Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Originaliteit! Zoek het op in het woordenboek!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Originaliteit! Zoek het op in het woordenboek!

    Sorry mensen,

    Effe "ventileren"...

    <<klaagmode aan>>

    Ben ik nu de enige die dit ziet of wat is me dat nu?!

    Een heel pak shots uit de zwart/wit challenge zijn kleurenshots omgezet naar greyscale. Van velen van deze shots (en ja, ook zeker diegenen die hoge scores kregen) is duidelijk te zien dat ze NIET speciaal voor deze challenge zijn geschoten.

    Een mooie foto uit je archief plukken, omzetten naar BW, posten, en klaar is kees. Waar zit de originaliteit hierin? Wat denk je daaruit te leren? Was dat je "CHALLENGE of the month"?!

    Dat je met je "mooiste shot omgezet naar BW" hoge scores haalt; nogal wiedes. So what?!

    En de mensen die punten gaven hebben er zich ook makkelijk vanaf gemaakt vind ik. Een foto beoordelen op "algemene schoonheid" is één ding, maar hem beoordelen op "originele uitwerkingen van de challenge" da's iets heel anders.

    Ter verduidelijking; ik heb het hier NIET over mijn eigen pic, en ook niet over mijn behaalde score; mijn inzending is geëindigd waar ik het voorspelde, en mijn shot is allesbehalve geslaagd. Ik kon vorige maand weinig tijd spenderen aan de challenge, vandaar.

    Had ik tijd gehad, dan had ik iets nog véél origineler uitgewerkt, zoals...
    -Een "dame blanche"; zwarte chocoladesaus die over wit ijs wordt gegoten.
    -Zwarte en blanke huid op of naast elkaar (hand op rug of zo; mogelijkheden in overvloed).
    -Melk die in een kop koffie wordt gegoten.
    -Spelen met schaduwen.
    enz...

    Mogelijkheden genoeg!

    Ik had dan ook verwacht dit soort shots te zien, door anderen uitgewerkt.

    "DISSAPOINTED!"

    Mijn enige troost is dat de winnaar gelukkig nog tot de meest originele uitwerkingen behoort.

    Sorry mensen, maar ik moet toch zeggen; dit kan beter! En vooral: véél origineler!

    Deze maand is de challenge "deuren". Krijgen we nu 200 verschillende deuren te zien? Of mag het wat origineler, zoals...

    -Een fotogenieke "deurklopper".
    -Deurlijsten, of delen ervan.
    -Deurklinken, scharnieren, dorpels.
    -Abstracte uitwerkingen ( "deur naar het oneindige")
    -Vogelkooien, katten- en hondendeurtjes.
    -autodeuren, vliegtuigdeuren.
    ...

    Toch niet moeilijk om het een beetje origineel te houden? Of gaat iedereen hier nu in zijn archief op zoek naar zijn meest kleurrijke deur, die dan nog effe "spiken" in PS, en ze dan het web opzwieren?!

    <<klaagmode uit>>

    http://www.theafricabug.com

  • #2

    Jochen, we zijn er hier in een andere thread ook al over bezig geweest. Ik was het toen eens met het feit dat het onderwerp zwart/wit toelaat van met weinig echt originele foto's voor de dag te komen. Zoals iemand zei had het beter 'wit/zwart' geweest omdat je dan al direct de evidente keuze van louter zwart-wit-foto's kon elimineren.
    Echter, in de eerste plaats is dit hier nog altijd een fotografie-site. De nadruk van de challenge moet dus zeker op fotografie liggen. Steeds meer mensen lijken de challenge echter te interpreteren als 'hoe vind ik een originele interpretatie van een opgelegd onderwerp'. Hoe die interpretatie dan omgezet wordt in een interessante foto lijkt bijzaak te worden.
    In die zin was de zwart/wit challenge op dat vlak weinig geslaagd : je had heel veel zwart-wit-foto's die voor de rest niets meer met 'zwart/wit' te maken hadden. En je had ook veel foto's die het onderwerp 'zwart/wit' uitbeeldden in (voor mij althans) totaal oninteressante foto's. Persoonlijk heb ik met nadruk op fotografie punten gegeven, en daardoor ook foto's die eigenlijk alleen doordat ze zwart-wit zijn de opdracht ingevuld hebben, vaak vrij veel punten gegeven.
    Bemerk ook dat in de regels van de challenge alleen staat dat de foto met het onderwerp te maken moet hebben. Je kan dus niet verwijten dat iemand met een ordinaire zwart-wit-foto kwam aandraven. Trouwens, je stelt ook dat foto's speciaal voor de challenge gemaakt moeten worden. Enigszins ben ik het daar mee eens (anders zou er niet veel challenge aan zijn), maar dat kan m.i. alleen als de opgelegde onderwerpen veel specifieker zijn. Ook nu weer is het onderwerp zo algemeen dat je met gemak een heel geslaagde deur-foto uit je archief kunt halen en er de challenge mee kunt winnen, zelfs al is je foto 5 jaar oud.

