Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotografie van een koor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotografie van een koor

    Beste BD'ers....

    Als debutant ga ik as zondag het koor van m'n vrouw trachten op foto vast te leggen tijdens hun kerstconcert.
    De loactie, een kerk kunstlicht, zingende mondjes,....
    het koud zweet breekt me uit.
    Is er iemand die een paar tips heeft qua instellingen ?

    Ik denk veel te fotograferen, zonder flits,op statief, ------ iso 200, 1/8, en F4 ?
    M'n lens is de standaard 18-55 die bij de Canon 400D zit.

    Dit zou mijn eerste keer zijn dat ik het koor in dergelijke omgeving tracht vast te leggen, daarom, alle tips welkom.

    Merci.

  • #2
    Re: fotografie van een koor

    een kerk in de winter, en je denkt ISO200 te gebruiken?

    Een DSLRkan je de ISO makkelijk ophalen tot 800 of 1600 naargelang je model, je diafragma mag je ook open zetten .. in de kerk ga je immers vechten tegen de afwezigheid van licht .. ook al is het een lichtmis

    ISO200 is minste ruis en beste kwaliteit als je met iso 200 kan fotograferen, dat gaat niet lukken in de kerk. ISO zo laag als mogelijk en zo hoog als nodig is een vuistregel .. in de kerk zal je dat moeten omdraaien als "zo hoog als mogelijk" (op uw toestel)

    een eenbeenstatief kan je helpen om te flirten met een net te lange sluitertijd om toch maximaal aanwezig licht te kunnen capteren. in ergste geval geef je een weinig flitslicht bij nadat je al een maximum van het aanwezig licht capteerde .. anders is de foto plat geflitst. Ik zou ook niet overdrijven met te lage sluitertijden .. je statief zorgt wel dat de kerk stil staat .. maar dat koor staat niet helemaal stil .. probeer zeker ook 1/12, 1/20 en 1/30 te gebruiken .. je zou de ogen moeten scherp krijgen .. dat de monden wat bewogen zijn is minder erg.

    Comment


    • #3
      Re: fotografie van een koor

      Ik had al bij een paar kennissen gevraagd wat zij zouden doen, en vandaar de iso 200....

      De rest is uitproberen, zoals u zegt. Ik tracht niet te flitsen, maar een geluk van de digicam, ik zie sebiet of het lukt (+/-) en kan dan alsnog flitsen....
      ik kan tot 1600 iso gaan, maar denk te stoppen aan 400 als 't lukt. (Goddelijk licht zal mij misschien helpen.. )

      Comment


      • #4
        Re: fotografie van een koor

        De iso zal wel omhoog moeten, anders krijg je bewegingsonscherpte. Heel veel beweging zit er gewoonlijk niet in een koor, maar op iso 200 zal er al heel wat licht moeten zijn om aan een sluitertijd van 1/30sec te geraken met de standaard kitlens.
        Een statief zal wel de bewegingsonscherpte vanuit de camera beperken, maar je zet er de zanger niet mee vast.
        Dus minstens iso 800, en waarschijnlijk zal je zelfs op iso 1600 moeten werken.
        In combinatie met een statief heb je eigenlijk ook nog een afstandsbediening nodig, want je kan niet op het knopje drukken zonder de camera te bewegen (de minste camerabeweging zorgt voor onscherpe foto's als je met een sluitertijd van 1/30sec of langer werkt).
        Het diafragma van de kitlens (die is f5,6 op 55mm) zal ook helemaal open moeten (diafragmavoorkeuze dus), maar de gewone kitlens zonder IS presteert dan niet al te best. Maar op f8 krijg je zeker te weinig licht binnen en dan kan je het helemaal vergeten.

        Een lichtsterke tele is ook interessant om "portretjes" te maken, maar een 50mm f1,8 zou om te beginnen al een heel goede investering kunnen zijn. Die is heel goedkoop, en zeker scherp genoeg op f2,8 , daarmee heb je dan al twee stops winst tegenover de kitlens op 55mm.
        En als er dan echt te weinig licht is kan je ze nog verder openzetten, maar dan moet je ook rekening houden met een erg kleine scherptediepte.

        Je moet ook zeker de AF-pieptoon uitzetten, want die kan heel hinderlijk zijn.
        Maak ook geen foto's tijdens de "stille" momenten, want dan galmt de spiegelklap door de hele kerk (heb ik ooit meegemaakt).

        Een paar weken geleden heb ik concertfoto's gemaakt, en daar stond nog heel wat licht op, maar voor heel wat foto's moest ik toch op iso 1600 werken:

        Voor deze foto's heb ik een EF-S 17-55 f2,8 IS, 50mm f1,4 , 70-200 f2,8 L IS en een 135mm f2 gebruikt. Allemaal lichtsterk materiaal, en dat is ook nodig als je er het beste uit wil halen.

