Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gevoelige ogen vs speedlites (strobists help wanted!)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • gevoelige ogen vs speedlites (strobists help wanted!)

    Ik heb een vraagje aan de strobisten onder ons

    Soms neem ik portretten met enkele speedlites en al naargelang de situatie gebruik ik reflecterende plu's, softboxen of doorschiet plu's.

    Als ik niet zoveel tijd heb om een portret te maken om een portret te nemen vertrouw ik op ETTL en verander ik de balans van de verschillende groepen tot een gewenst resultaat.

    Nu heb ik al een paar keer voorgehad dat bij sommige mensen de ogen gevoelig reageren op het flitsen, dan zijn er wel eens een paar missers bij. Nu wou ik gisteren snel een portret nemen van een vriendin die wel 'heel gevoelige' ogen had. Het was gewoon niet mogelijk om een open ogen portret te nemen met flits. Alle flitsen waren van softbox en plu's voorzien. Zelfs met flitsbelichtingcompensatie -3 stops bleef iedere foto verschijnen met halfgesloten ogen.

    Nu vraag ik mij af als ik de flitsen op full manual had ingestel, dit in dit geval een verschil zou maken, aangezien het ETTL systeem dan geen preflash geeft waarbij de scene geëvalueerd wordt waarna de echte flash er in milliseconden op volgt. Ik heb zelfs de master op de camera naar het plafond gericht, denkende dat dit zou helpen maar helaas.
    Ook was reeds duidelijk dat haar ogen reeds gevoelig reageerden op de focus assist beam.

    Misschien is zij wel een 'natural light girl' en moet ik maar eens overdag met haar op stap.
    Maar de winteravonden duren zo lang

    Zijn er nog strobisten die hier ervaring mee hebben, en wat zijn jullie bevindingen?
    Website http://www.kristofpattyn.be

    a lotta canonstuff

  • #2
    Re: gevoelige ogen vs speedlites (strobists help wanted!)

    ik werk altijd op manueel, heb dit nog nooit voorgehad

    wat bedoel je eigenlijk precies met "gevoelige ogen" ?

    mss haar ogen laten sluiten, tot 3 aftellen zodat ze dan haar ogen open doet, en dan afdrukken?
    Fuji XPRO1

    Comment


    • #3
      Re: gevoelige ogen vs speedlites (strobists help wanted!)

      Zo gevoelig dat er reeds een kleine reactie is op de autofocus beam, bij de echte flits zijn de ogen op iedere foto halfgesloten Het sluiten van de ogen gaat heel snel. Je hebt het maar door als je de opname bekijkt. Ogen zijn open tot de spiegel klapt en je zelf effe niks ziet. Daarna zijn ze terug open, dus je zou eigenlijk nooit doorhebben wat er aan de hand is moest je zoals vroeger analoog hebben gewerkt.

      Wat ik ook heb geprobeerd is zeer snel verschillende opnames na elkaar te nemen, maar dit gaf ook geen beterschap. Dus ik vrees dat het met de ogen effe te sluiten ook geen beterschap zou geven.

      Ik vraag mij af of de ETTL in deze zaak de kwestie nog verergerd?
      Website http://www.kristofpattyn.be

      a lotta canonstuff

      Comment


      • #4
        Re: gevoelige ogen vs speedlites (strobists help wanted!)

        precies.... full manual heeft dit probleem niet, maar i-TTL en waarschijnlijk ETTL werken met een aantal voor flashes.... waardoor het model z'n ogen sluit... reagerend op deze voorflashes...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: gevoelige ogen vs speedlites (strobists help wanted!)

          Ik vermoedde al zoiets, ik zal haar aan verdere testen moeten onderwerpen :-)
          Bedankt.
          Website http://www.kristofpattyn.be

          a lotta canonstuff

          Comment

          Working...
          X