Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe wisselen jullie van lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe wisselen jullie van lens?

    Hoe wisselen jullie van lens als je ergens op locatie bent en dus niet over een tafel of dergelijke beschikt, enkel gebruik makend van beide handen.


    Vb: http://nl.youtube.com/watch?v=PiWctOW5p6A
    ... see the ART not the TOOL ...

  • #2
    Re: Hoe wisselen jullie van lens?

    handige tip!!
    een paaar keer proberen lijkt aangewezen!
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Hoe wisselen jullie van lens?

      Kan je misschien wel doen met een 300D en kitlenzen. Zie het hem niet doen met een 1DS en een dikke L-lens.
      Ik ga in ieder geval geen dure lens met 2 vingers vasthouden en ze dan ook nog tegen de andere lens aanstoten.

      Comment


      • #4
        Re: Hoe wisselen jullie van lens?

        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
        Kan je misschien wel doen met een 300D en kitlenzen. Zie het hem niet doen met een 1DS en een dikke L-lens.
        Ik ga in ieder geval geen dure lens met 2 vingers vasthouden en ze dan ook nog tegen de andere lens aanstoten.
        Helemaal mee eens 2 vingers gebruiken? Tzal wel.
        Ik leg liever mijn toestelleke op de grond, of via de neckstrap met een hand de lens losmaken en afhalen, met de andere hand de andere lens erop schroeven. Gaat minstens even snel.
        "There is no time for dust to get in the body" yeah right

        In het begin ben ik vaak naar de stofvrije badkamer gegaan om lenzen te wisselen.
        Gelukkig ben ik nonchalant genoeg geweest om dat achterwegen te laten. Meer stof op de sensor merk ik zeker niet!

        Comment


        • #5
          Re: Hoe wisselen jullie van lens?

          Oorspronkelijk geplaatst door inv Bekijk bericht
          Hoe wisselen jullie van lens als je ergens op locatie bent en dus niet over een tafel of dergelijke beschikt, enkel gebruik makend van beide handen.


          Vb: http://nl.youtube.com/watch?v=PiWctOW5p6A
          Camera-body aan een nekstrap + je 2 handen. Duurt 2 seconden, na wat oefening.
          BD0497BE : Nikon body + glas
          www.RudyVerrijt.info

          Comment


          • #6
            Re: Hoe wisselen jullie van lens?

            Hij heeft wel zoveel tijd nodig om het uit te leggen (met zijn lenzen zonder dop) dat hij al evenveel stof heeft verzamelt als dat wij onze lenzen al 500 keer hebben gewisseld.
            Ik hoop dat hij in de winter nooit geen 'dik wollen pulleke' draagt, zo met die open lens tegen zijn body (nee niet den 350)

            Ik zal het wel op mijn manier doen, nekstrap en twee handen.
            Om dat te doen met 2 f2.8 zoomlenzen heb geen handen maar koolschuppen nodig.

            Grtz,
            Wilfried
            The tide will wait for no-one. That's not even a rule, it's a fact.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe wisselen jullie van lens?

              Camera-body aan een nekstrap + je 2 handen. Duurt 2 seconden, na wat oefening.
              en een slingshot rugzak gebruiken als opvangbak mocht het mislopen.
              Op een vakantiewandeling in de bergen hielden mijn kinderen zonder dat ik het wist bij hoeveel ik van lens wisselde. 25 keer was mijn dagrecord

              zorg dat je een vast ritueel hebt voor je dopjes en dekseltjes op te bergen.
              mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

              IMac/IPad/Mac Air 
              D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

              Comment


              • #8
                Re: Hoe wisselen jullie van lens?

                In het demonstratie filmpje houd hij één van de lensen altijd volledig open vast, tijd zat dus voor het glas dat in je camera huis klikt om stof te verzamelen en dit kan zich dan weer op de sensor zetten...

                Wat hij doet in de demo is dus eerder 5 minuten stof verzamelen ipv stof vermijden. op het einde zet hij de lens dan ook nog eens weg zonder lensdop erop aan de kant die op de body klikt... veel werk (en gevaarlijk met zwaardere lensen) voor een omgekeerd resultaat dus...
                Mijn foto's
                Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe wisselen jullie van lens?

                  Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht

                  zorg dat je een vast ritueel hebt voor je dopjes en dekseltjes op te bergen.
                  Ik steek die altijd in mijn zak (ik weet achteraf wel niet meer in welke)
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe wisselen jullie van lens?

                    Moet ik daarvoor 6 minuten kijken voor zoiets onzinnig?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe wisselen jullie van lens?

                      Is het niet veel gemakkelijker om de camera gewoon met de neckstrap rond je nek te hangen?

                      Op die manier kan de camera al zeker niet vallen tijdens de lenswissel, en hangt die vanzelf met de "opening" naar beneden. Op die manier heb je veel minder kans dat de hele boel tegen de grond klettert.

                      Ik wil dat truukje ook niet uittesten als ik bijvoorbeeld een 70-200 f2,8 moet wisselen met een 100-400L.
                      Daarvoor zijn mijn handen niet groot genoeg.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe wisselen jullie van lens?

                        Gevaar van dopjes los in de zak is dat ze stof aantrekken aan de binnenkant. Met als gevolg dat dit stof uiteindelijk op je sensor belandt Dopjes van objectief dus altijd in elkaar draaien vooraleer op te bergen.
                        α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                        Flickr____No place to be

                        Comment

                        Working...
                        X