Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reflex camera hype ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reflex camera hype ???

    Laatst liep ik eens in de Gentse binnenstad.
    Wat me direct opviel is dat het aantal mensen die met een DSLR rondlopen aanzienelijk is toegenomen.
    Ik dacht eerst aan een BD bijeenkomst

    Trouwens op bruiloften zie ik dat fenomeen ook steeds vaker terugkeren.
    Dan staan ze lekker voor je, als het koppeltje uit de kerk komt, mooie foto's hoor
    Tja, het is in ieder geval geen crisis in de dslr wereld heb ik in de indruk.
    Als er al een familielid (die geen fotografe is, zoals ze mezelf zei) met een 1DMark III en een ferme 24-70L 2.8 + een 580 EXII erboven op foto's staat te maken naast mij. Ze had die cadeau gekregen van haar man.
    Het was mss een ijverig BD-lid zeker .

    Het valt mij op de laatste tijd, de compact-tijd zit er bijna op geloof ik.
    Valt jullie dit ook op ?
    Of let ik daar mss teveel op?
    CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

  • #2
    Re: Reflex camera hype ???

    ik denk zelf niet dat de ´compact-tijd' voorbij is.. Compactcamera's blijven reuze handig om mee te nemen voor op vakantie oid.. Niet iedereen is bereid om overal en nergens met een zware dslr rond te lopen zeulen, zeker op vakantie of in een pretpark oid.. (althans, zou ik ook niet doen..) Ik zelf heb naast mijn dslr nog een 'ouwe' olympus c-160 en ik wil dit dingetje voor geen goud missen hoor!! Toegegeven, met de nieuwere compacts kun je het helemaal niet vergelijken, genoeg nadelen van dit toestelletje op te noemen, maar ik heb er toch ook al hele leuke shots mee getrokken.. dslr's worden steeds goedkoper, en vooral de versies met live-view en makkelijke bediening halen de compact-shooters, bridgecamera-gebruikers etc. meer en meer over om met een dslr te gaan werken.. Ik zie alleen maar voordelen, de dslr's zullen steeds goedkoper worden... scheelt toch wat in de portemonnaie...

    Comment


    • #3
      Re: Reflex camera hype ???

      Ik wou dat er meer meetzoeker cameras waren als de M8 van Leica, maar wat aangenamer voor de portefeuille. Ik heb momenteel geen nood aan een DSLR.
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Reflex camera hype ???

        Toen ik mijn EOS 300D kocht, dan was die tegen iets meer dan 1000 euro de allergoedkoopste op de markt.
        Nu heb je voor veel minder dan de helft een toestel met veel meer mogelijkheden, een veel betere beeldkwaliteit en alles gaat dan ook nog eens veel sneller.

        Een compact (bridge) met een groot zoombereik kost op dit ogenblik ongeveer even veel als een instap-DSLR met kitlens, en dat is de reden waarom er zoveel DSLR's verkocht worden.
        Voor de fabrikanten is dat ook een goede zet, want eenmaal die DSLR met het kitlensje is verkocht wordt er al vrij snel een grotere tele bijgekocht. En later volgen er dan nog andere specifieke lenzen naargelang het soort fotografie.


        Een 1D MKIII kom je wel veel minder tegen dan de instap-DSLR's.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Reflex camera hype ???

          kocht mijn vriendin me maar een 1DMark III

          Aangezien dslr's al maar betaalbaarder worden (en veel bridges dit al lang zijn) kan ik best aannemen dat je deze meer en meer in het straatbeeld ziet.
          Mijn foto's
          Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

          Comment


          • #6
            Re: Reflex camera hype ???

            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
            Ik wou dat er meer meetzoeker cameras waren als de M8 van Leica, maar wat aangenamer voor de portefeuille. Ik heb momenteel geen nood aan een DSLR.
            de dag dat die betaalbaar worden (of dat ik die aan een redelijke 2dehandsprijs vind) vliegt al mijn canongerief buiten, da's een belofte
            http://www.dannydemeyer.be

            Comment


            • #7
              Re: Reflex camera hype ???

              Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
              ik denk zelf niet dat de ´compact-tijd' voorbij is.. Compactcamera's blijven reuze handig om mee te nemen voor op vakantie oid.. Niet iedereen is bereid om overal en nergens met een zware dslr rond te lopen zeulen, zeker op vakantie of in een pretpark oid.. (althans, zou ik ook niet doen..) Ik zelf heb naast mijn dslr nog een 'ouwe' olympus c-160 en ik wil dit dingetje voor geen goud missen hoor!! Toegegeven, met de nieuwere compacts kun je het helemaal niet vergelijken, genoeg nadelen van dit toestelletje op te noemen, maar ik heb er toch ook al hele leuke shots mee getrokken.. dslr's worden steeds goedkoper, en vooral de versies met live-view en makkelijke bediening halen de compact-shooters, bridgecamera-gebruikers etc. meer en meer over om met een dslr te gaan werken.. Ik zie alleen maar voordelen, de dslr's zullen steeds goedkoper worden... scheelt toch wat in de portemonnaie...
              't Feit is, als ge goeie foto's kunt tonen met uw dslr, er veel mensen rond u geinteresseerd worden in die technologie, met als gevolg dat ze er ook ene gaan kopen en ermee experimeteren. Zo heb ik al 3 mensen in mijn (beperkte) familiekring die er een gekocht hebben na mijn werk gezien te hebben. 't Is een domino-effect, de steeds lager wordende prijs is een voordeel en het verschil in goeiekope compacts is toch redelijk groot. Mensen geven dan precies toch iets meer uit voor goeie kwaliteit. Maar natuurlijk, de ontgoocheling is vaak ook groot als ze merken dat er wat meer kunde vereist is.
              http://www.dannydemeyer.be

              Comment


              • #8
                Re: Reflex camera hype ???

                een 1dsmkIII (of welk ander topmodel) is trouwens nog geen garantie dat je er goede fotookes mee zult maken, dat doe je immers nog altijd zelf. Geef een kind van 10 jaar een dslr in handen, en ze zullen weldra het knopje gevonden hebben om mee af te drukken, welk type of model dan ook, goeie foto's is iets anders.. Iemand een 1dsMKIII geven is mooi, maar zo'n toestel gaat al gauw op de loop met de ongeoefende fotograaf dan andersom...veel in te stellen aan zo'n ding...

                Comment


                • #9
                  Re: Reflex camera hype ???

                  Ik ben helemaal akkoord met wat je zegt. Wanneer ik een huwelijk ga fotograferen, dan staat er zelfs in mijn voorwaarden dat het moet besproken worden als er andere fotografen (al dan niet amateur) foto's zullen maken.

                  Ik heb het ooit meegemaakt dat er minstens 15 mensen in het gemeentehuis stonden te flitsen en voor mij in aan het lopen waren. Gelukkig waren mijn foto's toch nog goed gelukt. Maar als het toch eens gebeurt dat ik door anderen die in de weglopen mijn job niet goed kan doen, dan zit ik met een probleem. Ik maak hier dus heel duidelijke afspraken rond op voorhand.
                  www.focusfotografie.be
                  www.facebook.com/eviwilmus

                  Comment


                  • #10
                    Re: Reflex camera hype ???

                    Oorspronkelijk geplaatst door Evi Wilmus Bekijk bericht
                    Ik ben helemaal akkoord met wat je zegt. Wanneer ik een huwelijk ga fotograferen, dan staat er zelfs in mijn voorwaarden dat het moet besproken worden als er andere fotografen (al dan niet amateur) foto's zullen maken.

