Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geheugenkaartje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geheugenkaartje

    Hoi,

    Ik heb gisteren m'n Nikon D60 besteld, maar nu moet ik nog kijken voor een geschikt geheugenkaartje. Daarom had ik graag geweten welke kaartjes goed zijn, en waar er toch wat foto's op kunnen (500 foto's in goede kwalititeit is al voldoende, meer mag altijd ), niet te duur als het kan, maar uiteindelijk speelt dat geen grote rol.

    Greetings,

    D.

  • #2
    Re: Geheugenkaartje

    Oorspronkelijk geplaatst door Dieterius Bekijk bericht
    Hoi,

    Ik heb gisteren m'n Nikon D60 besteld, maar nu moet ik nog kijken voor een geschikt geheugenkaartje. Daarom had ik graag geweten welke kaartjes goed zijn, en waar er toch wat foto's op kunnen (500 foto's in goede kwalititeit is al voldoende, meer mag altijd ), niet te duur als het kan, maar uiteindelijk speelt dat geen grote rol.

    Greetings,

    D.
    Ik heb in m'n D60 de "normale" SanDisk achtigen... Ik heb ook eentje die High speed is, en ik heb de indruk dat het toch wat uitmaak... vooral bij transfer vanaf de kaart naar de PC (via kaartlezertje dan wel)

    Ook kan een D60 zonder problemen de SDHC (high capacity) aan, ik heb 2 kaartjes van 8 gieg (en die zijn volgens mij TE groot... ik schiet altijd met m'n 4 gieg high speed kaartje, en kom daar over 't algemeen ruimschoots mee toe.

    Misschien niet echt een nuttige uitleg, maar mogelijks heb je er iets aan

    Mvg,
    Koen
    2xZ6, 1xD7500, glas, licht :)

    Comment


    • #3
      Re: Geheugenkaartje

      grbruik ook veel een 4gig sdhc kaartje ruimschoots voldoende
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Geheugenkaartje

        4Gb krijg ik wel vol op een dagje in RAW foto's nemen, voor de marge heb'k ik een 16GB Sandisk Extreme III gekocht en ik ben hier heel tevreden van, nooit zorgen maken dat je plaats te weinig hebt... 'k heb nog een 4gb als backup of voor op vakantie als ik veiligheidshalve al mijn vorige foto's veilig wil opbergen...

        die 16Gb heb'k nooit nooit volgekregen.

        4Gb zal ruw geschat 400 foto's inhouden (9Mb per RAW foto of 4.5Mb per Jpeg foto)
        Mijn foto's
        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

        Comment


        • #5
          Re: Geheugenkaartje

          4gb zal dus volstaan, voor een beginneling als ik...
          misschien beter van er twee te kopen in plaats van 8gb.

          Sandisk is dus één van de beste qua kwaliteit-prijs verhouding, of heb ik het verkeerd op?

          edit: net wat op de site van fnac zitten rondneuzen, en er zijn verschillende soorten, mss kan het handig zijn om te specifieren wat de beste is, want op dat vlak ben ik een complete leek :s
          Last edited by Dieterius; 6 januari 2009, 11:58.

          Comment


          • #6
            Re: Geheugenkaartje

            Oorspronkelijk geplaatst door Dieterius Bekijk bericht
            4gb zal dus volstaan, voor een beginneling als ik...
            misschien beter van er twee te kopen in plaats van 8gb.

            Sandisk is dus één van de beste qua kwaliteit-prijs verhouding, of heb ik het verkeerd op?

            edit: net wat op de site van fnac zitten rondneuzen, en er zijn verschillende soorten, mss kan het handig zijn om te specifieren wat de beste is, want op dat vlak ben ik een complete leek :s
            Fnac? 20 euro voor 4 GB Daar kun je nu al een kaart van 16GB voor kopen.
            8 euro voor 4 GB is een eerlijkere prijs.

            SanDisk is inderdaad zowat het beste alhoewel ik een hele hoop kaartjes van andere merken heb die evengoed werken.
            Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

            Comment


            • #7
              Re: Geheugenkaartje

              Oorspronkelijk geplaatst door Mimo Bekijk bericht
              Fnac? 20 euro voor 4 GB Daar kun je nu al een kaart van 16GB voor kopen.
              8 euro voor 4 GB is een eerlijkere prijs.

              SanDisk is inderdaad zowat het beste alhoewel ik een hele hoop kaartjes van andere merken heb die evengoed werken.
              ben ook ah uitkijken en kan er niet zo goed aan uit die extreme-types kosten best nog wel wat geld, op die site die jij aangeeft, valt het nog mee, goede ervaringen hiermee?

              of moet het allemaal niet zo extreem?
              Last edited by Hilket; 6 januari 2009, 13:18.

              Comment


              • #8
                Re: Geheugenkaartje

                Iedereen doet uitspraken over de voldoende capaciteit van het kaartje zonder het formaat van de foto te vermelden: RAW, RAW + JPEG of JPEG en daarbij dan de grootte.

