Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Langwerpige softbox voor modelfotografie ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Langwerpige softbox voor modelfotografie ?

    hallo

    Momenteel heb ik een Falcon eyes set van 2x GN300AD flitsers met elk een softbox van 60x80cm.
    Als ik een persoon ten voeten uit wil fotograferen danheb ik meestal wel een probleem met de plaatsing van het hoofdlicht. Dat zet je links of rechts in de hoogte op de persoon gericht.. maar de rest vh lichaam wordt dan wel te donker naar mijn goesting (of ook als de *zwarte* hond ernaast komt staan dan zie je hem niet ).

    Moet ik dan de softbox verder weg zetten zodat een groter gebied verlicht wordt ? Want ik zit hier nu ook niet bepaald in een mega-studio dus tis wat krapjes.. Ik had al gedacht om zo'n lange softbox aan te schaffen bv. 80x120 cm.

    MAar anderzijds, met zo'n beautydish kan je normaal gezien toch ook ganse mensen fotograferen, hoe doen ze dat dan ?

    Enig advies hierover ? Thanks
    Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

  • #2
    Re: Langwerpige softbox voor modelfotografie ?

    Je zit tegen de limieten aan denk ik, aan de ene kant de limieten qua oppervlakte van je studio, ten tweede kan je ook niet alles oplossen met slechts twee flitsen.
    Als ik zoiets voor heb probeer ik dat op te lossen met twee flitsen op een statief te zetten met een superclamp van Manfroto. Dus een in de hoogte en een wat lager en dan is het afstellen en meten met de flashmeter. Werkt behoorlijk goed want alles hoeft niet echt even licht te zijn hé . Want dan is het dikwijls te vlak van belichting.

    Ik heb een studio van 3,50 X 4,50 op 2,80 hoog dus ook niet echt groot maar ik moet er eerlijk bijzeggen der staan 5 studioflitsers en niet zelden worden die alle 5 gebruikt voor een opname.

    Het meten is zeer belangrijk, en soms kan een plaat ISOMO redding brengen als reflectiescherm langs de ander zijde.

    MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Langwerpige softbox voor modelfotografie ?

      een octa 180 als invullicht .. ideaal, ik heb hem zelf ook (al gebruikt ik hem meestal als witte achtergrond. Wel een groot beestje, je hebt dus plaats nodig
      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

      Comment


      • #4
        Re: Langwerpige softbox voor modelfotografie ?

        Als ik je hoor praten, dan denk ik bij een 'lange' softbox aan een striplight... er bestaan zo modellen van tegen de 2 meter hoog op een halve meter (of meer) breed, maar ik vrees dat je niet gaat toekomen met een 300Ws flitser erin.

        De suggestie van 2 softboxen boven mekaar te monteren, is zeker geen slecht idee.

        G
        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

        Comment


        • #5
          Re: Langwerpige softbox voor modelfotografie ?

          Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
          maar ik vrees dat je niet gaat toekomen met een 300Ws flitser erin.

          De suggestie van 2 softboxen boven mekaar te monteren, is zeker geen slecht idee.

          G
          jawel hoor, zo'n 180 octa heeft een groter oppervlak en dat haalt een 300 w nog wel.

          2 softboxen boven elkaar ?? Dan heeft ie 1 flitser tekort al ie het licht langs 2 kanten wilt laten komen. -> oplossing misschien : invullen met reflectiescherm.
          --
          Play Drakensang - a free online mmorpg

          Comment


          • #6
            Re: Langwerpige softbox voor modelfotografie ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
            2 softboxen boven elkaar ?? Dan heeft ie 1 flitser tekort al ie het licht langs 2 kanten wilt laten komen. -> oplossing misschien : invullen met reflectiescherm.
            die suggestie stond hierboven ook al ergens
            fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
            Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

            Comment


            • #7
              Re: Langwerpige softbox voor modelfotografie ?

              ja, dat met 2 softboxen boven elkaar had ik ook al gedacht, maar tis idd zo dat ik dan elders licht te kort heb. Ik heb al een ad gezet om te horen of iemand een 2de hands flitser wegdoet. (de vorige 2 heb ik nieuw gekocht en der schort al vanalles aan)

              Octobox wordt overal opgehemeld maar tis idd Duur ende Groot. Ik krijg mijn 60x80 softbox net gezet. Dus als ik ooit rijk ben en verhuis naar een grotere plek zal ik zeker zo eentje aanschaffen
              Zo'n lange softbox kost ongeveer 85 euro en dan heb je geloof ik 80x120cm, wat ook al wat breed is.

              En het wordt tijd dat ik mijn zelfportretten hier es publiceer want ik ben geen 'ie'
              Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

              Comment

              Working...
              X