Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heb ik een lichtmeter nodig?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Heb ik een lichtmeter nodig?

    Heb me zonet een D200 aangeschaft en ik vroeg me nu af of ik voor de correcte belichting van een foto eigenlijk nog een lichtmeter nodig heb of is de ingebouwde lichtmeter van het toestel voldoende?

  • #2
    Re: Heb ik een lichtmeter nodig?

    deze topic wil ik wel effe volgen vermits ik met studiofotografie aan het beginnen ben...

    dat ik hem nodig heb, weet ik al

    maar misschien komen hier hints & tips over welk en zo
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Heb ik een lichtmeter nodig?

      Voor mij is het wel niet voor studiofotografie bedoeld, maar ik weet niet of dat veel uitmaakt.

      Comment


      • #4
        Re: Heb ik een lichtmeter nodig?

        Oorspronkelijk geplaatst door sdx Bekijk bericht
        Heb me zonet een D200 aangeschaft en ik vroeg me nu af of ik voor de correcte belichting van een foto eigenlijk nog een lichtmeter nodig heb of is de ingebouwde lichtmeter van het toestel voldoende?
        In de meeste omstandigheden volstaat de ingebouwde lichtmeter. Ik zou zeggen, als je aan studiofotografie of multiflitsfotografie begint, koop je dan een flitsbelichtingsmeter, maar voorlopig voldoet de ingebouwde lichtmeter ruimschoots.

        Comment


        • #5
          Re: Heb ik een lichtmeter nodig?

          Thanks dat wou ik weten!

          Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
          In de meeste omstandigheden volstaat de ingebouwde lichtmeter. Ik zou zeggen, als je aan studiofotografie of multiflitsfotografie begint, koop je dan een flitsbelichtingsmeter, maar voorlopig voldoet de ingebouwde lichtmeter ruimschoots.

          Comment


          • #6
            Re: Heb ik een lichtmeter nodig?

            Waarom zouden ze belichtingsmeter met die mogelijkheden inbouwen? Om die te corrigeren met een losse belichtingsmeter?
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Heb ik een lichtmeter nodig?

              De ingebouwde lichtmeter meet enkel het door het onderwerp gereflecteerde licht en is voor de doorsnee opnames perfect geschikt en uitermate compleet.
              Voor opnames in studio is het evenwel interessant om het invallend licht op het onderwerp te kunnen meten. Op die manier heeft men een grotere controle op de contrastindex van het onderwerp. Dit kan zeer belangrijk zijn als men een bepaald modelé wil creëren. In dergelijke werkomstandigheden is een extra lichtmeter dus aan te raden. Opmerking: gezien in studio meestal met electronenflits gewerkt wordt is het aan te raden een meetinstrument te gebruiken dat ook flitsen kan meten; ergo een "flitsmeter" .

              Henri
              lidnummer: BD0435BE

              Comment

              Working...
              X