Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil kleurcorrectiefilters (warming-up filters) en softwarematige kleurcorrectie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil kleurcorrectiefilters (warming-up filters) en softwarematige kleurcorrectie

    Ik ga één dezer dagen een bestelling doen voor Lee Grijsverloopfilters en bijbehorende houders. Het nut van deze filters is mij wel duidelijk. Onduidelijker is voor mij echter het gebruik van de zgn. warming-up filters bij digitale fotografie. Heeft het nog nut om deze filters te gebruiken, maw. is er een verschil tussen het resultaat met deze filters en het resultaat van softwarematige aanpassing.

    Als er eventueel mensen zijn die met andere filters werken die ze als een meerwaarde ervaren mogen zij mij dat ook altijd laten weten. Merk maakt niet echt uit, het gaat om het bereikte effect. Vaak bestaan er in de verschillende filtermerken wel vergelijkbare filters.

    Alvast bedankt voor jullie reacties,

    Mvg,

    Luc
    Neem ook even een kijkje op : http://www.lucvercammen-natuurfotografie.be

  • #2
    Re: Verschil kleurcorrectiefilters (warming-up filters) en softwarematige kleurcorrec

    Oorspronkelijk geplaatst door digiluc Bekijk bericht
    Ik ga één dezer dagen een bestelling doen voor Lee Grijsverloopfilters en bijbehorende houders. Het nut van deze filters is mij wel duidelijk.
    Dat mag je dan eens uitleggen.

    Verloopfilters en kleurenfilters hebben geen enkele toegevoegde waarde, Dat merk niet uitmaakt vind ik helemaal een uitspraak waar ik mijn vraagtekens bij heb. Net zoals bij alles heb je kwaliteitsverschil, nog los van het feit of zo'n filter ook iets doet waar je wat aan hebt.

    Comment


    • #3
      Re: Verschil kleurcorrectiefilters (warming-up filters) en softwarematige kleurcorrec

      @ Leonidas

      Even goed lezen wat er staat zou al veel verduidelijken.

      Ik ga één dezer dagen een bestelling doen voor Lee Grijsverloopfilters en bijbehorende houders. Het nut van deze filters is mij wel duidelijk.
      Ik praatte hier enkel over grijsverloopfilters. Als ik de resultaten zie van verschillende fotografen hier op het forum die de filters gebruiken moet ik zeggen dat deze bijna steeds natuurlijker ogen dan de meeste die aangepast zijn in PS. Natuurlijk halen sommigen (waaronder zeker ook jij) schitterende resultaten in PS, maar die kennis is waarschijnlijk enkel te verwerven na jarenlange ervaring met fotobewerkingsprogramma's. Ook de tijd die in het bewerken van één foto wordt gestoken zal veel langer zijn dan bij het gebruik van een grijsverloopfilter.

      De kleurenfilters haal ik niet aan in bovenvermelde quote, net omdat ik zelf daar mijn bedenkingen over heb. Toch wou ik eens horen of er hier mensen waren die wel ervaring hebben met het gebruik ervan.

      Als er eventueel mensen zijn die met andere filters werken die ze als een meerwaarde ervaren mogen zij mij dat ook altijd laten weten. Merk maakt niet echt uit, het gaat om het bereikte effect. Vaak bestaan er in de verschillende filtermerken wel vergelijkbare filters.
      ALs je de tweede alinea van mijn topic goed leest gaat het hier vooral om de vraag of warming-up filters of kleurfilters nog nut hebben bij digitaal. Het ging er dus niet over het merk dat de mensen gebruikten maar vooral over het soort filter. Ik weet ook wel dat de kwaliteit van de filters belangrijk is, anders zou ik niet voor de duurdere LEE filters gaan.

      Mvg,

      Luc
      Neem ook even een kijkje op : http://www.lucvercammen-natuurfotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: Verschil kleurcorrectiefilters (warming-up filters) en softwarematige kleurcorrec

        Oorspronkelijk geplaatst door digiluc Bekijk bericht
        Even goed lezen wat er staat zou al veel verduidelijken.
        Sorry hoor, maar ik zie aan de hand van je antwoord niet wat ik dan verkeerd gelezen zou hebben. Ik ben je eerste post naar aanleiding van je tweede niet anders gaan zien. Ik heb namelijk bedenkingen over beide en daarom heb ik ze op een hoop geveegd.

        OK, misschien dat over de invloed van het merk, maar dat is meer een kwestie van dat ik je verkeerd begrepen heb dan dat ik verkeerd gelezen heb.

        Nadeel van een verloopfilter is dat het verloop zelden overeenkomt met hetgeen je voor de camera krijgt. Als jij daar anders over denkt is dat natuurlijk je goed recht.

        Comment


        • #5
          Re: Verschil kleurcorrectiefilters (warming-up filters) en softwarematige kleurcorrec

          Kleurenfilters op digitaal zijn voor mij ook een raadsel, dat kun je evengoed met je witbalans aanpassen of achteraf op de computer. Wat betreft nd filters is er wel degelijk nog steeds een (belangrijke) rol weggelegd. Hoe wil je anders bv een waterval fotograferen met een sluitertijd van 5s? Als je iso al in de laagste stand staat, en je wil/kan niet meer verder diafragmeren, heb je niet veel keus om je sluitertijd te verlengen...
          Ook bij landschappen kan ik mij indenken dat het vaak handig is om met een nd-filter de lucht in evenwicht te brengen met de voorgrond.
          Dus, aan kleurenfilters zou ik ook mijn geld (dat ik voorlopig niet heb) niet geven, maar enkele nd-filters kunnen wel handig zijn...

          mvg

          Brecht
          Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

          Comment


          • #6
            Re: Verschil kleurcorrectiefilters (warming-up filters) en softwarematige kleurcorrec

            Oorspronkelijk geplaatst door JvanKnal
            Ook bij landschappen kan ik mij indenken dat het vaak handig is om met een nd-filter de lucht in evenwicht te brengen met de voorgrond
            Bedankt voor jou reactie.

