Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips nodig voor fotograferen in Egypte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips nodig voor fotograferen in Egypte

    Binnenkort ga ik een rondreis door Egypte maken.
    Mijn vorige camera had niet zoveel instel mogelijkheden maar nu heb ik een Nikon 5700 en hier is dus zeer veel mee mogelijk.
    Ik probeer nu om dit onder controle te krijgen maar ben op sommige gebieden nog een leek.

    Enkele vragen die bij mij opkomen zijn bv.
    - Is het verstandig om een zonnekap aan te schaffen en wat is het voordeel hiervan!
    - Wat zijn gezien de weersomstandigheden goede sluiter/diafragma combinaties.
    - Is een filter noodzakelijk.

    Kortom, wie heeft er een goed advies of een goede tip voor mij.

    Alvast bedankt voor jullie reactie.
    Canon M6 Mark II + kitlens

  • #2
    een grijsfilter helpt je om een teveel aan licht tegen te gaan
    eventueel een verloopfilter die je helpt om een beter dynamisch bereik te krijgen tussen lucht en onderwerp

    een polarisatiefilter helpt deels hetzelfde, maar je krijgt er een blauwere lucht bij

    een zonnekap helpt op onrechtstreeks invallend licht uit je lens te houden (binnen een redelijk interval)

    werk op je laagste iso (weinig ruis)

    als je dicht van je onderwerp staat (in functie van je flits) meet het licht op de heldere delen in je achtergrond, en flits de voorgrond in (experimenteren)

    MAAR DE BELANGRIJKSTE TYP IN EGYPTE: STA VROEG OP, GA LAAT SLAPEN

    sta vroeg op, neem je foto's van de monumenten in de prille ochtenduren als de zon nog laag hangt, of 's avonds na 20.00u als ze terug lager hangt .. op de middag heb je bijna geen schaduw, dus geen diepte in je foto's en heb je een oninteressant licht

    BTW, je camera aan de douane laten inschrijven in je paspport en er taxen op betalen, anders mag je de camera op de terugreis achterlaten aan de douane.

    het belangrijkste woord in Egypte is "batchies" wat "fooi" betekend .. een Egyptenaar leert dit woord nog voor ze papa en mama kunnen zeggen .. behandel de locale bevolking met respect, geef een (kleine) fooi, en je kan wonderen verrichten (zelfs fotograferen waar het niet mag, met uitzondering van de assouandam .. waar je "candid" moet fotograferen op straffe van in beslagname fototoestel)

    Comment


    • #3
      Idd volledig eens met Viso.

      Doe zo veel mogelijk s'morgens (heel vroeg), en kruip weg waar je kan in de verzengende hete namiddag

      Echte aanrader ook Abou simbel.

      En neem een paar extra x-drives mee, je zal ze nodig hebben

      Comment


      • #4
        Nog een goede tip : gebruik de tijd dat je van het WC bent zo veel mogelijk want je krijgt gegarandeerd diaree van het eten en de hitte en daar kan ik van meespreken
        Verder is het een prachtig land om foto's te maken en als je door het land rijdt is het of de tijd is blijven stilstaan, zo primitief is het er nu en dan vroeger zo'n cultuur !!! Dus het wordt zeker een reis die je nooit zult vergeten in alle opzichten.
        Groetjes
        vicky
        Groetjes Vicky

        Comment


        • #5
          Mijn ervaring is..ze vragen overal geld om te mogen fotograferen.
          IN de graftombes van de valei der koningen de der koningingen is het verboden om foto's te maken..tenzij jij je portemonee open doet..waar men wel streng op is is het gebruik van flashes..
          Aan de piramides is het moeilijk om een foto van de piramides te maken zonder dat er ene met zijne kameel voor je neus staat..wanneer je een foto maakt en de mens zijne kameel staat erbij op..geld pleese.
          Maar verder is het een schitterrend land om te fotograferen..neem zeker een klein statiefke mee..de klank en lichtshow aan de voet van de sfinx aan de piramides is zeer mooi. Zorg ook voor een proper sminck borstelke..het zand vliegt overal..met zo een borstelke kan je regelmatig je toestel zandvrij maken.

          Beste Egyptische groetjes,
          Ronny

          Comment


          • #6
            BTW, je camera aan de douane laten inschrijven in je paspport en er taxen op betalen, anders mag je de camera op de terugreis
            achterlaten aan de douane. Visio,
            Meen je dit echt? Bedoel je de douane in België (voor je vertrekt), en in welk paspoort moet dit ingeschreven? Hoeveel taxen moeten er dan betaald worden?
            Het zijn wel veel vragen ineens, maar ik ga in september ook naar Egypte en ik zou natuurlijk niet graag hebben dat ze mijn camera achterhouden.
            http://www.myricreaties.be

            Comment


            • #7
              Iedereen bedankt voor de reacties en geweldige verhalen.
              Zal nog een paar extra CF kaartjes kopen en vooral zorgen dat ik genoeg klein geld bij me heb voor de fooien!

              Prachtig ook al die ervaringen van andere in Egypte.

              Groetjes,
              Jaap
              Canon M6 Mark II + kitlens

              Comment

              Working...
              X