Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

keuze statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • keuze statief

    Manfrotto 190XPROB Pro of Manfrotto 055XPROB Pro

    Manfrotto 804RC2 Basic Pan Tilt Head +QR
    of
    Manfrotto 322RC2 Heavy Duty Grip Ball Head +QR
    of
    Manfrotto 488RC4 Midi Ball Head met snelkoppeling

    Ik heb een Canon 450D met een Canon EF-S 18-200mm F:3.5-5.6 IS lens.
    Vooral van de statiefkoppen heb ik weinig verstand.
    Is vooral bedoeld voor alround gebruik.

    Weet dat er al veel topic's zijn over statieven maar van de koppen is er weinig te vinden over het gebruik ervan
    Canon Powershot G1 X Mark II

  • #2
    Re: keuze statief

    Een goede kop is even belangrijk als een goed statief.

    Op de laatste AV heb ik even naast een bevriend BD'er gestaan met zijn Gitzo GT2330 + Manfrotto 488RC2.

    Over het statief was hij heel tevreden, maar over de kop iets minder.
    We waren aan het fotograferen in een kasteel en terwijl ik gewoon mijn camera richte losliet en afdrukte, moest mijn kameraad steeds corrigeren omdat zijn toestel altijd iets zakte als hij het losliet (dit noemt men creep).
    Bijgevolg had ik al verschillende foto's genomen voor hij er ééntje kon maken.
    Ik gebruik een Markins (welke een referentie is onder de balhoofden, net als Kirk, Arca Swiss en RRS).

    Manfrotto is een zeer goed merk van statieven maar minder van balhoofden of je moet de hydrostatische reeks nemen.
    De beste balhoofden(maar ook de duurste):

    Markings (O3, M10)
    Kirk BH-3
    Arca Swiss Monoball (Z1, B1g)
    Really Right Stuff BH-55 Pro
    eventueel Manfrotto468MGRC Hydrostatic Ball Head (maar nog niet gezien/getest)
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: keuze statief

      Het verschil tussen de 055 en 190-modellen zit hem vooral in (1) het gewicht en (2) de maximum hoogte. Bij dit laatste moet je vooral kijken naar de hoogte met de centrale zuil "down". http://www.manfrotto.com/Jahia/site/manfrotto/pid/86
      De middenzuil omhoog brengen is alsof men een monopod op een statief plaatst en gaat de stabiliteit niet verbeteren. Tel bij die hoogte-zonder-middenzuil wel nog de centimeters bij van je statiefkop (10 tot 15) en die van de afstand tot aan je de zoeker van je camera (8 à 10). Natuurlijk speelt je lichaamslengte ook mee.
      Nu fotografeer ik het meest met mijn 190 CXPRO3, maximum lengte 122 cm zonder de middenzuil, en dit past prima met mijn 1meter75. Ik hou er wel van om nog boven op mijn camera te kunnen kijken om de knoppen te bedienen en de display te zien. Als je bijna 2 meter bent kun je beter naar de 055-reeks gaan imho.
      Een statiefkop is natuurlijk een ander paar mouwen omdat daar niet zo vlug een gepast antwoord op te geven is... Als je een balhoofd wilt kopen moet je écht geld gaan spenderen. Vorig week heb ik een Kirk BH3 terug naar de winkel gebracht omdat ik er niet helemaal tevreden over was. Met de nadruk op "niet helemaal"... De Arca-Swiss Z1 die ik nu heb is niet zonder reden DE referentie qua balhoofden maar dat weet ik ook maar door ervaring.
      Bespaar je kopzorgen door een "slecht" balhoofd te kopen en ga voor een goede drie-wegs-kop (mho). Die zijn wél betaalbaar en daar heb je een ruime keuze in.
      Succes met je aankopen!
      Fuji S5 Pro ~ Nikon AF-S 12-24mm F 4.0 ~ AF-S 16-85mm F 3.5-5.6 VR ~ AF-D 80-200mm F 2.8 ~ Lightroom & RAW-only vanaf dag één

      Comment


      • #4
        Re: keuze statief

        De kogel is door de kerk.
        Het is een 190 XPROB ALU geworden met een 486RC balhoofd.
        Bedankt voor de reacties.
        Canon Powershot G1 X Mark II

        Comment

        Working...
        X