            Dat is dan ook de voornaamste reden waarom ik deze topic had opgestart. Graduele ND-filters worden zoals ik het vaak op (vooral buitenlandse) fotografiesites lees vrij frequent gebruikt.

            Bij de rest had ik ook bedenkingen. Bij volledige kleurcorrectiefilters al helemaal, dat moet softwarematig na te bootsen zijn. Andere kleur- en effectfilters zijn meer een kwestie van smaak en kunnen door een goede PS-kenner waarschijnlijk vrij realistisch worden nagebootst.

            Toch kon het eens interessant zijn om te kijken of hier iemand ze gebruikt en zijn ervaringen wou delen.

            Wat mij wel opvalt is dat de resultaten die ik zie met filters er vaak natuurlijker uitzien dan de resultaten uit PS, waarschijnlijk omdat je met de filter gelimiteerd bent tot het voor handen zijnde effect. In PS kan gemakkelijker aan overkill kan worden gedaan en dat gebeurd dan ook vaak met een veel minder natuurlijk resultaat tot gevolg.

            Mvg,

            Luc
            Last edited by digiluc; 3 december 2008, 06:38. Reden: foutje in tekst
            Neem ook even een kijkje op : http://www.lucvercammen-natuurfotografie.be

            Comment


            • #7
              Re: Verschil kleurcorrectiefilters (warming-up filters) en softwarematige kleurcorrec

              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
              Verloopfilters en kleurenfilters hebben geen enkele toegevoegde waarde, Dat merk niet uitmaakt vind ik helemaal een uitspraak waar ik mijn vraagtekens bij heb. Net zoals bij alles heb je kwaliteitsverschil, nog los van het feit of zo'n filter ook iets doet waar je wat aan hebt.
              Voor sommigen mischien wel, hangt er van af wat je wil bekomen: http://www.difrusciaphotography.com/new.php

              Werkt met Lee filters (helemaal onderaan deze pagina staat zijn uitrusting beschreven) http://www.difrusciaphotography.com/artist.php
              Last edited by Guest42; 3 december 2008, 08:22. Reden: Bijvoeging voorbeeld.

              Comment


              • #8
                Re: Verschil kleurcorrectiefilters (warming-up filters) en softwarematige kleurcorrec

                Oorspronkelijk geplaatst door JvanKnal Bekijk bericht
                Wat betreft nd filters is er wel degelijk nog steeds een (belangrijke) rol weggelegd. Hoe wil je anders bv een waterval fotograferen met een sluitertijd van 5s? Als je iso al in de laagste stand staat, en je wil/kan niet meer verder diafragmeren, heb je niet veel keus om je sluitertijd te verlengen...
                Akkoord tot hier, maar in dit topic gaat het om graduele filters en dan heb ik mijn bedenkingen. Misschien handig als je een vlakke horizon hebt maar met een onregelmatige 'horizonlijn' door bomen, bergen o.i.d. ga je toch snel ongewenste effecten krijgen. In zulke situaties is bracketing m.i. een betere oplossing zoals in dit voorbeeld: http://www.pbase.com/image/36119302.

                Comment


                • #9
                  Re: Verschil kleurcorrectiefilters (warming-up filters) en softwarematige kleurcorrec

                  Oorspronkelijk geplaatst door digiluc Bekijk bericht
                  Als ik de resultaten zie van verschillende fotografen hier op het forum die de filters gebruiken moet ik zeggen dat deze bijna steeds natuurlijker ogen dan de meeste die aangepast zijn in PS. Natuurlijk halen sommigen (waaronder zeker ook jij) schitterende resultaten in PS, maar die kennis is waarschijnlijk enkel te verwerven na jarenlange ervaring met fotobewerkingsprogramma's. Ook de tijd die in het bewerken van één foto wordt gestoken zal veel langer zijn dan bij het gebruik van een grijsverloopfilter.
                  Hmm.. Dat ligt dan toch aan de PS-kunsten van sommigen.
                  Met PS heb je totale controle - met een verloopfiter niet. Of je daarvoor jarenlange ervaring nodig hebt zou ik niet durven zeggen - wat belangrijker is: je moet het zien.
                  Je moet kunnen inschatten hoe ver je kan gaan, en kunnen zien wat natuurlijk is. En dat is zelfs met jarenlange ervaring nog moeilijk (en dat is waar velen tekort schieten).

                  Maar een verloopfilter is idd wel sneller natuurlijk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verschil kleurcorrectiefilters (warming-up filters) en softwarematige kleurcorrec

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Werkt met Lee filters (helemaal onderaan deze pagina staat zijn uitrusting beschreven) http://www.difrusciaphotography.com/artist.php
                    Ik zie zo snel nergens staan dat hij verloopfilters gebruikt. Een standaard ND-filter gebruik ik zelf ook wel eens voor bepaalde effecten maar nogmaals, het gaat mij hier om verloopfilters.
                    Zie hier: http://www.leefilters.com/camera/pro...475674155E58E/
                    Ik vraag me echt af wat je moet met zo'n rechte lijn door je foto's, tenzij je slechts zee fotografeert.

                    Comment

                    Working...
                    X