Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Perfecte witbalans afstelling mt CBLLENS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Perfecte witbalans afstelling mt CBLLENS

    Enkele weken geleden werd aan BD gevraagd of iemand de CBLlens wou uit testen en hierover een review te maken. Ondergetekende is hierbij kandidaat geweest.

    Wat is CBLlens

    CBLlens kun je beschouwen als een gevanceerde grijskaart die het mogelijk maakt je witbalans af te stellen met het volledige kleuren-spectrum te meten in plaats van één vaste grijs waarde.



    Persoonlijk ervaarde ik vaak dat je witbalans afstemmen via automatische witbalans fletste kleuren opleverde. Om nog niet te spreken in indoor situaties waar lichtbronnen het voor je camera heel moeilijk maken. Akkoord je kunt in raw shooten en daarna alles via photoshop of lightroom gaan aanpassen maar s'avond achter je pc is het niet meer zo evident om de juiste kleuren temperatuur voor de geest te halen en je foto te laten afstemmen op de settings van enkele uren geleden.

    Wat vond ik als voordeel van CBL-lens:
    - levert toch verrassende kleurverschillen vooral indoor
    - het heeft voor dubbele werking (voorkant vr kleurenspectrum en achterkant 18 % grijskaart voor bij flitsgebruik)
    - afstemmen via preset in kinderspel
    - is stevig en weerbestendig gebouwd.
    -

    De CBL-lens heb ik getest in verschillende lichtomstandigheden en telkens dezelfde (of quasi) foto genomen waarbij steeds de eerste foto werd genomen met de automatische witbalans en de tweede via de preset afstelling met de cbllens.

    sneeuwlandschap


    sneeuw is niet de eenvoudigste omstandigheid om te fotograferen. CBL-lens leverde de mij iets warmere kleuren terwijl auto witbalans koeler en grijs/blauwer overkwam








    De bigben in zonlicht



    zonlicht leverde bij autowitbalans een bijne uitgebrande lucht en van de goudgele ornamenten is bijna geen kleur niet meer te zien. Met CBL krijg ik wel blauwe lucht tinten en kleur in de toren.

    Funkeys


    De funkeys van mijn kinderen op een witvel papier met het natuurlijke licht dat binnen schijnt leverde terug via autowitbalans een lichte kleurzweem op terwijl CBL lens juiste kleuren meegaf

    bonsai onder wolkendek



    Tijdens een bewolkte dag gaf ook het bladerdek van een bonsia een duidelijk verschil tussen autowitbalans en preset met cbl

    Led light




    Enkele beeldjes beschenen door een led-zaklampje. Hier ging de autowitbalans volledig de verkeerde kant uit.

    Turnster in sporthall



    Niets is vaak frusterende dan sporthal verlichtingen waar verschillende types van verlichting worden gebruikt. (spots, TL-lampen, natuurlijk licht,...) . Ook hier moet ik erkennen dat CBL mij een betere en iets warme kleur gaf dan autowitbalans.


    Mijn eindbalans:

    Desondanks dat ik op voorhand vrij betevreden wat over mijn autowitblans outdoor (zon en bewolking) was ik vrij verrast over de goeie kleurverbeteringen met CBL-lens.
    Je moet natuurlijk in outdoorfotografie in functie de wisselende lichtomstandigheden de afstemming meermaals afnemen. S'morgens afstemmen en gans de dan dezelfde afstemming gebruiken kan natuurlijk niet.

    Voor indoor fotografie vind ik het ronduit een noodzakelijk instrument voor een goeie afstemming van de kleurtemperatuur.

    Voor wie streeft naar een perfectie in zijn hobby of beroep lijkt mij de cbllens een mooi stap vooruit dan te werken met een gewone grijskaart.

    Prijskaart : 99 € voor eentje van 110 mm en 85 € voor 85 mm dat is natuurlijk duurder dan een grijskaart maar gelet op de stevigheid ervan is 99 of 85 € geen overbodige kost zeker niet als je de kost vergelijkt met dat je bezit aan body en lenzen.

    Komt in een mooie (geschenk)verpakking, met uitleg cd-rom, strap en krasvrije beschermtasje


    alle info op http://www.cbllens.nl/

    Vragen, opmerkingen of ervaringen: maak ze gerust over
    mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

    IMac/IPad/Mac Air 
    D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

  • #2
    Re: Perfecte witbalans afstelling mt CBLLENS

    Hoi Devid,

    Wat is het voordeel van zo'n CBLLens tegenover een gewone grijskaart dan?

    Als ik bij konijnenberg kijk dat zie ik de duurste grijskaart uitkomen op 35€, de meeste liggen rond de 16€.

    Grijs = Grijs toch?
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

    Comment


    • #3
      Re: Perfecte witbalans afstelling mt CBLLENS

      Dit lijkt me een mooie lens om de witbalance te meten. Ik heb steeds een wit papier of opervlakte genomen en daarna handmatig ingesteld? Is dat niet hetzelfde dan of..De grijshaart is toch nodig voor als je die tegen de borst van iemand houd en je maakt een opname dat je daarna in een ^programma de pipet neemt en dan zo op het grijze vlak gaat staan om zo te bepalen wat de kleurbalance is of niet? Of je gaat buiten en je meet het invallende licht op de grijskaart.
      Mvg, Pascal,Schoonspikke
      Als je schiet..schiet dan raak!
      500 PIXHuawei P30 PRO

      Comment


      • #4
        Re: Perfecte witbalans afstelling mt CBLLENS

        je houdt gewoon de cbllens voor je of voor je object en maakt dat minstens 80 % van je viewer gevuld is, scherpstellen erop is niet nodig.
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

        IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

        Comment


        • #5
          Re: Perfecte witbalans afstelling mt CBLLENS

          Ik had graag een vergelijking gezien tussen dit speeltje en een grijskaart, zelf gebruik ik de Whibal kaart en ben daar tevreden over. Persoonlijk zie ik dus geen noodzaak om te veranderen, tenzij iemand met harde bewijzen komt.
          Ik doe trouwens al mijn fotografie in RAW, en heb bijgevolg geen last van een foute witbalans.
          MVG, Jeff
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: Perfecte witbalans afstelling mt CBLLENS

            Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
            Ik had graag een vergelijking gezien tussen dit speeltje en een grijskaart, zelf gebruik ik de Whibal kaart en ben daar tevreden over. Persoonlijk zie ik dus geen noodzaak om te veranderen, tenzij iemand met harde bewijzen komt.
            Ik doe trouwens al mijn fotografie in RAW, en heb bijgevolg geen last van een foute witbalans.
            MVG, Jeff
            Maar dan nog heb je een referentiepunt nodig toch om je grijswaarde in te stellen?
            ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

            Comment


            • #7
              Re: Perfecte witbalans afstelling mt CBLLENS

              Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
              Maar dan nog heb je een referentiepunt nodig toch om je grijswaarde in te stellen?
              dat is juist mijn opmerking; met raw kun je aanpassen maar wat wordt je referentiepunt als je er geen hebt
              op het gevoel af
              mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

              IMac/IPad/Mac Air 
              D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

              Comment


              • #8
                Re: Perfecte witbalans afstelling mt CBLLENS

                Hmmm, het heeft natuurlijk ook wat te maken met persoonlijke voorkeur en interpretatie, maar zoals je je beelden hier presenteert lijken mij de foto's met de CBLLENS dikwijls veel te geel ? Of zie ik dat verkeerd ?
                Greetz, Kariboe
                * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                Comment


                • #9
                  Re: Perfecte witbalans afstelling mt CBLLENS

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                  Hmmm, het heeft natuurlijk ook wat te maken met persoonlijke voorkeur en interpretatie, maar zoals je je beelden hier presenteert lijken mij de foto's met de CBLLENS dikwijls veel te geel ? Of zie ik dat verkeerd ?
                  Greetz, Kariboe
                  Ik had dezelfde bedenking.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Perfecte witbalans afstelling mt CBLLENS

                    Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                    dat is juist mijn opmerking; met raw kun je aanpassen maar wat wordt je referentiepunt als je er geen hebt
                    op het gevoel af
                    Wat mij betreft wel, ja. Maar mijn (natuur-)fotografie heeft het natuurlijk meer van sfeer dan van werkelijkheid en dan is de "exacte" kleurbalans minder van belang. De kleurtoon moet juist zijn, maar niet exact !!!
                    Ik kan mij echter voorstellen dat bij "productfotografie" (tapijten, mode,...) de juiste kleurbalans wel van belang is. Daarom vind ik dit topic wel boeiend
                    Greetz, Kariboe
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Perfecte witbalans afstelling mt CBLLENS

                      Als ze deze nou eens zouden leveren zonder alle poespas (beschermtasje, cd, luxe verpakking) voor een schappelijke prijs dan zou ik er misschien nog over nadenken. Nu is het voor mij gewoon een stuk plastci van 85 of 100 euro
                      http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

                      http://rouwkema.smugmug.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Perfecte witbalans afstelling mt CBLLENS

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rouwkema Bekijk bericht
                        Als ze deze nou eens zouden leveren zonder alle poespas (beschermtasje, cd, luxe verpakking) voor een schappelijke prijs dan zou ik er misschien nog over nadenken. Nu is het voor mij gewoon een stuk plastci van 85 of 100 euro
                        Heb eigenlijk ook een beetje dat gevoel. 50€ ja, maar toch geen 100€
                        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                        Comment


                        • #13
                          Re: Perfecte witbalans afstelling mt CBLLENS

                          In RAW (NEF) telt het instellen van een juiste WB wel i.m.o.

                          Kijk maar eens wat er gebeurd met het hystogram op moment det je de WB in je RAW converter aanpast.
                          Indien je tijdens de opname geen uitgebrande delen had in je hystogram, dan kan na het bijstellen van de WB de hystogram wel uitgebrande delen bevatten.
                          I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Perfecte witbalans afstelling mt CBLLENS

                            Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                            Hmmm, het heeft natuurlijk ook wat te maken met persoonlijke voorkeur en interpretatie, maar zoals je je beelden hier presenteert lijken mij de foto's met de CBLLENS dikwijls veel te geel ? Of zie ik dat verkeerd ?
                            Greetz, Kariboe
                            Ook mijn idee .. ik heb hier niets gezien wat ik met de standaard witbalans van m'n camera + eventl gewone grijskaart niet kan bereiken + sommige kleurschakeringen gaan schijnbaar gepaard met een "onderbelichting" die de echte resultaten in twijfel trekt (big ben foto in de zon ?)
                            Als je alles fotografeert in de "cloudy" stand van de WB krijg je waarschijnlijk in 90% van de gevallen exact hetzelfde resultaat ... ik ben niet overtuigd ..
                            Ik neem de topic titel dus met een heel grote klomp zout
                            FWIW

                            Comment


                            • #15
                              Re: Perfecte witbalans afstelling mt CBLLENS

                              Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                              Prijskaart : 99 € voor eentje van 110 mm en 85 € voor 85 mm
                              Is dit product hetzelfde? Kost maar €40 voor 110mm.
                              about.me/stijnv

                              Comment

                              Working...
                              X