    Henk

    Comment


    • #3

      PS: op http://dc.netadmin.be/challenge/mychallenge/rules/index.asp staat dus ook nergens het woord 'originaliteit' he .

      Comment


      • #4
        Originally posted by henkvw

        PS: op http://dc.netadmin.be/challenge/mychallenge/rules/index.asp staat dus ook nergens het woord 'originaliteit' he .


        Wat hebben de regels hier nu mee te maken?

        Waar ik over spreek is gewoon evident, dus eigenlijk nogal logisch dat het niet in de regels staat. Hoe kan je trouwens regels bouwen rond "originaliteit"?

        Kijk, het is voor mij héél simpel:

        -Je krijgt in het begin van de maand een nieuwe "opdracht".
        -Daarmee ga je OP DAT MOMENT van start. Je kiest dus geen foto uit je archief; dat is GEEN challenge.
        -Je werkt je idee uit, en je post het. Dat hoeft inderdaad totaal niet origineel te zijn, die regel bestaat inderdaad niet (kan ook niet), maar ik VERWACHT wel dat er een pak originele uitwerkingen zijn. We zijn tenslotte allen amateurfotografen, dus ik mag hopen dat we niet allemaal een simpele deur gaan posten bij bvb. de challenge van deze maand.
        -Dan worden er punten gegeven. En hierbij - nogmaals; gezien het feit dat we gepassioneerd bezig zijn met onze hobby - mag ik toch wel verwachten dat er ook wordt gekeken naar de uitwerking van de challenge, of niet? En mag ik ook niet verwachten dat overduidelijke "ik maak er mij makkelijk vanaf"-inzendingen lagere scores krijgen?

        Vorige challenge is - samen met de macro challenge vorige winter - een dieptepunt in de challenge-geschiedenis van BD.

        NB. die macro challenge in de winter was ook zo'n wedstrijd waarbij iedereen er zich ook vanaf maakte met uit de persoonlijke archieven te putten. Ik had toen verwacht dat het overgrote aantal inzendingen subjecten zouden gehad hebben met een "winters karakter" (ijskristallen voor mijn part), maar nee hoor; de meeste shots waren insecten en bloemekes, met zomerzon overgoten.
        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #5
          Oef.. mijn inzending was gelukig echt zwart/wit

          Ach ik zie het zo Jochen, de challenge is in eerste een challenge voor mezelf, de opdracht is de uitdaging.

          Voor de rest amuseer ik mij gewoon en hecht er verder niet TE veel belang aan.

          Iedereen bepaald voor zichzelf hoe hoog hij/zij zijn eigen lat legt.

          Persoonlijk wou ik ook een foto nemen met betrekking tot zwart/wit zonder enige bewerking wat dan ook, dat was mijn uitdaging.

          Wat anderen doen, dat is hun lat hé.

          Maar heb daar geen probleem mee, het is een vrij open challenge, zonder veel beperkingen/regels en dat in vele opzichten.

          Maar blijf erbij dat de challengewedstrijd een wedstrijd voor mezelf is.

          Maar geef toe dat ook ik genegen ben voor wat erkenning.



          Comment


          • #6
            Jochen, i.v.m. de zwart/wit challenge wil ik nog dit kwijt: niet elke foto, ook niet die superfoto die je ingekaderd in kleur boven je bed hangen hebt, leent zicht tot zwart/wit conversie. Mijn inzending was ook niet geschoten met de bedoeling er zwart/wit van te maken, geef ik eerlijk toe. Maar bij het bewerken van mijn foto's van de voorbije weken, dacht ik bij het openen meteen: "deze zal het goed doen in zwart/wit". Dat was deze keer mijn invalshoek: een foto kiezen (of maken kon ook) die het goed doet in grijstinten. Niet origineel genoeg, zo blijkt, want ik ben ergens halfweg geëindigd.

            Wat ik dan wel vind, is dat heel wat inzendingen hoog scoren wegens originaliteit, terwijl ze duidelijk gebreken vertonen qua technische uitvoering en zwart/witconversie. Ook dat is weer subjectief, maar wat ik bedoel, is dat we ook de fotografische kant van de zaak niet uit het oog mogen verliezen. Commentaren als: "prachtige foto, maar niet helemaal scherp" (fictief) doen mijn haar in mijn nek rechtstaan. Ik geloof dat Henk dat ook al heeft aangeklaagd in een of meerdere recente threads. Eerlijk gezegd, geef mij dan maar een perfecte zwartwitconversie die een beetje originaliteit mist.

