Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SB-800 met D80, richtgetal klopt niet, help

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SB-800 met D80, richtgetal klopt niet, help

    Hallo,

    Ik heb een raar verschijnsel welke ik maar niet kan verklaren. In het begin toen ik de camera en flitser had viel me op dat bij het flitsen standaard met 1 stop word onderbelicht. Dit zowel met de interne als de externe flitser.
    Ik heb zelfs de camera eens laten nakijken of de diafragma wel goed stond afgesteld, maar niets gevonden.

    Nu heb ik voor mijn opleiding een technische opdracht met de externe flitser en ik blijf er tegen aan lopen.
    Ik heb maar een tabel gemaakt waarin ik per meter afstand de juiste diafragma kan instellen (ook per zoomkoppositie).
    Hieruit blijkt dat op 1m, bij zoompositie 35mm maar een diafragma heb van F16 (iso 100). Ik flits dus op handmatig met vol vermogen. Als ik met mijn licht/flitsmeter meet dan meet ik ongeveer F32.
    Dus volgens mijn camera is het richtgetal van mijn flitser 16 en volgens mijn lichtmeter is die 32. Het laatste klopt dus wel redelijk met de specs van de flitser. Mijn camera dus helemaal niet.

    Hoe bepaal ik de juiste belichting voor mijn camera:
    Een meetlat (tussen sensor camera en flitskop), een wit mat papiertje (envolop), deze hoeft niet beeldvullend te zijn. Ik schiet en bepaal via het histogram en de hoge lichten of er nog net doortekening is in het witte vel.
    Ik flits wel op het achterste gordijn, maar dit maakt niets uit bij test.
    Ook heb ik de automatische snelle synchroflits uit gezet. Ook geprobeerd om de zoomkopinstelling in de flitser uit te zetten.

    Ik heb dus een Nikon D80 met een SB-800. Ik gebruik een lens 17-55 F2.8 (met zonnekap). Lichtmeter Sekonic L-758D

    Kan iemand mij helpen?
    Straatfotografie
    https://gertjandubbeld.wordpress.com
    Fujifilm X100S, Nikon D80, Canon Powershot G10, Canon Powershot S100

  • #2
    Re: SB-800 met D80, richtgetal klopt niet, help

    Op blz 42 staat de richtgetallentabel voor de diverse standen van de spiegel van de flits, bij 35mm is dat: 32.

    richtgetal = opnameafstand x diafragma en 32 = 1 x 32, hoe heb je dan de f16 berekent?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: SB-800 met D80, richtgetal klopt niet, help

      Ik heb de F16 bepaald door te zoeken naar de juiste belichting bij die afstand en flits. Ik heb dus meerdere foto's gemaakt met verschillende diafragma's en steeds aan de hand van het histogram en hoge lichten gekeken of die diafragma de juiste was.
      Met een afstand die ik gebruik van 1m is dan het richtgetal ook 16.
      Als ik mijn camera op F28 zet, dan is de foto een aantal stops te krap belicht.

      Overige waarden op 35mm zijn:
      1m -> F16
      2m -> F10,
      3m -> F7.1,
      4m -> F5.6
      Last edited by gdfotografie; 5 januari 2009, 08:44.
      Straatfotografie
      https://gertjandubbeld.wordpress.com
      Fujifilm X100S, Nikon D80, Canon Powershot G10, Canon Powershot S100

      Comment


      • #4
        Re: SB-800 met D80, richtgetal klopt niet, help

        Toevallig de diffusion dome op de flits?

        Wat geeft de flits aan? Hoeveel stops onderbelichting na de flits?
        Last edited by hjanssen; 5 januari 2009, 08:49.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: SB-800 met D80, richtgetal klopt niet, help

          Nee, met diffusor krijg ik de onderstaande resultaten:
          1m -> F8
          2m -> F5.6
          3m -> F3.5
          4m -> F2.8 (iso 125)

          (ben bezig geweest)
          Straatfotografie
          https://gertjandubbeld.wordpress.com
          Fujifilm X100S, Nikon D80, Canon Powershot G10, Canon Powershot S100

          Comment


          • #6
            Re: SB-800 met D80, richtgetal klopt niet, help

            Sorry,
            De flitser ziet de diafragma van mijn camera goed. In handmatige stand geeft hij een afstand aan. Maar die afstand is langer en klopt dus niet met de werkelijke afstand.

