Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filters voor Canon 17-55 IS 2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filters voor Canon 17-55 IS 2.8

    Beste collega forummers,

    Ik wil me eerdaags de Canon 17-55 IS 2.8 aanschaffen.
    Een lens zonder degelijke filter is ook niks, dus heb ik Konijnenberg even gemaild en gevraagd welke filter het meeste geschikt is. Zij gaven volgend antwoord:

    UV filter: B&W UV MRC 77 E 010 (€63,-)


    Pola filter: B&W circulair Pol MRC 77 E (€121,-)


    Aangezien de EF-S 17-55 2.8 een populaire lens is, neem ik aan dat er toch velen weten welke de meest geschikte filters zijn. Wat zouden jullie nemen?

    Mss een upgrade in overweging nemen?
    B&W Kasemann circ. Pol 77 E


    Die is bijvoorbeeld niet overdreven veel duurder (slechts vijf euro) maar kwalitatief nog beter?


    Bij voorbaat dank voor jullie feedback.
    Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

  • #2
    Re: Filters voor Canon 17-55 IS 2.8

    die uv-filters heb ik nu ook , ikzelf zou ze enkel gebruiken als de polar er niet opzit en dus puur als bescherming
    mijn circ polar is nog in bestelling helaas...
    Alleszins is het gebruik ve polarfilter in veel dingen toepasbaar . Maar heb ook al gelezen dat je idd moet oppassen ivm specs vd lenzen etc.
    Die kaesemans hebben een extra 'coating' dacht ik waardoor ze nog beter krasbestendig zijn en zo.
    Mvg
    Canon EOS 450D (15/12/08)
    Lensen : EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS
    Statief : Velbon Sherpa 450R

    Comment


    • #3
      Re: Filters voor Canon 17-55 IS 2.8

      Idd, de UV filter is voornamelijk als bescherming. De polar daarentegen.
      Ik fotografeer nogal eens graag auto's en dan is een polar natuurlijk niet te missen.
      Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: Filters voor Canon 17-55 IS 2.8

        hehe idd, ook mijn reden om ze aan te schaffen

        Mvg
        Canon EOS 450D (15/12/08)
        Lensen : EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS
        Statief : Velbon Sherpa 450R

        Comment


        • #5
          Re: Filters voor Canon 17-55 IS 2.8

          Nog iemand suggesties?

          B&W circulair Pol MRC 77 E (€121,-)
          B&W Kasemann circ. Pol 77 E
          ???

          Ik google er op los, maar kom er niet echt uit.
          Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

          Comment


          • #6
            Re: Filters voor Canon 17-55 IS 2.8

            Oorspronkelijk geplaatst door W1ck3D Bekijk bericht
            Nog iemand suggesties?
            Geen UV filter en altijd je zonnekap gebruiken.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Filters voor Canon 17-55 IS 2.8

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Geen UV filter en altijd je zonnekap gebruiken.
              Dat blijft een eeuwige discussie!
              My Flickr page!

              Comment


              • #8
                Re: Filters voor Canon 17-55 IS 2.8

                Niet voor mij sinds ik een serie foto's heb gezien met en zonder UV(die ik helaas niet meer kan vinden op dat forum). Op die met UV stonden bij foto's in het donker ontzettend veel ghosts en op de andere niet of veel minder of minder fel.

                Krassen op je lens door zand ontstaan pas als je zelf gaat poetsen en niet eerst alles goed hebt verwijderd.

                Er is maar één situatie waarbij ik UV-filters gebruik: bij veel voicht in de lucht: mist, regen, waterval, storm aan zee, zodat je steeds even vlug het filter kan afdrogen, zonder te kijken of er een zandje of zon opzit.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Filters voor Canon 17-55 IS 2.8

                  Een uv-filter is lang niet hetzelfde als een polarisatiefilter.
                  Omdat je met een polarisatiefilter tot twee stops licht verliest, is dat zeker geen filter om altijd op de lens te laten zitten.

                  Eender welk merk UV-fliter je gebruikt, je hebt altijd meer kans op lensflare.
                  In extreme omstandigheden kan zo'n filter wel nuttig zijn om het frontelement te beschermen, in alle andere omstandigheden geeft de zonnekap meer dan voldoende bescherming. Het is wel spijtig dat Canon die niet standaard meelevert bij alle niet-L lenzen, want die zonnekap is veel nuttiger dan een uv-filter.

                  Ik raad dus aan om toch al zeker de zonnekap te kopen, daarmee kan je betere foto's maken, met een uv-filter worden ze alleen maar slechter.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Filters voor Canon 17-55 IS 2.8

                    Voila, dat is nu nog eens info

                    Ik plan in 2009 naar Afrika te gaan, vandaar de noodzaak aan een UV filter (voor het zand). Die zonnekap komt er zeker!

                    Nu enkel nog iemand die mij zegt welke polariser te kopen
                    Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Filters voor Canon 17-55 IS 2.8

                      Een zacht kwastje zoals de lenspen dat heeft is voldoende om zand van je lens af te stoffen of een rocket blower. Trouwens in het tropisch regenwoud is er weinig zand.....
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment

                      Working...
                      X