Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gear verzorgen en bewaren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gear verzorgen en bewaren

    Hallo, (mijn eerste post op dit forum )

    Ik heb mijn eerste echte inverstering gedaan in een Canon EOS 1000D, twee lenzen, tas,... Wat ik mij nu afvraag: waar moet ik zeker op letten als ik mijn camera bij heb? Is een beetje regen schadelijk? Wat is echt not-done met een DSLR en lenzen? Wat is de hoofdoorzaak waaraan toestellen en lenzen kapot gaan? Waar moet ik zeker op letten bij het omgaan met lenzen? Wat is het meest schadelijk voor lenzen?

    Ik ben een student en mijn budget is niet ongelimiteerd, en dus wil ik natuurlijk zo lang mogelijk mijn materiaal "levend" houden. Welke tips kunnen ervaren gebruikers mij geven?

    Alvast bedankt!

    Frank
    Body: Canon EOS 1000D, Canon EOS 60D
    Lenzen: Canon EF-S 18-55mm 3.5-5.6 IS, Canon EF 50mm 1.8 II, Tamron 55-200mm 4-5.6, Canon EF-S 18-135 IS

  • #2
    Re: Gear verzorgen en bewaren

    Ben nog redelijk nieuw in het gebeuren maar volgens mij zijn dit al enkele punten die de duurzaamheid te goed komen:

    - Alles mooi opbergen in een speciaal voor fotografie voorziene schoudertas of rugzak
    - Bij lenzen wissel maken dat je het zo stof vrij kan doen. Heb hier eens gelezen om bvb op het strand lenzen te wisselen in een plastic zak
    - Altijd de doppen op je lens laten zitten
    - Op je lenzen een beschermings filter plaatsen
    - Na regen of wat gedrup alles mooi afdrogen voor je het weg bergt
    - ....
    Sony A300 :.: Sony 18-70 f3.5-5.6 :.: Minolta 35-70 f4 :.: Minolta 28-135 f4-4.5 :.: Sony HVL-F42AM

    Comment


    • #3
      Re: Gear verzorgen en bewaren

      Niet laten vallen ( ik spreek uit ondervinding) !!

      Erwin
      Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
      http://album.zoom.nl/user/lindberg/

      Comment


      • #4
        Re: Gear verzorgen en bewaren

        droog bewaren, en silicagel in de fototas om schimmel in de lenzen te voorkomen

        lenzen enkel reinigen met dartoe voorzien materiaal: niet rap effen een zakdoekje gebruiken om een vingerafdruk weg te vegen, maar gebruik optical paper of een lenspen, en als het echt moet lensvloestof .. teneinde de coating niet vroegtijdig af te slijten

        Comment


        • #5
          Re: Gear verzorgen en bewaren

          Oorspronkelijk geplaatst door n0sTRa Bekijk bericht
          Ben nog redelijk nieuw in het gebeuren maar volgens mij zijn dit al enkele punten die de duurzaamheid te goed komen:

          - Alles mooi opbergen in een speciaal voor fotografie voorziene schoudertas of rugzak
          - Bij lenzen wissel maken dat je het zo stof vrij kan doen. Heb hier eens gelezen om bvb op het strand lenzen te wisselen in een plastic zak
          - Altijd de doppen op je lens laten zitten
          - Op je lenzen een beschermings filter plaatsen
          - Na regen of wat gedrup alles mooi afdrogen voor je het weg bergt
          - ....

          Deed ik vroeger ook, maar ben daar van afgestapt na ooit eens een topic hier, gebruik nu de zonnekap als bescherming.
          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

          Comment


          • #6
            Re: Gear verzorgen en bewaren

            Ik zet er alleen een filter op als ik een event fotografeer (om dat er altijd wel een zatte idioot aan probeert te komen), of als het erg regent.

            Heb wel net geïnvesteerd in Nikon NC filters, die zijn gemaakt van hetzelfde glas als wat voor je lens zit...

            Voor de rest, zoals al gezegd, vooral niet laten vallen

            Niet vochtig opbergen, niet te warm of te koud opbergen (laat je camera bv niet op de verwarming liggen of zo), als je met koud vochtig weer van buiten naar binnen gaat je spullen een tijdje in de fototas laten, zodat condens geen kans krijgt.

            Comment


            • #7
              Re: Gear verzorgen en bewaren

              Bedankt voor de vele reacties!

              Ik durf mijn camera wel eens nat opbergen, maar daar ga ik nu toch zeker op letten. Ik was er nooit bij stil gestaan dat er zich schimmel kan ontwikkelen op foto-apparatuur... Wat ik doe als er condens op de lens is: boven een verwarming houden zodat het water verdampt.

              Ik gebruik wel UV-filters, beter een kras op de UV-filter dan een kras op de lens denk ik zo. Wel lastig, vind ik, zijn die dingen zuiver maken: als ik met een doekje wrijf komen er enkel meer stofdeeltjes en strepen op...
              Body: Canon EOS 1000D, Canon EOS 60D
              Lenzen: Canon EF-S 18-55mm 3.5-5.6 IS, Canon EF 50mm 1.8 II, Tamron 55-200mm 4-5.6, Canon EF-S 18-135 IS

              Comment


              • #8
                Re: Gear verzorgen en bewaren

                Oorspronkelijk geplaatst door Frank P Bekijk bericht
                als ik met een doekje wrijf komen er enkel meer stofdeeltjes en strepen op...
                een deftig, droog én proper doekje gebruiken! zorg ervoor dat er zeker niets van stof of zanddeeltjes op je lens liggen, want anders maak je daarmee krassen.
                normaal gezien kan je elke lens met een deftig doekje laten blinken als splinternieuw


                je lenzen boven de verwarming houden is eigenlijk niet goed. De condens wordt gevormd wanneer warme lucht (die meer vocht kan opnemen) afkoelt en zo dus zijn overtallig vocht condenseert. Door een ijskoude lens binnen boven de verwarming te houden ga je dus gewoon condens veroorzaken!! Dit gebeurt omdat je lens niet meteen opwarmt en dus meer dan genoeg warme lucht kan afkoelen waardoor je condens krijgt.
                OPGELET!
                als je gerief het koud heeft, laat het zitten in de tas, zorg dat er GEEN WARME (veelal vochtige) LUCHT aan kan. Zo zal het geleidelijk opwarmen, zonder dat er kans op condens is aangezien er geen warme vochtige lucht aan kan

                het boven de chauffage houden is geen preventieve maatregel, enkel nuttig als je lens al volledige bedampt is, en het eigenlijk al iets te laat is...


                bij een zware lens of body kan het trouwens uuuren duren eer die terug op temperatuur zijn
                5DmkIII en wat glas

                Comment

                Working...
                X