                Ik haald op een D200, ook 10MP, geschat 240 opnames en kwam dan altijd ruim boven de 300 uit in RAW. Maar ik de kleinste jpeg met de hoogste compressie verslijt jue camera met één kaartje zonder dat één keer leeg te maken.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Geheugenkaartje

                  Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Iedereen doet uitspraken over de voldoende capaciteit van het kaartje zonder het formaat van de foto te vermelden: RAW, RAW + JPEG of JPEG en daarbij dan de grootte.

                  Ik haald op een D200, ook 10MP, geschat 240 opnames en kwam dan altijd ruim boven de 300 uit in RAW. Maar ik de kleinste jpeg met de hoogste compressie verslijt jue camera met één kaartje zonder dat één keer leeg te maken.

                  Mijn vraag/opmerking gaat niet zo zeer over de grootte dan wel over het "extreme" karakter van zo'n kaartje.

                  Merk je veel verschil, want de kostprijs is beduidend hoger, ongeacht of het nu raw of jpeg is. Een algemene vraag met andere woorden.

                  Is het de meerkost waard voor een gewone compactcamera?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Geheugenkaartje

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hilket Bekijk bericht
                    Mijn vraag/opmerking gaat niet zo zeer over de grootte dan wel over het "extreme" karakter van zo'n kaartje.
                    Wat hieronder staat lijkt me toch een vraag naar de grootte en niet naar de snelheid of heb ik het nu mis?


                    Oorspronkelijk geplaatst door Hilket Bekijk bericht
                    waar er toch wat foto's op kunnen (500 foto's in goede kwalititeit is al voldoende.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Geheugenkaartje

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Wat hieronder staat lijkt me toch een vraag naar de grootte en niet naar de snelheid of heb ik het nu mis?
                      ik schrijf dan ook "mijn vraag". Jij quote mij, terwijl ik die woorden nooit getypt hebt, ook leuk!
                      maar soit, maakt niet uit. Ik ga maar eens op zoek op het net naar een antwoord op mijn vraag.
                      Last edited by Hilket; 6 januari 2009, 14:32.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Geheugenkaartje

                        Zelf begin ik het verschil tussen snelle en tragere kaartjes nu pas te merken na aankoop van mijn 50D. Bij het continu (6 beelden per seconde) schieten in Raw (ongeveer 20MB per foto) kan het wegschrijven erg veel tijd in beslag gaan nemen bij langzame kaartjes. Ik gebruik nu zelf een Sandisk extreme 3 en die voldoet voor mij beter dan de langzamere kaartjes die ik eerst gebruikte. Bij mijn 400D heb ik hier echter nooit last van gehad (schoot voornamelijk 'single shot') dus het ligt er een beetje aan hoe je fotografeert
                        http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

                        http://rouwkema.smugmug.com/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Geheugenkaartje

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hilket Bekijk bericht
                          ben ook ah uitkijken en kan er niet zo goed aan uit die extreme-types kosten best nog wel wat geld, op die site die jij aangeeft, valt het nog mee, goede ervaringen hiermee?

                          of moet het allemaal niet zo extreem?
                          Een Extreme III is ongeveer 2x sneller dan een Ultra II. Dat merk je vooral bij het overzetten naar de pc. Bij het fotograferen zelf normaal gezien niet aangezien de buffers tegenwoordig vrij groot zijn bij camera's.
                          Canon 500D + Sigma 17-70 f/2.8-4.5 + Canon 70-300 f/4-5.6 IS + Sigma 30 f/1.4 + Canon 85 f/1.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: Geheugenkaartje

                            Ik kan alleen Mimo (en anderen) bijvallen: een snelle kaart uit zich niet zozeer bij het fotograferen, dan wel bij het downloaden van de beelden naar pc. Als je weinig geduld hebt loont het echt de moeite om de snelste kaarten te kopen. Die hebben een hoger prijskaartje inderdaad, maar dat is iets wat iedereen voor zichzelf moet afwegen.
                            Ik hou het altijd bij Sandisk: die zijn niet kapot te krijgen, hoezeer je ze ook misbruikt. Ze overleven zelfs wasmachines Dat neemt niet weg natuurlijk dat er geen andere degelijke merken te vinden zijn, daar heb ik echter geen ervaring mee...
                            www.135mm.be
                            @135mm_leuven
                            info@135mm.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Geheugenkaartje

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Iedereen doet uitspraken over de voldoende capaciteit van het kaartje zonder het formaat van de foto te vermelden: RAW, RAW + JPEG of JPEG en daarbij dan de grootte.

                              Ik haald op een D200, ook 10MP, geschat 240 opnames en kwam dan altijd ruim boven de 300 uit in RAW. Maar ik de kleinste jpeg met de hoogste compressie verslijt jue camera met één kaartje zonder dat één keer leeg te maken.
                              Ander mensen doen dan weer uitspraken zonder het formaat van het kaartje te vermelden
                              Mijn foto's
                              Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                              Comment

                              Working...
                              X