Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

GPS- geotagging

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • GPS- geotagging

    Ik zou graag de GPS-coordinaten mee opslaan in mijn foto's. Bedoeling is dat ik later exact kan terugvinden waar de foto's gemaakt zijn.

    Nu zijn er meerdere mogelijkheden.

    1. Een toestel in de aard van de GISTEQ, dat je gewoon in je broekzak steekt en waar je een track mee opslaat, die je dan later samen met de foto's door een programma haalt en zo alle GPS gegevens in de EXIF opslaat. (voordeel is dat dit met alle toestellen werkt) Het uur van je toestel moet synchroon zijn met de GPS-tijd.

    2. Een toestel (DAWN-Tech.....) dat in je flitsschoen zit en verbonden is via een kabeltje naar je fototoestel. Hier staan de GPS-gegevens direct in de exif, je hebt er achteraf geen werk meer mee maar die kabel aan je toestel vind ik wel storend.

    3. Er bestaat een toestel (in de aard zoals punt 1.) waar je achteraf je geheugenkaart insteekt en de opgaslagen GPS-gegevens worden direct in de Exif van de foto's geschreven. Lijkt mij een bijkomend risico, als er iets misloopt met je kaartje.............., en bovendien, ik dacht dat het alleen met SD werkt, dus niet met compact flach.



    Ik zou opteren voor optie 1 of 2 , heeft iemand ervaring met die technieken?

    groeten



    Luc

  • #2
    Re: GPS- geotagging

    Ik gebruik een QStarZ BT-Q1000P, da's een losse GPS tracker die ook bluetooth kan communiceren met bijvoorbeeld een PDA. ding werkt perfect. Met de eigen software van QStarZ lees ik een GPX file uit vanuit het ding en synchroniseer die vervolgens met mijn fotootjes m.b.v. geosetter. De eigen software van QStarZ kan namelijk alleen overweg met JPEGs en ik werk graag in RAW (hetgeen geosetter dus direct aan kan).

    Tijd synchronisatie is niet zo'n heel groot probleem, je kunt geosetter instrueren dat'ie een bepaalde offset meeneemt maar je kunt je camera natuurlijk ook via een PC synchroniseren. Direct na de eerste foto maak ik echter meestal een waypoint aan op de tracker, dat maakt het synchroniseren later eenduidig en eenvoudig.

    Comment


    • #3
      Re: GPS- geotagging

      Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
      Ik zou graag de GPS-coordinaten mee opslaan in mijn foto's. Bedoeling is dat ik later exact kan terugvinden waar de foto's gemaakt zijn.

      Nu zijn er meerdere mogelijkheden.

      1. Een toestel in de aard van de GISTEQ, dat je gewoon in je broekzak steekt en waar je een track mee opslaat, die je dan later samen met de foto's door een programma haalt en zo alle GPS gegevens in de EXIF opslaat. (voordeel is dat dit met alle toestellen werkt) Het uur van je toestel moet synchroon zijn met de GPS-tijd.
      Gisteq, wel niet in mijn broekzak maar bengelend aan de rugzak, sedert een jaar en tot volle tevredenheid. Wel met de Pro software want die kan RAW aanvullen.

      Comment

      Working...
      X