Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor schoonmaken! Wat te doen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sensor schoonmaken! Wat te doen?

    Ik zag laatst bij een foto van de lucht dat er enorm veel vuil op mijn sensor zit, toen heb ik via de handleiding van sony geprobeerd schoon te maken, niet gelukt. Ik heb wat opgezocht op het forum en ik zie zoveel verschillende methodes met allemaal nadelen en voordelen. En ik weet nu niet echt wat ik moet doen. Ik dacht zelf nu om hem bij cameraland schoon te laten maken.
    Canon eos 30d & 40d;Canon ef 300mm f4 L IS USM
    Thijs Broekkamp| Website: www.wildnature.nl
    Weblog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/

  • #2
    Re: Sensor schoonmaken! Wat te doen?

    professioneel laten schoon maken is op korte termijn de handigste oplossing, tenminste als die dan ook "professioneel" wordt schoon gemaakt. Op termijn ga je merken dat je dat toch minstens 1x per jaar gaat willen doen als je enkele reportagefotografie doet en minstens maandelijks als je veel studiowerk met witte achtergrond doet. (ik heb en wekelijks ritueel van reigingen van de bodies .. ja kan alles wegshoppen ... maar dat is zooooo tijdrovend .. en reinigen bodies gaat snel) Investeren in het leren reinigen van een sensor is zeker geen overdreven luxe. In begin stond ik er ook huiverachtig tegen .. daarmee dat ik ben begonnen met te leren op een oude afgescreven body (vrooeger reinigde ik nooit zelf de CCD omdat dat vroeger gratis was bij De Beukelaar .. maar dat is intussen al meer dan 2 jaar voorbij dat mooi liedje .. ik ging er vroeger maandelijks langs met al mijn bodies. als ik nu 30 euro per body zou moeten betalen per keer .. dan kan ik beter stoppen met fotografie .. want dan kost het reinigen van mijn D3 straks meer dan de D3 zelf een beetje overdreven, maar een wekelijkse reiniging zou me meer dan 1500 per jaar kosten per body, en dat lijkt me dan toch weggesmeten geld)

    in concreet op uw geval:

    Als je het stof er niet af krijgt met dat aftrillen, heb je te maken met aangekoekt vuil, en dat kan er dan enkel met een natte reiniging van af. In natte reiniging is mijn voorkeur sensorswabs en eclipse.? Er zijn twee soorten eclipse, welke je nodig hebt, hangt af van welke body je hebt, je kan op de website nakijken welke je voor uw body nodig hebt. Voor een D3 en je de elcipse2 nodig, en ik dacht dat Sony die ook nodig had, maar kijk het zeker na.

    Ik heb ook een artic butterfly die ik gebruik om wekelijks een ondehoud te doen: als je je vuil niet laat aankoeken, dan komt het zo makkelijk los, en moet je veel minder nat reinigen. Op je sony kan je je eventueel eens je sensor proper is wekelijks preventief het vuil lostrillen, en nadien met een blaasbalg of perslucht het vuil uit het camerahuis blazen, als je te gierig bent om een artic butterfly te kopen. De artic butterfly heeft voordeel dat die haartjes statish geladen zijn, en het vuil dat je opveegt eraan plakt en dus niet in het camerahuis blijven tot ze terug op de sensor terecht komen.

    De producten van green clean raad ik af: de voorbevochtigde swabs zijn te vochtig, en je riskeert dat er vloeistof tussen de filter en de CCD komt, en dan ben je verder van huis. de "stofzuiger" van green clean is zelf te belachelijk voor woorden (en ja, ik heb die hier staan .. was destijds ooit het enige dat ze in stock hadden bij mijn fotoboer, en ik moest dringend de sensor reinigen voor een studioshoot. Als je de swabs van green clean voorzichtig gebruikt, kan je er goede resultaten mee bereiken, maar ik vind de sensorswabs en eclipse veel handiger en effectiever voor reiniging van de sensor. Van die stofzuiger van green clean kan je de perslucht wel gebruiken om je camerahuis uit te blazen .. maar dat opzuigen is pure nonsens

    de "scotch" methode is af te raden: op korte termijn lijkt het vaak ok, maar je hebt een hog risico om de coating van de sensor te beschadigen .. en heb bij Procirep al menige camera gezien die een beschadigde sensor had na een dergelijke "poetsbeurt" .. en de scotchmethode gebruik je om geld te sparen, maar een sensor vervangen doet je besparing teniet .. je blijft met een financiële kater achter als je dit vaak doet. Het kan enkeel keren goed gaan .. maar het blijft niet goed gaan. just my 2 cents.

    wattenstaafjes raad ik je ook af, voor je het weet heb je meer vuil op de sensor dan ervoor. je verplaatst het vuil ipv het weg te nemen

    Comment


    • #3
      Re: Sensor schoonmaken! Wat te doen?

      Voor Sony gebruik ik Eclipse vloeistof E2 en swabs type 2.
      Het Sony trilsysteem lijkt mij niet erg effectief. Ik heb er nog nooit een stofje mee weggekregen.

      Comment


      • #4
        Re: Sensor schoonmaken! Wat te doen?

        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
        Voor Sony gebruik ik Eclipse vloeistof E2 en swabs type 2.
        Het Sony trilsysteem lijkt mij niet erg effectief. Ik heb er nog nooit een stofje mee weggekregen.

        idem hiero... zeker met het zgn. plakstof... Heb hem eens binnengebracht bij de fotoboer, met als resultaat dat het binnen 1 dag weer pet was... Doe het nu liever zelf... De trilfunctie is meer voor licht en droog stof of zo zeker?? ) M.i. helpt het geen ene moe*....die sensors zijn volgens mij een magneet voor stof....alle gadgets ten spijt...

        Comment

        Working...
        X