            Ik heb dit keer niet gekeken naar de hoeveelheids stops onderbelicht. Maar gezien dat de afstandswaarde van de flitser niet klopt, de lichtmeter anders zegt en mijn 1e constatering (in den beginne) er 1 stop onderbelichting is.
            Straatfotografie
            https://gertjandubbeld.wordpress.com
            Fujifilm X100S, Nikon D80, Canon Powershot G10, Canon Powershot S100

            Comment


            • #7
              Re: SB-800 met D80, richtgetal klopt niet, help

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              richtgetal = opnameafstand x diafragma en 32 = 1 x 32, hoe heb je dan de f16 berekent?
              Richtgetal wordt genoemd bij 100 ISO. Nikon doet dat niet altijd, soms nemen ze 200 ISO.

              Druk eens op het flitssymbool naast de objectiefmond, linker wijsvinger. Draai dan met de rechter wijs vinger aan het voorste duim wiel, als de camera aanstaat.
              Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

              Comment


              • #8
                Re: SB-800 met D80, richtgetal klopt niet, help

                Je bedoeld de exposure correctie voor meer of minder flitslicht. Die staat netjes op 0.
                Voor de SB-800 wordt echt iso 100 aangegeven bij 1m en 35mm.
                Straatfotografie
                https://gertjandubbeld.wordpress.com
                Fujifilm X100S, Nikon D80, Canon Powershot G10, Canon Powershot S100

                Comment


                • #9
                  Re: SB-800 met D80, richtgetal klopt niet, help

                  Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                  Richtgetal wordt genoemd bij 100 ISO. Nikon doet dat niet altijd, soms nemen ze 200 ISO.
                  De tabel op p. 42 is wel degelijk bij ISO 100.

                  T.a.v. hjanssen: het richtgetal bij ISO 100 en brandpuntsafstand 35mm is 38 en niet 32.

                  En t.a.v. TS: je meetmethode is waarschijnlijk niet nauwkeurig genoeg. Ik veronderstel dat je TTL werkt en de camera laat meten? Dan is het resultaat nogal onvoorspelbaar, aangezien er veel meer dan alleen maar uw witte enveloppe mee in de berekening zit.

                  En zelfs als je de sensor van de flitser zou laten meten, lijkt het me nog dat deze meetmethode te onnauwkeurig is: ken jij de meethoek van de sensor in de flitser? Bovendien is die niet variabel...
                  Last edited by pol parasol; 5 januari 2009, 10:57. Reden: laatste zin toegevoegd

                  Comment


                  • #10
                    Re: SB-800 met D80, richtgetal klopt niet, help

                    Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                    De tabel op p. 42 is wel degelijk bij ISO 100.

                    T.a.v. hjanssen: het richtgetal bij ISO 100 en brandpuntsafstand 35mm is 38 en niet 32.

                    En t.a.v. TS: je meetmethode is waarschijnlijk niet nauwkeurig genoeg. Ik veronderstel dat je TTL werkt en de camera laat meten? Dan is het resultaat nogal onvoorspelbaar, aangezien er veel meer dan alleen maar uw witte enveloppe mee in de berekening zit.

                    En zelfs als je de sensor van de flitser zou laten meten, lijkt het me nog dat deze meetmethode te onnauwkeurig is: ken jij de meethoek van de sensor in de flitser? Bovendien is die niet variabel...
                    Nee hoor, zowel de flitser als de camera staat op handmatig (M-stand). Maak dus helemaal geen gebruik van TTL. Hierdoor heb ik niets te maken met wat de camera aan flitslicht meet of wanneer de flitser stopt met licht geven, ook niet wat de camera meet aan belichting. Alles is handmatig.
                    Heel simpel, de flitser flits vol vermogen alles weg. De camera meet niets, ik bepaal de diafragma en sluitertijd (1/200s)
                    Wat betreft het witte papier. Deze is niet beeldvullend. Ik gebruik de hoge lichten weergave op mijn LCD schermpje. Op het moment dat het witte papier oplicht, is de belichting te hoog, dus ga ik knijpen in de diafragma, totdat het witte velletje net niet meer eruit valt in de hoge lichten.
                    Straatfotografie
                    https://gertjandubbeld.wordpress.com
                    Fujifilm X100S, Nikon D80, Canon Powershot G10, Canon Powershot S100