        Met de kitlens kan je wel wat foto's maken, maar perfect zal het niet worden.
        En zonder een tele zal je veel te dicht moeten komen als je portretjes wil maken.

        Flitsen zou ik niet doen, op "Goddelijk licht" zou ik ook niet teveel rekenen, maar je kan wel vragen aan de pastoor om zoveel mogelijk licht aan te doen op de plaats van het zangkoor.
        Last edited by Black B@ndit; 12 december 2008, 17:42.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: fotografie van een koor

          Als er geen spots aanwezig zijn, vrees ik dat je hoop op iso400 een maat voor niets zal zijn...

          Reken maar op iso800 en nog waarschijnlijker iso1600.

          Lichtsterke lenzen zijn dikwijls broodnodig in zo'n situatie, maar die kosten behoorlijk wat geld.

          Jou lens is het meest lichtster op 18 mm (f3.5), dus daarmee zal je de meeste kans hebben op een redelijke sluitertijd. Een statief is een goed idee, want je mag waarschijnlijk toch niet rondlopen. Zorg ervoor dat de sluitertijden niet te lang worden, anders loop je het risico dat de minste beweging van de zangers voor onscherpte zorgt. Ik zou rond 1/100 blijven om een goede slaagkans te hebben.

          Eventueel kan je nog snel een canon EF 50 f1.8 lens kopen, kost zo'n € 100 en is zeer lichtsterk. Wel geen zoom, maar een vast brandpunt van 50 mm.

          Laat het flitsen voor wat het is, als je niet over een externe flitser beschikt die je kunt instellen. De afstand zal toch behoorlijk zijn en dan kom je met de interne flitser niet toe. Daarnaast neemt flitstlicht meestal alle sfeer weg...


          Edit: Bart was me voor...
          Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

          Comment


          • #6
            Re: fotografie van een koor

            Ik heb ooit foto's gemaakt van een zangkoor in de kerk (maar ik heb geen toestemming om die online te zetten).
            Ik heb even naar de EXIF informatie van die foto's gekeken, en bij de meeste foto's was de sluitertijd ongeveer 1/30sec met een diagrafma-opening van f2,8 en iso 800.
            In die kerk was er eigenlijk nog vrij veel licht...
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: fotografie van een koor

              Hi,

              Hou rekening met alles wat er gezegd is, maar dit is een voorbeeld:

              - statief
              - 320 iso
              - f2.8
              - 135mm
              -1/25

              Het resultaat is aanvaardbaar tot A4 afdruk, zeg maar.
              (En het licht halveert met het het kwadraat van de afstand.)

              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #8
                Re: fotografie van een koor

                Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                (En het licht halveert met het het kwadraat van de afstand.)
                Ik vraag me eigenlijk af wat deze opmerking daar doet en waarom het tussen haakjes staat. Is er geflitst voor de foto?

                Comment


                • #9
                  Re: fotografie van een koor

                  Volgens de exif is er niet geflitst.
                  α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                  Flickr____No place to be

                  Comment


                  • #10
                    Re: fotografie van een koor

                    Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                    Volgens de exif is er niet geflitst.
                    Nee, exact, en zo ziet de foto er ook niet uit. Vandaar mijn vraag waarom die tekst daar staat...

                    Comment


                    • #11
                      Re: fotografie van een koor

                      puur theoretisch .. het licht dat via het raam binnenkomt neemt ook af met het kwadraat van de afstand .. hoe dichter iemand bij dat raam staat, hoe minder problematisch de afwezigheid van licht is. als een koor in de zijbeuk staat met een vensterraam met niet gekleurde motieven, kan je relatief veel kwalitatief licht binnen krijgen .. maar staat dat koor enkele meters verder van dat vensterraam, dan is het terug problematisch .. mogelijk dat hierop werd gealludeerd?

                      op die voorbeeld foto zijn er schaduwen van twee kanten, ik veronderstel dus dat beide zijbeuken een grote glaspartij hadden, en er naar kerkelijke normen relatief veel licht aanwezig was

                      Comment


                      • #12
                        Re: fotografie van een koor

                        Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
                        puur theoretisch .. het licht dat via het raam binnenkomt neemt ook af met het kwadraat van de afstand ..
                        Maar het raam is geen eigenlijke lichtbron. Het licht komt uiteindelijk van de zon of van een bewolkte hemel. Dan maken die extra paar meters weinig uit. Zet iemand eens 10 cm van een raam en vervolgens 1 meter. Daar ga je geen verschil krijgen.
                        Last edited by Leonidas; 13 december 2008, 23:15.

                        Comment

                        Working...
                        X