Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik ... (en/of jij)...ben(t) een 'zero'

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ik ... (en/of jij)...ben(t) een 'zero'

    Even leuk dit.

    Ik hoorde laatst deze.

    Fotoshop en visa maken de foto. Vaak zijn deze 2 dingen een must om DE plaat te maken maar de nodige kennis en 'whatever' ontbreekt.

    Uiteraard heb ik daar ook mijn mening over, maar het is ook leuk om die van jullie te horen.

    Geen boe's en bah's.... geen oe's en aa''s.... geen geslijm en zeker geen discussie naar elkaar. Hou het netjes.

    Gewoon eens jullie ongezouten mening over modelfotografie en het gebruik van fotoshop en een visa en/of niet en wat jullie denken van sommige, of MIJN platen.

    Ga je gang.
    Groetjes, Jörgen
    www.beautyshoot.nl

  • #2
    Re: Ik ... (en/of jij)...ben(t) een 'zero'

    Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht

    Fotoshop en visa maken de foto. Vaak zijn deze 2 dingen een must om DE plaat te maken
    Ik ben eerder van mening dat het model de foto maakt Natuurlijk moet de fotograaf wel over de nodige kennis beschikken haar ook op de juiste manier in beeld te brengen.

    Comment


    • #3
      Re: Ik ... (en/of jij)...ben(t) een 'zero'

      zoals een gerespecteerd persoon hier op het forum me steeds zegt:

      een mooie model-foto wordt gemaakt door een team.
      en elke schakel in dat team heeft z'n aandeel in die foto.

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: Ik ... (en/of jij)...ben(t) een 'zero'

        Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
        Gewoon eens jullie ongezouten mening over modelfotografie en het gebruik van fotoshop en een visa en/of niet en wat jullie denken van sommige, of MIJN platen.
        Ga je gang.
        Je hebt erom gevraagd...

        Eerst en vooral : ALLE RESPECT ! Een "goed" modelfotograaf is een vakman eerste klas. Het beheersen van het licht, omgaan met de modellen, de juiste mensen kiezen voor de attributen en de visagie, de zeer belangrijke nabewerking. Het staat buiten kijf : modelfotografie is vakmanschap en heeft nood aan een grote portie kunstzin en veel goede smaak ! Ik zie het mij niet doen !

        Maar ik heb bijzonder veel moeite met het "onechte", het "geïdealiseerde", het "irreële" ! Het zijn plaatjes, het zijn opgepoetste ideaaltjes, het is "schone schijn". Het summuum van 'de ideale maat', 'het ideale gewicht'.
        Tot daar geen probleem, sprookjes zijn ook niet echt en toch zijn ze "mooi"...
        Maar het veelvuldige, het 'glamour en glitter', het continue zorgt voor een verkeerd beeld. Werkelijke mensen krijgen een verkeerd beeld voorgeschoteld. Magerzucht, verkeerd zelfbeeld, ontevredenheid met het eigen lichaam en het ondersteunen van een miljardenindustrie...

        De VRT zond onlangs de naaktkalender uit : ik stond versteld door de "schoonheid" van dit programma. De complexloze schoonheid, de puurheid, de eenvoud van de gewone mens. Er werden "naakte lichamen" gefotogafeerd, doch de foto's toonden mij schitterende mensen, met een ziel !

        Geen modelfotografie meer ? De mooie, gekuiste plaatjes in het verdomdenhoekje ? zeer zeker niet, daarvoor zijn de beelden soms te mooi. Maar waarom niet ook eens wat "mensen" proberen vast te leggen. Beelden die ook raken, maar door een andere dimensie, een ander accent. Noemt men dat niet "portretfotografie" ?
        Gemakkelijk ? Ik vrees van niet ! Een uitdaging ? Ik denk het wel...

        Een delicate en heikele discussie, die moeilijk op het juiste pad zal te houden zijn...
        Respectvol ! Kariboe
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

        Comment


        • #5
          Re: Ik ... (en/of jij)...ben(t) een 'zero'

          Voor mij is het simpel: binnen elke stijl van fotografie ligt het anders.

          Bij modelfotografie, of toch zeker glamour en fashion, gaat het allemaal om dat 'show'-element, dus daar vind ik wat shopwerk en zeker visage op z'n plaats.

          Als je een prachtige plaat zo uit je camera kan halen, mooi voor jou. Maar als je ze nóg beter kan maken door wat photoshop werk, dan ben ik van mening: laat je dan aub niet tegenhouden omdat ze dan niet meer "puur" is. (maar de nadruk ligt hier op "beter maken"...een slecht beeld ga je nooit mooi maken met photoshop...)

          Als ik iets mooi vind, dan verandert hoe het gemaakt werd daar weinig aan voor mij.

