Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groothoek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • groothoek

    Hallo allemaal

    Moet een groep`s foto maken en wil dit doen met de canon 10-22 mm
    Nu heb ik deze lens nog maar net vandaar deze vraag .

    Hoever moet je van de groep staan om geen groothoek vertekening te krijgen
    En is het beter om deze niet op 10 mm te nemen (meer vertekening)
    Of is dit toch niet de juiste lens hiervoor ?

    En alle tip`s zijn welkom !


    Hoor het graag

    Grt frank

  • #2
    Re: groothoek

    stel me toch de vraag of dit wel het objectief is voor een groepsfoto. Heb van zijn leven al ontelbare groepsfoto's genomen .. en kan me niet herinneren dat er een keer een brandpuntafstand van minder dan 28mm werd gebruikt op een cropfactor camera, en nog een pak meer op een full frame.

    met een kleine brandpuntafstand zal de scherpte naar de hoeken toe sterk afnemen, en de vervormingen in die hoeken zullen de mensen die niet toevallig in de hoek staan niet waarderen. Beter is een beetje verder staan en niet zo extreem in de breehoek gaan. zo voorkom je tegelijk dat je teveel rommel in de achtergrond meeneemt door de kijkhoek die achter je onderwerp beel breder is dan voor je onderwerp (hoop dat je begrijpt wat ik probeer uit te leggen)

    Comment


    • #3
      Re: groothoek

      Laat de mensen in een boog plaats nemen en niet op een rechte lijn.

      Anders ga je de mensen die recht voor de camera staan scherp hebben en die rechts en links staan niet, omdat deze buiten het scherpstelveld vallen.

      De afstand van je sensor tot waar je op scherpstelt heeft een bepaalde waarde, en deze is niet dezelfde bij de buitenste mensen als ze op een lijn staan.

      Met een touw en een paar stukjes tape kun je snel een boog op de vloer markeren als het binnen is of met wat steentjes of iets dergelijks als het buiten is.

      Als ze in een boog staan kun je ook beter met de DOF spelen.
      Groetjes
      ----JO

      Comment


      • #4
        Re: groothoek

        Wat betreft het perspectief en de vervorming langs de randen is het gebruik van een groothoeklens voor groepen mensen zeker af te raden. Daarnaast moet je rekening houden met de scherptediepte: vaak staan/zitten mensen in enkele rijen achter elkaar. Je zult dus genoeg licht moeten hebben om bij de gekozen iso waarde een kleine lensopening te gebruiken.Vaak is toch wel 8.0 nodig.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: groothoek

          Hallo

          Ben toch wel blij dat ik deze vraag gesteld heb !
          Dan gebruik ik de canon 17-85 mm
          Op een statief en de stabilisatie uit (heb ik eens gelezen)


          Bedankt voor jullie uitleg en tip`s



          Grt frank

          Comment


          • #6
            Re: groothoek

            Zet de mensen in een cirkel en laat ze naar beneden kijken, ga op de grond liggen en neem een foto rechtomhoog: resultaat een originaal groepsportret.

            PS kan ook omgekkerd van boven af.

            Met dit soort lenzen moet je je fantasie meer laten werken, want als een gewone3 groepsfoto maakt heb je gegarandeerd wat brede hoofden....
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: groothoek

              Hjanssen,

              En in ene kring van boven of beneden een foto maken krijg je zeker geen brede hoofden??
              Canon EOS 5D | Sigma 50 1.4 | 17-40L | 135L
              Visit my Flickr

              Comment

              Working...
              X