            Verder kan ik je standpunt volledig bijtreden.
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #7
              Jochen, jouw eerste zin deed mij toch nadenken.
              Ben ik nu de enige die dit ziet of wat is me dat nu?!
              In deze topic heb ik juist hetzelfde willen benadrukken.
              Toen had ik nog geen foto opgestuurd.
              http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=24591
              Ik vond ook dat er weinig originaliteit was.
              Toen ik jouw foto zag in het klein had ik jou in mijn gedachten al een tien gegeven. Ik vond die prachtig. Echter toen ik die vergrootte zag ik spijtig genoeg dat er overbelichting was.
              De witte koe was te wit, de zwarte stier was te zwart.
              Er zaten geen lijnen in.
              Ik heb u toen een 7 gegeven omdat de houding van die twee prachtig was, de foto op zich heel goed gevonden.

              Verder vind ik het spijtig dat je hier al die voorbeelden van deuren hebt vermeld.
              Voor mensen die het niet letterlijk maar figuurlijk opvatten, heb je ze al de pap in de mond gegeven en dat is niet zo leuk. Het is veel leuker zelf op zoek te gaan en tot abstracte dingen te komen.
              Ik vind het spijtig voor de mensen die wel proberen kreatief te zijn, dat je zo iedereen over dezelfde kam scheert.
              Kijk maar naar mijn voorbije inzendingen. Thema koude: ik had vier brandende kaarsen, ik keek naar het figuurlijke van koude. ik ben ook 2e laatste geëindigd, dat wist ik.
              Thema macro: geen bloem, geen insect, maar wel een knop gewoon.
              Thema rechte hoeken, heel veel rechte hoeken.(ik ben 3e geëindigd)
              Thema zwart/wit, een kleurenfoto.
              Ik probeer ook kreatief te zijn in die uitdaging.
              Zoals ik zijn er heel veel mensen.
              Kijk maar eens naar de zwarte en witte pens, naar de chocoladekorrels enz...

              Maar zoals anderen hier al zeggen, het gaat tenslotte om het leuke. Om het plezier dat je beleeft om erop uit te trekken, 100en foto's van één zelfde onderwerp te nemen in verschillende poses.
              Ik beleef er plezier aan.
              Gewoon.
              zoals ik zijn we met velen denk ik.
              Probeer er ook plezier in te beleven.
              Er zijn inderdaad mensen die uit hun archief foto's plaatsen, maar zoals al eerder aangeduid, de crew kan onmogelijk de originaliteit nagaan, dat is gewoon niet na te gaan. Het staat ook nergens zwart op wit dat het moet hé? dus maakt iedereen dat voor zichzelf uit vind ik.

              En ja, als je vindt dat de foto niet origineel genoeg is geef je die punten gewoon naar hetgeen jij vindt dat ze waard zijn vind ik.

              Ik kijk uit naar jouw inzending over deuren echt waar.
              Een abstrakte foto over de deur van het oneindige?
              Ik ben echt benieuwd.
              Ik ben nog op zoek
              Ik vind dat er toch al wel enkele mooie inzendingen zijn hoor.

              Comment


              • #8

                Ik ga me er niet over opwinden of de challenge nu al dan niet origineel moet zijn, laat staan dat fotografie op zich origineel moet zijn.

                Ik vind het leuk om naar de Challenge inzendingen te kijken omdat er vaak heel mooie foto's bij zitten. Als ze dan niet aan het onderwerp voldoen, dan krijgen ze direct een pak minder punten (bvb de vele macro-shots in de 'mini' challenge). Misschien is dat de reden waardoor ik bij 'zwart/wit' veel meer punten gegeven heb : eigenlijk voldeed elke zw foto per definitie aan het onderwerp .

                Henk

                Comment


                • #9
                  All right, all right. Misschien heb ik mijn titel van deze thread verkeerd gekozen. Het is me niet alleen te doen om originaliteit. Akkoord, niet alle shots kunnen en/of moeten super-origineel zijn, maar deze challenge was toch ondermaats.

                  Zie het zo: leg originaliteit rechts op de balans. Leg luiheid links. De balans slaat door naar links.

                  Dus neen, ik vraag niet dat de balans naar rechts doorslaat, maar een evenwicht zou toch al mooi zijn. Ik hoop dat dat niet teveel gevraagd is.

                  Teveel mensen zijn bezig met winnen, te weinig mensen zijn bezig met het aanscherpen van hun vaardigheden. Kijk naar TeddyBear's reply: die is goed bezig.