          Tom
          Last edited by TDN; 30 december 2008, 00:08.
          ~TDN
          fotoblog: www.tdn9.be

          Comment


          • #6
            Re: Ik ... (en/of jij)...ben(t) een 'zero'

            Het grote nadeel van de moderne digitale fotografie is dat men er dikwijls lukraak op losschiet. Als 't niet goed is zal ik het wel in PS bewerken, en daarom neem ik nu maar galant wat extra opnames; het kost toch niets.
            Dat is de moderne tendens. Als ik die vergelijk met de opnames in het analoge tijdperk, toen ik nog jong en knap was (nu ben ik nog enkel minder knap), dan maak ik wel de bedenking dat wij veel voorzichtiger werkten. Gezien de hoge kostprijs van zilveremulsies werden er dus veel minder opnamen gemaakt en gezien post-retouche een heel secuur zaakje was probeerden we al vanaf de opname zo'n perfect mogelijk resultaat te bekomen.
            Zo keken we, vooral bij studio-opnames, of ons model de nodige make-up droeg en of reflecterende delen voldoende "gedust" waren. Een veel gebruikt product was "fond de teint" en daarmee werden ook andere lichaamsdelen, die op de foto zouden komen, bij voorbaat behandeld.
            Als het kon lieten we ons assisteren door iemand die vooral op die zaken moest letten, die door de fotograaf vergeten werden.
            Details van indrukken en striemen door gedragen kledij werden nauwgezet bewerkt en eventueel door adequate opmaak gecamoefleerd. Voor speciale opnamen (fashion bv) werd dikwijls een beroep gedaan op een afgevaardigde van schoonheidsprodukten.
            Sommige opnamen waarbij vooral handen en voeten in beeld kwamen vergden manicure (pedicure). Gezien vele film-emulsies ook gevoelig waren voor U.V. waren bepaalde produkten uit den boze omdat er een storend luminescentie verschijnsel optrad onder de electronenflits belichting.
            Hetzelfde gold voor I.R. Aders (bloed) hadden de neiging om extra hard op de voorgrond te treden, zodat een bedekkende crème op basis van zink moest aangebracht worden.
            Gezien bepaalde poses invloed hebben op de bloedtoevoer zullen opgeheven handen wit worden en neerhangende eerder rood worden. Weerom een plek die extra verzorging nodig had. Hetzelfde is van toepassing op de hals. Velen doen een visagie en vergeten de hals. Nochthans is de hals meestal een weggever (verrader) van de werkelijke leeftijd van het model.
            Nu --in de Eeuw van Digitale fotografie-- gebeuren die stomme fouten en onvoorzichtigheden ook nog, maar gelukkig heeft de huidige fotograaf electronische middeltjes die hem helpen zijn fouten te corrigeren.

            Henri
            lidnummer: BD0435BE

            Comment


            • #7
              Re: Ik ... (en/of jij)...ben(t) een 'zero'

              Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht

              Maar ik heb bijzonder veel moeite met het "onechte", het "geïdealiseerde", het "irreële" ! Het zijn plaatjes, het zijn opgepoetste ideaaltjes, het is "schone schijn". Het summuum van 'de ideale maat', 'het ideale gewicht'.
              En toch... toch is dat allemaal het beeld dat de consument wil!!
              Want zeg nu zelf, heel veel dames weten dat bepaalde produkten voor geen moer verandering zullen brengen, dat tandpasta's van gele tanden geen witte zullen maken, dat die pizza niet zo lekker uit de oven zal komen als de verpakking laat vermoeden...

              Maar Kariboe, zou jij tandpasta kopen waar een model op staat met een brede 'gele' smile? Zou jij een pizza kopen waar het produkt opstaat hoe het wérkelijk is? Zou Uw mevrouw huidverzorgingsprodukten kopen waar een mollige dame met sinaasappelhuid opstaat?

              Ik dacht het niet hé!?!

              Kortom, de consument wil een illusie, een droombeeld voorgeschoteld krijgen. Wie droomt er nu niet graag?

              Ik vind verder dat Kodachrome het bij het juiste eind heeft. Er wordt door velen veel te weinig rekening gehouden tijdens de opname, want Photoshop zal de boel wel redden. Ja, ook ik was zo. Tegenwoordig zitten m'n opnames ook stukken beter en let ik op veel meer details.

              En visagie nodig..? Een stylist nodig? Een hairstyler nodig...?
              Als je studiofotografie doet op je eentje, dan kan het best zonder. Maar op een gegeven moment zit je aan je plafond, en wil je verder komen. Wil je beelden maken zoals in de boekjes, afgewerkte produkten leveren. Dan kan je niet anders dan te werken met een groter team dan enkel jezelf en je toestellen.
              Voor mij kunnen deze mensen dus duidelijk een meerwaarde aan de foto geven. Samen sterk, maar toch maar zo sterk als de zwakste schakel van het team!

