Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon Pixma Pro 9000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon Pixma Pro 9000

    Hallo,

    Ik had graag geweten of er onder jullie gebruikers zijn van de Canon pro 9000 die ervaring hebben met Ilford Galerie Classic en / of Ilford Galerie Smooth papier.
    Meer bepaald de pearl uitvoering.

    Ben namelijk net de trotse bezitter van deze printer geworden en heb reeds prachtige resultaten op Canon Canon SG-201 Photo Paper Plus Satin papier.
    De instellingen hierbij zijn nog automatisch wat het icc profiel betreft.

    Voor het Ilford papier kan je van hun site de icc profielen downloaden voor het betreffende papier.
    Iemand hier ervaring mee?

    Op het standaard Ilford papier (wat je dus in de macro kan halen) zijn de resultaten uitermate slecht. (inkt droogt niet op) (zal wel aan het manneke liggen )

    Grtz,
    Wilfried
    The tide will wait for no-one. That's not even a rule, it's a fact.

  • #2
    Re: Canon Pixma Pro 9000

    Als de profielen voor de Pro 9000 op de site van Ilford staan zal dat perfect werken, wanneer de Pro 9000 er niet tussen staat komt het omdat de inkt niet geschikt is voor dat papier.

    Ik heb dezelfde problemen gehad met Ilford Galerie Gold Fibre Silk. Dit papier is wel geschikt voor de 9500 maar niet voor de 9000.

    De mensen van Ilford zijn heel vriendelijk, als je ze mailt krijg je een degelijke uitleg.

    Pace
    Canon-fan
    www.photographypace.be
    blog

    Comment


    • #3
      Re: Canon Pixma Pro 9000

      Wilfried,

      Dat de inkt niet droogt op je Ilford papier is normaal: dit is zogenaamd swellable papier en niet instant dry. Het grote voordeel van swellable papier is dat het veel en veel minder gevoelig is voor invloed van ozon en andere oxidatieve gassen en UV, dat vervagen enorm doet versnellen. Normaal instant dry papier is microporeus en daar gaat dat slechte gas heel snel in contact komen met de kleurstofmoleculen en daardoor gaat het vervagen enorm veel sneller. Wil je echt archiefkwaliteit en geen vervaging voor de komende 50-100 jaar, dan had je beter pigmentinktprinters genomen zoals de Canon Pro 9500.

      Prints op swellable papier moeten uren tot wel 24 uur drogen voordat je dit mag manipuleren om de inkt de tijd te geven onder het beschermende polymeerlaang te laten migreren. Dit is eigen aan swellable papier, maar het heeft een enorm voordeel boven microporeus papier voor de archiefkwaliteit.

      Normaal geldt: dye inktprinters mogen op zowel swellable als op microporeus papier printen, maar pigmentinktprinters enkel op microporeus papier omdat pigmentdeeltjes niet door de polymeerlaag getrokken kunnen worden en er als een film erbovenop blijft liggen en er zelfs af kan blisteren.
      Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

      Comment


      • #4
        Re: Canon Pixma Pro 9000

        Oorspronkelijk geplaatst door stefaand Bekijk bericht
        Wilfried,

        Dat de inkt niet droogt op je Ilford papier is normaal: dit is zogenaamd swellable papier en niet instant dry. Het grote voordeel van swellable papier is dat het veel en veel minder gevoelig is voor invloed van ozon en andere oxidatieve gassen en UV, dat vervagen enorm doet versnellen. Normaal instant dry papier is microporeus en daar gaat dat slechte gas heel snel in contact komen met de kleurstofmoleculen en daardoor gaat het vervagen enorm veel sneller. Wil je echt archiefkwaliteit en geen vervaging voor de komende 50-100 jaar, dan had je beter pigmentinktprinters genomen zoals de Canon Pro 9500.

        Prints op swellable papier moeten uren tot wel 24 uur drogen voordat je dit mag manipuleren om de inkt de tijd te geven onder het beschermende polymeerlaang te laten migreren. Dit is eigen aan swellable papier, maar het heeft een enorm voordeel boven microporeus papier voor de archiefkwaliteit.

        Normaal geldt: dye inktprinters mogen op zowel swellable als op microporeus papier printen, maar pigmentinktprinters enkel op microporeus papier omdat pigmentdeeltjes niet door de polymeerlaag getrokken kunnen worden en er als een film erbovenop blijft liggen en er zelfs af kan blisteren.
        Stefaand,

        Eerst en vooral bedankt voor de reactie.
        Mijn vorige printer was een HP8250. Deze gebruikte de vivera 363 inkt van HP en dat is (dacht ik toch) voor de kleur inkt op dye basis en voor de zwarte inkt op pigment basis.
        (de canon 9000 inkt is ook op dye basis. Daar was ik van op de hoogte.)
        Toch was met deze HP printer op datzelfde Ilford inktjet photo pearl papier (weliswaar al wat oudere verpakking) de foto onmiddellijk droog.
        Uiteraard wil ik met de nieuwe printer voor het 'betere' papier gaan.
        De bedoeling is om in een aantal 'wisselkaders' die ik in huis heb opgehangen regelmatig andere foto's te steken.
        De foto's zullen dus achter glas steken en dan heb ik begrepen dat het gas-probleem veel minder zal zijn omdat de foto min of meer van de lucht is afgasloten.

        Ik heb bij het uitdrukken van een foto gemerkt deze wat te magenta was.
        De instellingen voor de ICC profielen stonden op auto. Daar moet ik nog wat met experimenteren. (schermcalibratie is uitgevoerd, printercalibratie materiaal is nog aan te schaffen).

        Pace uiteraard ook bedankt voor de reactie.
        Ben nog even op zoek bij het verschillende papier welke nu swellable is en welke microporeus.

        Grtz,
        Wilfried
        The tide will wait for no-one. That's not even a rule, it's a fact.

        Comment

        Working...
        X