Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het beloofde antwoord

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het beloofde antwoord

    VerSeg stelde onderstaande vraag in de Challenge:

    Veel korte lijntjes. Er lijkt wel iets raar te zijn met het contrast.

    Ik gaf volgend antwoord met wedervraag:

    VerSeg kan je me ook vertellen wat je bedoeld met er is iets raars met het contrast ? Dit is na het bijsnijden in het huidig formaat en een kleine aanpassing van het contrast, wat toegelaten bewerkingen zijn, de originele foto zoals hij uit het toestel kwam.

    VerSeg beantwoorde mijn vraag als volgt:

    Ik zeg niet dat er bewerkingen zijn gebeurd die niet toegelaten zijn, ik heb het over het contrast wat "volgens mij" raar overkomt. De overgang in de achtergrond is zelfs niet meer een vlot verloop, men heeft er lijnen in. Moeilijk uitleggen, ik weet niet of dit een term heeft. Een voorbeeld van wat ik bedoel kan je hier vinden : --- http://img241.imageshack.us/img241/9034/contrastuo5.jpg --- Dit is in drie delen, bovenaan zonder aanpassing een verloop van bleek naar donker, dan een deel met een aanpassing van het contrast en dan een deel met fors overdreven aanpassing van het contrast. De overgang is dan niet meer vloeiend maar met lijnen. Het is niet zo veel bij uw foto natuurlijk maar het zit er wel redelijk in, de vloeiende overgang is weg. Sorry voor de lange uitleg maar kon het niet anders verduidelijken. ;-)))

    Op mijn beurt beantwoorde ik de verduidelijkte vraag van VerSeg als volgt:

    Ik begrijp nu wat je bedoeld. Deze foto werd gemaakt voor een schuifraam en werd van links belicht door het normale daglicht. Voor de achtergrond gebruikte ik wit schrijfpapier. Ik was alleen thuis en wilde de thermometer los van de achter- en ondergrond hebben. Ik plaatste de koortsthermometer in een grote luciferdoos. Ik belichte het geheel nog eens van rechts met een halogeen bouwvakkerlamp. Op mijn hoofd had ik nog een ledlamp (blauwlicht). Mijn toestel stond op een statief en ik fotografeerde het geheel met de zelfontspanner. Op die manier had ik de handen vrij en kon ik met bij de handen het geheel nog eens oplichten met 2 ledlichten (blauw licht). Het blauw in de achtergrond is de schaduw van de grote luciferdoos (hier niet in beeld) en de koortsthermometer dat op het wit papier wordt geprojecteerd. Zal volgende maand in het forum met foto proberen duidelijker te maken.


    Meer kon ik niet uitleggen om niet mijn identiteit prijs te geven.



    Maar hieronder kan je in een collage de ingezonden foto zien met daar onder 3 originele foto’s waar je kan zien hoe mijn opstelling was en van waar de blauwe schaduw komt.

    De bovenste foto is de bijgesneden foto met een aangepast (verhoogt) contrast welke ik stuurde voor deelname aan de Challenge.

    De drie onderste foto’s zijn onbewerkte originele foto’s

    EXIF gegevens Foto links:

    Sub Information
    ExposureTime : 1/80Sec
    FNumber : F4,5
    ExposureProgram : Manual
    DateTimeOriginal : 2008:11:17 15:48:08
    DateTimeDigitized : 2008:11:17 15:48:08
    ExposureBiasValue : EV-0,3
    MaxApertureValue : F4,4
    MeteringMode : Spot
    LightSource : Unidentified
    Flash : Not fired
    FocalLength : 70,00(mm)

    Opstelling van de bouwvakker halogeenlamp rechts maar minder direct op de koortsthermometer gericht

    EXIF gegevens middelste foto = origineel ingezonden foto:

    Sub Information
    ExposureTime : 1/50Sec
    FNumber : F4,5
    ExposureProgram : Manual
    DateTimeOriginal : 2008:11:17 15:48:59
    DateTimeDigitized : 2008:11:17 15:48:59
    ExposureBiasValue : EV0,3
    MaxApertureValue : F4,4
    MeteringMode : Spot
    LightSource : Unidentified
    Flash : Not fired
    FocalLength : 70,00(mm)

    Opstelling van de bouwvakker halogeenlamp rechts maar nu met het volle licht direct op de koortsthermometer gericht

    EXIF gegevens Foto rechts:

    Sub Information
    ExposureTime : 1/125Sec
    FNumber : F5,6
    ExposureProgram : Unknown (0)
    DateTimeOriginal : 2008:11:17 15:49:18
    DateTimeDigitized : 2008:11:17 15:49:18
    ExposureBiasValue : EV0,0
    MaxApertureValue : F4,4
    MeteringMode : Division
    LightSource : Unidentified
    Flash : Not fired
    FocalLength : 70,00(mm)

    Zelfde opstelling van de bouwvakker halogeenlamp als hierboven. Namelijk rechts met het volle licht direct op de koortsthermometer gericht

  • #2
    Re: Het beloofde antwoord

    Bedankt voor uw uitgebreide uitleg.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment

    Working...
    X