              Mvg,
              Frederic

              Comment


              • #8
                Re: Ik ... (en/of jij)...ben(t) een 'zero'

                Mijn gedacht: Een zo-zo fotograaf met een prachtig model moet niet onder doen voor een goeie fotograaf met een "lelijk" model.
                T'is niet echt fair, maar wat willen de mensen zien?
                (Visa en PS maken een model natuurlijk NOG knapper/perfecter)

                Comment


                • #9
                  Re: Ik ... (en/of jij)...ben(t) een 'zero'

                  als je deze portfolio bekijkt...

                  weet niet hoe veel er aan geshopt is.... maar de visa is hier uitermate belangrijk...


                  Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht

                  En visagie nodig..? Een stylist nodig? Een hairstyler nodig...?
                  Als je studiofotografie doet op je eentje, dan kan het best zonder. Maar op een gegeven moment zit je aan je plafond, en wil je verder komen. Wil je beelden maken zoals in de boekjes, afgewerkte produkten leveren. Dan kan je niet anders dan te werken met een groter team dan enkel jezelf en je toestellen.
                  Voor mij kunnen deze mensen dus duidelijk een meerwaarde aan de foto geven. Samen sterk, maar toch maar zo sterk als de zwakste schakel van het team!
                  Ik kan me helemaal terug vinden in Frederic's mening... op een gegeven moment is het gewoon een noodzakelijk onderdeel van het product of de kunst die je neerzet...
                  Last edited by d_oracle; 31 december 2008, 12:03.
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ik ... (en/of jij)...ben(t) een 'zero'

                    ff mijn idee, in steno stijl, hierover :

                    1) op fora = het model belangrijker dan het licht.
                    - mooi model, normaal licht -> veel commentaar
                    - minder mooi model -> knap licht -> weinig commentaar

                    2) photoshop hoort bij digitale fotografie. De hoeveelheid PS is onbelangrijk, het resulattat telt. We zouden dus niet het origineel, de bewerking ofwat moeten beoordelen, maar simpel weg het resultaat

                    3) Je kan, door PS, eigenlijk zonder visa. Maar dan moet je elke foto bewerken wat tijdrovend is. Dus visa maakt je PS-werk makkelijker. Maar slechte visa kan je foto volledig verknoeien.

                    4) volgens mij het meest belangrijke : STYLISTE

                    just my 2 cts
                    --
                    Play Drakensang - a free online mmorpg

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ik ... (en/of jij)...ben(t) een 'zero'

                      @Perrush

                      Zo denk ik er dus ook over.

                      Basis blijft natuurlijk de kennis van de fotograaf hoe hij zijn beelden vastlegt. Ik vind het namelijk te makkelijk om te zeggen dat een fotograaf beoordeeld wordt alleen omdat hij toevallig goed kan fotosoepen en dat er een visa aan te pas is gekomen.

                      Uiteraard zie je duidelijk het verschil tussen een fotograaf die zijn/haar vak verstaat en diegenen die het idd van fotoshop moeten hebben. Maar zelfs dan....
                      Het gaat om het eindresultaat.

                      Ik heb ook wel eens een plaat verknalt omdat het licht niet wilde en/of het model net die pose/houding niet kon aannemen en/of ik net even wat bewegingsonscherpte had en/of de visa was uitgeschoten met haar kwast en ga zo maar door.
                      Dan vind ik het super handig als je dan ook de skills beheerst om die dingen achteraf te kunnen herstellen.

                      Ik zou niet meer zonder visa willen en helemaal niet zonder fotosoep
                      Een styliste heb ik pas 2 keer gebruikt en vind ik bij mijn 'beauty' fotografie nog geen must. Ga je echt fashion doen, wordt het andere koek.

                      Just my 3 cents
                      Groetjes, Jörgen
                      www.beautyshoot.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ik ... (en/of jij)...ben(t) een 'zero'

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
                        Mijn gedacht: Een zo-zo fotograaf met een prachtig model moet niet onder doen voor een goeie fotograaf met een "lelijk" model.
                        T'is niet echt fair, maar wat willen de mensen zien?
                        (Visa en PS maken een model natuurlijk NOG knapper/perfecter)
                        hier ben ik het volledig mee eens!!

