Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Koele kleuren versus warme kleuren*

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Koele kleuren versus warme kleuren*

    De inzender waarvan de foto door Tigo besproken werd als mogelijk bewerkt stuurde mij op zijn eigen voorstel, ter staving dat de foto niet is bewerkt, zijn originele foto over.

    De originele overgemaakte foto werd overgemaakt in de grote van 3872 x 2592 pixels de bestandsgrote bedraagt 2,4 MB en de foto is vergezeld van de bijhorende EXIF.

    Zelf ben ik geen expert in het bewerken van foto’s. Maar ben dus met verschillende programma’s opzoek gegaan naar wat Tigo in de foto zag namelijk “toch raar dat als je deze foto in photoshop opent en met de levels uitlicht , je een volledig hoekige omlijning hebt tussen de zwarte lucht en de andere objecten.

    Gelieve te aanvaarden dat onderstaande moet beschouwd worden naar een poging tot het weerleggen of de foto al dan niet een bewerkte foto is, rekening houdende met mijn beperkte kennis van fotografie.

    Met het programma PhotoScape kan ik uiteindelijk bij de juiste instelling van de levels het fenomeen wat ik denk dat Tigo zag ook waarnemen.

    Ook de originele foto vertoont bij de juiste instelling van de levels min of meer het zelfde fenomeen maar dan wel in veel mindere mate. Mijn eerste besluit is dat door het verkleinen van de foto het fenomeen mogelijk werd versterkt.

    Mijn tweede test is om de originele foto met een bestandsgrote van 2,4 MB en fotogrote van 3872 x 2592 pixels te gaan verkleinen met BD-sizer naar een gelijkaardige verkleining zoals de foto in de Challenge. Bij deze verkleining stel ik vast de het aangehaalde fenomeen welke Tigo aanhaalde inderdaad in dezelfde orde wordt versterkt.

    Hieruit kan ik reeds met een zekere voorzichtigheid oordelen dat de foto inderdaad niet is bewerkt. Dit betekend dat ik op zoek moet gaan naar een verklaring van dit fenomeen.

    Daarom ga ik kijken welke bewerkingen diende uit te voeren om te kunnen zien wat Tigo vermoedelijk waarnam.

    Ik voerde met PhotoScape de volgende extreme bewerkingen uit op zowel de originele foto als op de verkleinde foto van de Challenge als op de door mij verkleinde versie.

    • Onder licht inval en kleur:
      • Koos ik voor een krachtig versterkte lichtinval
      • Koos ik voor het sterk verdiepen van de grijstinten
      • Koos ik voor een klaarlicht versterkte grijstinten
    • Ik kies in de globale instelling Licht inval en kleur voor
      • Gamma Helder
    Bij bovenvermelde instelling zie ik dus wat Tigo beschreef.

    Wat stel ik in feite vast ?

    Van zodra ik na instelling van in punt 1 vermelde stappen overga naar de globale instelling licht inval en kleur en daar de Gamma Helderheid op 100% instel bekom ik heel veel kleur ruis. In feite versterk ik in de donkere delen de kleurruis.

    Vooral de donkere delen (het zwart van de nacht) en de onbelichte delen vertonen heel wat kleurruis. De hoekige omlijning waar Tigo van spreekt, is volgens mijn waarneming het gedeelte dat tengevolge van het aanwezige licht een soort van lichtkrans vormt rond de straatverlichting, de verlichting van de kerstboom en de verlichting van het gebouw in de achtergrond. Deze lichtkrans vertoont geen kleurruis, waardoor hier het zwart van de nacht als zuiver zwart zonder kleurruis aftekend, m.a.w. is wat Tigo waarneemt als zijnde een hoekige omlijning.

    Tigo zag pas dit fenomeen wanneer hij de foto bekeek op een ander Scherm (vermoedelijk een scherm van hogere kwaliteit). Die dus gevoeliger is voor van kleurruis.

    Besluit foto is volgens mij niet bewerkt mij steunende op:

      • Volgens de uitdrukkelijke verklaring van de inzender.
      • Geen bewerkingen waarneembaar op de Originele foto met EXIF
      • Na studie blijkt dat de hoekige omlijning een soort van lichtkrans is afkomstig van de felle belichting in het beeld aanwezig. De zogezegde lichtkrans is het zwart van de nacht waar geen kleurruis voorkomt.
    Last edited by spooky; 27 december 2008, 09:55.
    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

  • #2
    Re: Koele kleuren versus warme kleuren*

    Ik weet wel dat ik met Ctrl X mijn letters kan vergroten in mijn browser, maar deze tekst is wel erg klein

    Comment


    • #3
      Re: Koele kleuren versus warme kleuren*

      Ik heb de tekst aangepast in de grote. Bij mij kwam de tekst zoals naar gewoonte standaard over.

      Hopelijk is de tekst nu beter leesbaar ?
      Spookys Fotoweb
      BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

      Comment


      • #4
        Re: Koele kleuren versus warme kleuren*

        Hier in ieder geval een pak beter nu

        Comment


        • #5
          Re: Koele kleuren versus warme kleuren*

          Nu is die wel héél groot ... voor mij zelfs storend groot.
          Maar ja ... het kan niet voor iedereen perfect zijn.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment

          Working...
          X