klein. In zo'n geval is het toch vaak beter om een ander focus punt te kiezen.
      Tot sluitertijd, Dirk

      Comment


      • #4
        Re: Focus leggen

        Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
        Deed ik ook maar geeft niet altijd de beste resultaten. Reden is dat als je de camera beweegt voor de betere compositie dat je dan ook de afstand tussen het focus punt en de sensor kunt wijzigen. Met als gevolg dat het toch niet altijd de juiste scherpte meer heeft.

        Nu ik werk met een full frame en vaak met grote opening en dan is de scherptediepte ook heel klein. In zo'n geval is het toch vaak beter om een ander focus punt te kiezen.

        Nou dan heb je waarschijnlijk toch iets verkeerds gedaan hoor want zo fotografeert zo'n beetje elke modelfotograaf .

        Paar reden waardoor het fout zou kunnen gaan.

        1)Verkeerd focuspunt gekozen. Bij elke cam zitten er verschillende focuspuntjes die je aan en uit kunt zetten. Bij portretten heb je er vaak maar 1 aanstaan en dat is NIET het punje in het midden maar het puntje wat zo dicht mogelijk bij het oog zit en de comp die je wilt maken.
        2) ai-servo of ai-focus aan ipv One-shot. (bij nikon heet dit anders, maar kan ff niet op de naam komen.
        Bij comps maken zoals TS aangeeft, moet je bij Canon de cam op one-shot zetten. Doe je dit niet, en je puntje verschuift, blijft de cam focussen waar het puntje zich bevindt. Dus als bijv. het puntje uit het gezicht ineens op de boom op de achtergrond valt, is de boom scherp.
        Ai-servo is dus ook om BEWEGENDE objecten te volgen en scherp te houden maar kun je geen comps mee maken (althans heel moeilijk)
        Dus wat TS wil moet op One-shot
        3) doe je dan alles goed en ga je dan schieten op F1,2 dan kun je problemen krijgen met scherpte op het verkeerde gebied als je het doet zoals TS zegt. Maar vanaf F2,8 heb ik daar nooit last mee gehad (en getest)
        Groetjes, Jörgen
        www.beautyshoot.nl

        Comment


        • #5
          Re: Focus leggen

          Ik volg FotoDirk: Hercomposeren zal bijna altijd lukken met een kitlens, echter als ik mijn 50mm f/1.8 hanteer dan gebruik ik een alternatief focuspunt en tracht ik niet de her-composeren aangezien de scherpte-diepte zo beperkt kan zijn met deze lens dat je foto 3 keer op 4 mislukt (scherpte op de verkeerde plaats)
          Mijn foto's
          Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

          Comment


          • #6
            Re: Focus leggen

            Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
            Ik volg FotoDirk: Hercomposeren zal bijna altijd lukken met een kitlens, echter als ik mijn 50mm f/1.8 hanteer dan gebruik ik een alternatief focuspunt en tracht ik niet de her-composeren aangezien de scherpte-diepte zo beperkt kan zijn met deze lens dat je foto 3 keer op 4 mislukt (scherpte op de verkeerde plaats)
            Dat zeg ik, als je op een heel groot diafragma schiet, zou dat problemen kunnen geven. Maar hoe vaak schiet je, of de gemiddelde fotograaf, op F1.8?
            Ik heb jaren van alles geschoten vanaf F2,8 tot F22 en nog NOOIT problemen gehad met scherpteverlies op deze manier zoals TS aangaf en ik leer het de mensen ook in mijn WS.
            Toevallig heb ik mezelf een paar maanden geleden op de 85mm 1.2 van Canon getrakteerd en ondervond voor het eerst problemen tot F2.2
            Maar daarboven ook niet meer.

            TS stelt een vraag om hoe een interessant beeld te krijgen dmv een compositie out of cam te maken. Heel verstandig want a) leer je goed kijken en b) hoef je niet te snijden en pixels te verliezen.
            Groetjes, Jörgen
            www.beautyshoot.nl

            Comment


            • #7
              Re: Focus leggen

              ahaaa ... dan was ik dan toch goed bezig.
              Nu, zoals madmax zegt, zal ik toch maar eens moeten gaan kijken naar die focuspunten. want op dit moment probeert m altijd in het midden te focussen.
              Ik zal eens moeten gaan uitpluizen hoe dat bij de Nikon werkt.

              Comment


              • #8
                Re: Focus leggen

                normaalgezien kun je dit gewoon aanpassen via de grote dial knop op de achterkant.
                focus een gewoon en druk dan eens naar links of rechts op die dial knop
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: Focus leggen

                  Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht

                  Nou dan heb je waarschijnlijk toch iets verkeerds gedaan hoor want zo fotografeert zo'n beetje elke modelfotograaf .

                  Paar reden waardoor het fout zou kunnen gaan.

                  1)Verkeerd focuspunt gekozen. Bij elke cam zitten er verschillende focuspuntjes die je aan en uit kunt zetten. Bij portretten heb je er vaak maar 1 aanstaan en dat is NIET het punje in het midden maar het puntje wat zo dicht mogelijk bij het oog zit en de comp die je wilt maken.
                  2) ai-servo of ai-focus aan ipv One-shot. (bij nikon heet dit anders, maar kan ff niet op de naam komen.
                  Bij comps maken zoals TS aangeeft, moet je bij Canon de cam op one-shot zetten. Doe je dit niet, en je puntje verschuift, blijft de cam focussen waar het puntje zich bevindt. Dus als bijv. het puntje uit het gezicht ineens op de boom op de achtergrond valt, is de boom scherp.
                  Ai-servo is dus ook om BEWEGENDE objecten te volgen en scherp te houden maar kun je geen comps mee maken (althans heel moeilijk)
                  Dus wat TS wil moet op One-shot
                  3) doe je dan alles goed en ga je dan schieten op F1,2 dan kun je problemen krijgen met scherpte op het verkeerde gebied als je het doet zoals TS zegt. Maar vanaf F2,8 heb ik daar nooit last mee gehad (en getest)
                  Ik zelf doe niet echt aan model fotografie maar aan portret fotografie bij gelegenheden. Mijn modellen staan dus niet te poseren. Maar eigenlijk schreef ik dat ik uw optie 1 verkies. Al zal ik nog weinig de compositie aanpassen, maar wel het meest juiste focuspunt kiezen en de rest achteraf op PC eventueel nog wat bij-croppen.
                  Tot sluitertijd, Dirk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Focus leggen

                    Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                    Ik zelf doe niet echt aan model fotografie maar aan portret fotografie bij gelegenheden. Mijn modellen staan dus niet te poseren. Maar eigenlijk schreef ik dat ik uw optie 1 verkies. Al zal ik nog weinig de compositie aanpassen, maar wel het meest juiste focuspunt kiezen en de rest achteraf op PC eventueel nog wat bij-croppen.

                    In principe geldt dit niet alleen voor modellen maar voor de fotografie in het algemeen.

                    Stel dat je links een mooie boom en de horizon is verweg. Maar je wilt de boom scherp hebben met een mooi verloop in DOF naar de horizon toe.
                    Dan zou ik dus mijn focuspunt naar links verplaatsen, een evt. comp maken in de zoeker, en dan afdrukken.
                    Maar nogmaals, belanrijkste hier is dat de cam op one-shot staat. Anders blijft de lens focussen. (mits deze op autofocus staat natuurlijk )
                    Groetjes, Jörgen
                    www.beautyshoot.nl

                    Comment

                    Working...
                    X