                  De laatste challenge is een voorbeeld van pure geestelijke luiheid. Kijk, het hoefde zelfs niet origineel te zijn, het mocht van mij zelfs een gewoon BW shot zijn. Maar dat ze dan op zijn minst een NIEUW shot nemen, speciaal voor de challenge, en dat dan omzetten naar BW. Wat de meeste nu hebben gedaan is de mooiste shot uit hun archief plukken, en daar een BW van maken. Pure gemakzucht is dat.

                  My opinion...

                  http://www.theafricabug.com

                  Comment


                  • #10
                    Wel, zowel bij de mini als bij de zwart/wit opdracht heb ik speciaal voor de challenge een foto gemaakt... (en de laatste was in kleur hoor, geen omzetting naar witzwart).
                    En ik denk dat er een heel pak zoals ik zijn.
                    Maar of dat dan ook gewaardeerd wordt is een andere zaak.
                    Ik vind het alvast leuk om mee te doen, alleen komen er inderdaad te weinig reacties om er ook wat uit te leren. Maar dat is aan de beoordeelaars, niet aan de crew of de inzenders...
                    We gaan ons best doen Jochen, en goed nadenken over de originaliteit (mag het een kippenhokdeurtje zijn ook?)
                    hoe ouder hoe gekker- there's no fool than an old fool
                    member of HanFanClan on http://hanfanclan2.web-log.nl/
                    visit my blog on http://gerdayd.web-log.nl/

                    Comment


                    • #11
                      het leuke aan de recente challenges zijn de openheid van interpretatie, daarom dat zwart/wit zowel de zaken kunnen zijn die Jochen hier beschrijft of evengoed zoals Pieter G. foto's die bijzonder knap zijn in enkel grijstinten.

                      Nu is er 'doors'.., misschien wat concreter maar toch vatbaar voor interpretatie en invalshoek uiteraard.
                      ToM.___ //Fuji s602.
                      www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                      It goes to 11 you know? 1 louder.

                      Comment


                      • #12
                        Ik vind het alvast leuk om mee te doen, alleen komen er inderdaad te weinig reacties om er ook wat uit te leren. Maar dat is aan de beoordeelaars, niet aan de crew of de inzenders...
                        Ja dat ben ik met je eens Gerda Viel me wel op dat paar mensen na de challenge hun foto ook nog even hebben gepost en dat daar dan wel weer reacties op kwamen, ja kan ook natuurlijk. Persoonlijk ben ik als ik commentaar geef op foto s in challenge toch iets voorzichtiger dan ik normaal zou zijn, ik zou het lullig vinden als iemand door mij lagere punten zou krijgen.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by gerda
                          ... Maar of dat dan ook gewaardeerd wordt is een andere zaak...
                          Nagel op de kop! Het probleem zit hem minstens voor de helft ook bij de beoordeling.


                          We gaan ons best doen Jochen, en goed nadenken over de originaliteit (mag het een kippenhokdeurtje zijn ook?)
                          Ik had niet anders verwacht van jou!
                          http://www.theafricabug.com

                          Comment


                          • #14
                            @ Jochen : de meesten zeg je.......dat is dus de helft van de inzendingen die uit het archief komen ?? Twijfel ik aan, maar er zijn er spijtig genoeg wel.
                            Mij mag je dus alvast -indien je bewering juist is- bij de minderheid rekenen iedere maand ga ik op pad, kan je van elke challenge waaraan ik mee deed een hele reeks laten zien.
                            Probleem is, aan de uitslag te zien, dat ik meestal de verkeerde foto upload Ieder zijn goesting zeker ?
                            De foto die ik instuurde koos ik uit omwille van de tegenstelling (zwart/wit) het serieuze rechtopzittende meisje en de zatte uitgetelde nietsnut. Ik noemde de foto "twijfel" ik zag het meisje denken blijf ik hier of stap ik het af, wat zit ik hier te doen...(tegenstelling). De enge kadrering had ook zo z'n redenen....(slechts een klein stapje nodig en ze is er uit)
                            Ik had de foto misschien in kleuren moeten behouden......had men zich wellicht afgevraagd wat heeft dit nu met zwart/wit (tegenstelling) te maken ? Het meisje was proper de jongen vuil en smerig (zwart/wit).
                            Dat kijkers dit niet in de foto zagen so what ? Volgende keer beter ! Ik heb er plezier aan gewoon alleen al om ervoor op uit te trekken.
                            Mijn foto eindigde bij de laatsten : onbegrepen en slechte foto waarschijnlijk in vergelijking met de andere.


                            Comment


                            • #15
                              Awel Sonyke,

                              Je foto hoort daar niet vanonder. Daarom deze thread.


                              Er zijn mensen die het zich niet aantrekken, anderen die het opkroppen, en nog anderen die hun frusraties van zich afschrijven.

                              Ik zit in groep 3...
                              http://www.theafricabug.com

                              Comment

                              Working...
                              X