Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filter voor sneeuw?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filter voor sneeuw?

    Hey,

    Ik vertrek binnenkort op skireis voor eerst met een DSLR en wil graag wat zalige foto's nemen. Ik neem een 18-200 nikon lens mee en een 12-24 voor wide's.

    Nu, ik heb nog niet vaak met filters gewerkt, maar ik vermoed dat je ze best gebruikt met skifoto's...Welke kunnen jullie aanraden om mooie,pure,niet uitgebrande kleuren te bekomen?

    Mvg,
    MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

  • #2
    Re: Filter voor sneeuw?

    ik weet eigenlijk niet of er specifieke filters bestaan voor in de sneeuw, als je mooie pure kleuren wil is een polarisatiefilter misschien iets voor jou, als je het over de instellingen hebt voor in de sneeuw stel je gewoon je EV in op +1 ongeveer, anders wordt de sneeuw een beetje grijs weergegeven, de lichtmeter wordt nl bedrogen door de felle sneeuw
    Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
    BLOG

    Comment


    • #3
      Re: Filter voor sneeuw?

      Gewoon zorgen dat je niet overbelicht en eventueel een polarisatiefilter gebruiken.
      Sowieso is het werken in RAW aan te raden omdat je dan meer belichtingsspeelruimte hebt bij nabewerken.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: Filter voor sneeuw?

        Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
        voor in de sneeuw stel je gewoon je EV in op +1 ongeveer
        Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
        Gewoon zorgen dat je niet overbelicht
        Hmm, een (schijnbare?) tegenstelling.

        Een kwestie van definitie vermoedelijk - is overbelichten thuiskomen met overbelichte, uitgebrande foto's (zoals Spanjaart waarschijnlijk bedoelt), of is het het overrulen van je camera, zoals Mr.Magic voorstelt? In dat geval hebben beide gelijk, ook al lijkt het een tegenstelling.

        Maar: in sommige modi van sommige merken herkent een camera een sneeuwlandschap zelf al en stelt zij ook zelf de compensatie in. Dan hoef je er zelf weinig meer aan te doen. Goed op je scherpje en histogram letten is dus het devies.

        Comment


        • #5
          Re: Filter voor sneeuw?

          uit ervaring met ski en snowboardfotografie kan ik je zeggen dat je géén filter nodig hebt in de sneeuw... (tenzij je voor landschapsfotografie gaat)
          polarisatiefilter geeft meer problemen dan voordelen (minder licht, oriëntatie goed houden niet altijd even makkelijk, met/zonder pola filter is echt een miniem verschil)
          ik gebruik enkel UV filters voor het beschermen van mijn frontelement tegen rondvliegende sneeuw.
          over en onderbelichten moet je je niet teveel van aantrekken. Het belangrijkste is dat je rider er goed belicht opstaat. Het is dus een kwestie van ervoor te zorgen dat je je spotmeting en scherpstelling altijd op je rider zelf doet (vergt wel wat oefening!)
          altijd RAW fotograferen zodat je over en onderbelichting nog iets kan aanpassen achteraf


          velen denken dat foto's nemen van snowboarden en skiën moeilijk is qua belichting door de zware reflectie van de sneeuw, maar dit is eigenlijk maar een voordeel; de sneeuw is één groot diffuus reflectiescherm waardoor bijna altijd alles goed belicht is (tenzij het zwaar bewolkt is)
          Last edited by Matthias; 26 november 2008, 10:09.
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Filter voor sneeuw?

            't Is vooral een integraal meting die in de sneeuw serieus in de mist kan gaan. Dus inderdaad spotmeting gebruiken. Voor landschappen met veel sneeuw en weinig "kleur" moet je wat overbelichten omwille van de 18 (of 13) % grijswaarde die de lichtmeter wilt hebben. Goed op je scherpje en histogram letten is dus inderdaad het devies.

            Comment


            • #7
              Re: Filter voor sneeuw?

              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
              scherpje
              Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
              scherpje
              Ik hoop dat dat toeval is! Anders gaan ze nog denken dat we een en dezelfde persoon zijn met twee accounts. Schermpje dus.

              Comment


              • #8
                Re: Filter voor sneeuw?

                Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                Ik hoop dat dat toeval is! Anders gaan ze nog denken dat we een en dezelfde persoon zijn met twee accounts. Schermpje dus.
                Ik beken hier een copy/paste .

                Comment


                • #9
                  Re: Filter voor sneeuw?

                  Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
                  Ik beken hier een copy/paste .
                  Haha. LOL.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Filter voor sneeuw?

                    Een Skylight filter heeft zeker zijn nut voor sneeuwlandschappen.
                    Vroeger gebruikte ik soms een lichte blauwfilter (geen verloopfilter) van Cokin om wat creatieve foto's mee te nemen, maar dan moet er absoluut zon zijn en een blauwe hemel. Soms zette ik er nog een grijze verloopfilter voor om een donkerdere hemel te bekomen.

                    Grtz, RF
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Filter voor sneeuw?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Een Skylight filter heeft zeker zijn nut voor sneeuwlandschappen.
                      Vroeger gebruikte ik soms een lichte blauwfilter (geen verloopfilter) van Cokin ....
                      Een skylight filter is licht roze en corrigeert voor een blauwe haze - integenstelling dus met een blauwfilter. Hoedanook, egale kleurfilters zijn kompleet zinloos in het digitale tijdperk, daar waren we toch al uit, dacht ik.

                      Comment

                      Working...
                      X