                    Comment


                    • #11
                      Re: SB-800 met D80, richtgetal klopt niet, help

                      Oorspronkelijk geplaatst door gdfotografie Bekijk bericht
                      Wat betreft het witte papier. Deze is niet beeldvullend. Ik gebruik de hoge lichten weergave op mijn LCD schermpje. Op het moment dat het witte papier oplicht, is de belichting te hoog, dus ga ik knijpen in de diafragma, totdat het witte velletje net niet meer eruit valt in de hoge lichten.
                      Véél te onnauwkeurig.
                      Overigens: uw flitsbelichtingsmeter geeft toch 32 aan? Dan is er toch niets mis met het richtgetal van uw flitser?
                      Last edited by pol parasol; 5 januari 2009, 12:52. Reden: 2de zin toegevoegd

                      Comment


                      • #12
                        Re: SB-800 met D80, richtgetal klopt niet, help

                        OK , richtgetal is in orde (volgens lichtmeter).

                        Waarom is dan een diafragma van F16 goed voor de maximale flits op 1m afstand. Dit zou toch F32 (of ideaal F38) moeten zijn?

                        Hoe onnauwkeurig is veel te onnauwkeurig. 1/3 stop, 1 stop, meer dan 1 stop? Wat zou wel een goede methode zijn om te bepalen wat een goede belichting is?
                        Straatfotografie
                        https://gertjandubbeld.wordpress.com
                        Fujifilm X100S, Nikon D80, Canon Powershot G10, Canon Powershot S100

                        Comment


                        • #13
                          Re: SB-800 met D80, richtgetal klopt niet, help

                          Oorspronkelijk geplaatst door gdfotografie Bekijk bericht
                          Waarom is dan een diafragma van F16 goed voor de maximale flits op 1m afstand. Dit zou toch F32 (of ideaal F38) moeten zijn?
                          Dat heeft dus niets maar dan ook niets met het richtgetal van de flitser te maken, zoals uw meting met de Sekonic trouwens ook al bewees.
                          Uw meetmethode is gewoon te subjectief en onnauwkeurig.

                          Comment


                          • #14
                            Re: SB-800 met D80, richtgetal klopt niet, help

                            Staat er per ongeluk geen polarisatiefilter op uw lens?
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                            Comment


                            • #15
                              Re: SB-800 met D80, richtgetal klopt niet, help

                              Oorspronkelijk geplaatst door gdfotografie Bekijk bericht
                              OK , richtgetal is in orde (volgens lichtmeter).

                              Waarom is dan een diafragma van F16 goed voor de maximale flits op 1m afstand. Dit zou toch F32 (of ideaal F38) moeten zijn?

                              Hoe onnauwkeurig is veel te onnauwkeurig. 1/3 stop, 1 stop, meer dan 1 stop? Wat zou wel een goede methode zijn om te bepalen wat een goede belichting is?
                              hmm moment,

                              wat krijg je als je een diafragma van 32 kiest?

                              Vergeet niet dat de clipping op jou camera de hoge lichten aangeeft, op het moment dat de clipping stop bij F16 heb je nog steeds een overbeliching van je enveloppe he.

                              Ik verwacht dan ook dat jou histogram bij F16 nogal links aanwezig is, en dat ie bij F32 naar het midden, tot mogelijks 1 stop rechts van midden te zien is.

                              Of sla ik de bal helemaal mis?

                              Overigens zou ik zowiso geen wit nemen maar 18% grijs

                              Comment

                              Working...
                              X