                        het "model" maakt al voor een heel groot deel de foto, zeker weten en dan komt de rest...en als fotograaf heb je allerlei hulpmiddelen om een goede foto te maken tot je beschikking, allerlei lenzen, flitsers, schermen, softboxen en ga zo maar door.... en oja fotoshop is er ook nog en visa.....
                        alles is gerechtvaardigd, het eindresultaat telt en hoe dat dan bekomen word zal mij een zorg zijn , het resultaat telt!!
                        zoals lennert zegt zo is het , zet een beauty voor een amateurke en ja de kans is groot dat er goeie plaatjes van komen, maar zet nen draak van een w....f..... hmmmm zelfs een doorwinterde prof zal dan blij zijn met fotoshop en dan zal het eindresultaat nog steeds niet hetzelfde zijn
                        want wat willen we zien, kijk maar eens in de modebladen, juist ja een slanke beauty ni meer ni minder.
                        http://www.jvs-photography.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ik ... (en/of jij)...ben(t) een 'zero'

                          Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht

                          het "model" maakt al voor een heel groot deel de foto
                          Hier wil ik toch even op inpikken. Het model maakt inderdaad voor een groot deel de foto, maar ook dat is het werk voor de fotograaf, om het juiste model te kiezen voor de job. Zelfs zoiets lijkt heel makkelijk, maar vaak zie ik hier perfecte kwalitatieve beelden passeren, maar die voor mij toch geen schot in de roos zijn door een verkeerde modelkeuze.
                          En dan mag je nog zoveel make-up laten smeren en zo bedreven zijn in PS, het ultieme resultaat zal je er toch niet mee bekomen

                          Mvg,
                          Frederic

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ik ... (en/of jij)...ben(t) een 'zero'

                            Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
                            hier ben ik het volledig mee eens!!

                            het "model" maakt al voor een heel groot deel de foto, zeker weten en dan komt de rest...en als fotograaf heb je allerlei hulpmiddelen om een goede foto te maken tot je beschikking, allerlei lenzen, flitsers, schermen, softboxen en ga zo maar door.... en oja fotoshop is er ook nog en visa.....
                            alles is gerechtvaardigd, het eindresultaat telt en hoe dat dan bekomen word zal mij een zorg zijn , het resultaat telt!!
                            zoals lennert zegt zo is het , zet een beauty voor een amateurke en ja de kans is groot dat er goeie plaatjes van komen, maar zet nen draak van een w....f..... hmmmm zelfs een doorwinterde prof zal dan blij zijn met fotoshop en dan zal het eindresultaat nog steeds niet hetzelfde zijn
                            want wat willen we zien, kijk maar eens in de modebladen, juist ja een slanke beauty ni meer ni minder.
                            Mwa, daar kan ik je toch niet helemaal in volgen. Enfin, uiteindelijk misschien wel, maar wat is een beauty nu eigenlijk? Ik ken genoeg meisjes die alles van een beauty hebben, maar die om een of andere domme reden niet op foto pakken. En andersom ook genoeg meisjes die je nog niet zouden opvallen als ze op je schoot zaten, maar die dan weer wel heel goed op foto pakken.

                            Het resultaat van een goeie foto is vaak ook wel meer dan enkel een goed model. *Ik* heb het in elk geval nodig dat die klik er is. En met modellen waar ik weinig mee voel krijg ik het meestal ook met geen visagiste of photoshop meer rechtgezet.

                            Oh, en ik ben een zero met photoshop, dus alsjeblieft een goede visagiste. En met goed licht beperk je in mijn ogen ook héél wat acherafgecorrigeer.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ik ... (en/of jij)...ben(t) een 'zero'

                              Hey juppekes

                              Naar mijn goesting word hier veel te veel opgepoetst

                              Het probleem is dat de media niets anders verwacht

                              Ik zou veel liever kijken naar plaatjes van mensen die niet opgepoetst zijn en iets uitstralen

                              En jong meisje vb kan veel mooier zijn MET jeugdpuistjes ipv ze weg te poetsen.

                              Rimpels en kraaienpootjes mogen er gerust op blijven staan.

                              Modellen met een maatje meer zouden zeker ook eens aan bod mogen komen.

                              Modellen die wel een bh mogen dragen die je soms door een t-shirt ziet.

                              Modellen zonder make-up.

                              Mannelijke modellen zie je hier ook bijna niet

                              Meer de dagelijkse foto's, mensen zoals ze zijn

                              Bepaald houdingen die dan toch hier en daar een plooitje of een neepje geven

                              Er zij hier een heel pak fotografen dat ik aan de naam alleen al weet welk opgepoetst plaatje ik zal krijgen

                              Het ligt natuurlijk niet alleen aan de fotografen hier op BD

                              Maar ook zeker aan de kijkers die commentaar geven op de foto's die al mijn verlangens, die ik hier net opnoemde, direct als niet goed en negatief afbreken

                              Ik wil met deze post niemand met de vinger wijzen

                              Daarom is mensen en modellen zeker niet mijn hoofddoel om op BD te komen.

                              Maar van een mooie plaat van een ECHTE mens kan ik zeker genieten

                              Ik moet wel toegeven, ik heb zelfs de gave niet om een echte mens mooi op de foto te zetten

                              Bij deze allemaal nog een gelukkig 2009 gewenst

                              En dat we van allemaal nog veel plaatjes mogen zien opgepoetst of niet
                              Bootjes

                              Comment

                              Working...
                              X