Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lightroom Fotoalbum

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lightroom Fotoalbum

    Ik heb een album aangemaakt in lightroom, maar als je nu biij een bestaande album, die al op het internet staat foto's wil toevoegen, hoe moet je dan tewerk gaan. Ik heb hier twee boeken over Lightroom maar dit wordt niet besproken, dit moet toch kunnen neem ik aan. En hoe stuur je deze dan door naar de website?

    Mvg,
    Mvg, SteFoto, Canon EOS 40D / EF-S 18-55 mm / EF-S 17-55 f2.8 IS / Tamron SP AF 90MM f2.8 Di Macro 1:1 / Telezoom Canon EF 70-200 mm f 2.8 L IS USM / Canon EF 300mm F 4.0 L USM IS / Kenko AF 2.0x Pro 300 DG MC / Canon Speedlite 580EX II

  • #2
    Dubbel gepost, sorry

    Hieronder juiste versie
    Last edited by MoreThanWords; 28 november 2008, 17:26. Reden: Fout
    Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
    Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
    GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

    Comment


    • #3
      Re: Lightroom Fotoalbum

      Hallo Stefoto, het staat gelukkig voor mensen zoals ik nog niet allemaal in boeken :-)

      Wat je vraagt kan bij mijn weten niet in Lightroom zelf. Als je dezelfde url ingeeft in het upload-paneel, zal Lightroom een nieuwe index.html aanmaken die de vorige overschrijft. Als je handig bent met html en / of flash (naargelang de gebruikte template) kan je misschien de zaak in plaats van up te loaden in Lightroom, exporteren naar een plaats op je computer en dan uploaden via Dreamweaver of zo. Maar ik denk eerlijk gezegd dat het sop de kool niet waard is. Ik gebruik de volgende workflow, en dat werkt vrij gemakkelijk:

      1) maak een template van je web-instellingen, bv. 'mijn_webgalerij'
      2) beheer de foto's die je online wil zetten via een Smart Collection (kan wel enkel in LR2). Geef aan alle foto's die voor die webgalerij bedoeld zijn (ook degene die nu al online staan), het keyword 'webgalerij' (of iets anders, natuurlijk). Maak dan een Smart Collection met als criterium dat de keywords het woord 'webgalerij' moeten bevatten. Als je dan bij toekomstige fotoshoots foto's hebt die in aanmerking kome voor de webgalerij, geef je ze gewoon het keyword 'webgalerij' en ze zullen automatisch aan de Smart Collection toegevoegd worden.
      3) ga dan gewoon periodiek (om de week, maand, ...) naar de Web-module, selecteer de Smart Collection, en klik op de Template die je aangemaakt had, en upload alle foto's naar het internet. LR zal zeggen 'the specified destination already exists on the server. Some files may be lost'... Maar aangezien je alle foto's opnieuw oplaadt (ook de oude), kan dat geen kwaad.
      • Het nadeel van deze manier van werken is dat alle vorige foto's opnieuw zullen upgeload worden (en overschreven zullen worden op de server), maar dat gebeurt toch in de achtergrond en ondertussen kan je wat anders doen.
      • Het voordeel is dat het quasi automatisch werkt: je moet gewoon onthouden dat je om de zoveel tijd eens je webgalerij moet updaten.


      Succes ermee!

      By the way: op mijn blog vind je nog meer tips over werken met Lightroom.
      Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
      Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
      GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

      Comment

      Working...
      X