                    Ik heb het ooit meegemaakt dat er minstens 15 mensen in het gemeentehuis stonden te flitsen en voor mij in aan het lopen waren. Gelukkig waren mijn foto's toch nog goed gelukt. Maar als het toch eens gebeurt dat ik door anderen die in de weglopen mijn job niet goed kan doen, dan zit ik met een probleem. Ik maak hier dus heel duidelijke afspraken rond op voorhand.
                    oef, ben blij dat ik niet de enige ben Evi
                    We moeten ons ellebogen steeds vaker gebruiken hé.
                    Maar oppassen niet te hard of we worden nog aangeklaagd voor slagen en verwondingen.
                    CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                    Comment


                    • #11
                      Re: Reflex camera hype ???

                      Zelf heb ik een Pentax K20D en K100D...maar toch ben ik heimelijk stikjaloers op de Leica M8. Alleen zijn die toestellen exuberant duur, om nog maar van de bijhorende lenzen te zwijgen
                      Homo Sapiens Pentaxiensis

                      Comment


                      • #12
                        Re: Reflex camera hype ???

                        Er zijn inderdaad merkelijk meer DSLRs in 't straatbeeld verschenen. Maar meestal onderscheid je wel snel 't kaf van 't koren. Gelukkig fotograferen de meesten nog steeds op dezelfde wijze als ze vorig jaar nog met hun P&S deden... Zo van... "Oh kijk daar iets moois", en dan richten en klikken. Zoeken naar een interessante hoek doen ze niet dus meestal komen ze niet in mijn weg. Maar ik kan me inbeelden dat het bij huwelijksfotografen een PITA moet zijn. Van mij gaan de pro's op een huwelijk in elk geval geen last hebben, ik krijg de weubbes van huwelijksfotografie (teveel stress)...

                        Mogelijk is naast de prijs, Live View één van de redenen van de doorbraak? Ik ken in elk geval één Nikon DSLR shooter die daar erg blij mee zal geweest zijn. 't Voorval deed zich enkele jaren geleden voor tijdens een bezoekje aan Parijs. Op 't pleintje voor de Notre Dame stond daar een man met een (ik hoop voor hem) splinternieuwe Nikon DSLR (herinner me het model niet meer) te fotograferen. Maar hij had het er wel moeilijk mee, want die camera een halve meter voor je uithouden maakt het toch moeilijk nog door de zoeker te kunnen zien. Ik zag 'm zo denken "m'n compactje was toch makkelijker met dat grote schermpje, allicht zal dit wel zijn waarom een DSLR moeilijk is?"... Echt waar, die z'n euro was niet gevallen dat hij z'n oog tg de camera kon plaatsen... Ik lig er nog steeds van in een deuk als ik er aan denk...

                        Deze anecdote wou ik jullie niet onthouden...

                        Wim
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Reflex camera hype ???

                          Tja een nieuwe Nikon D40 + 18-55 voor €249, daar heb je geen G10 of P600 voor, ongeveer een halve.....
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Reflex camera hype ???

                            Iedereen loopt vandaag rond met een DSLR... de 450D verkopen als zoete broodjes.
                            In gent zijn er extra veel omdat je daar een opleiding fotografie hebt, en de standaard observatie oefeningen zijn op dit moment aan het lopen. (Zit er zelf bij)

                            Bijna allemaal met de zwaarste tele's in de aanslag, ik loop daar dan rond met mijn 24 mm prime.

                            Maar iedereen doet hetzelfde ... nog niemand speciaal zien doen met hun toestel. mja een toestel is maar een middel.
                            PORTFOLIO: http://www.jangeloen.be
                            BLOG: http://www.jangeloen.be/blog

                            Comment


                            • #15
                              Re: Reflex camera hype ???

                              Een eerste verklaring is ongetwijfeld het prijskaartje van de huidige DSLR's. Een tweede is, mensen die vroeger een analoge reflex hadden en daar gelukkig mee waren, hebben tijdelijk op digitale compactjes overgeschakeld (alleen deze digitale toestellen waren betaalbaar), maar verwachten net iets betere prestaties dan van de modale compact en zo komen ze nu terug bij de DSLR's.
                              Bovendien dumpen de merken hun instapmodellen via de supermarkten wat ze vroeger ook deden met de analoge instap reflextoestellen.

                              Comment

                              Working...
                              X