Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onjuiste uitspraken !! rechtzetting !!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onjuiste uitspraken !! rechtzetting !!

    Rechtzetting,

    Het uitgangspunt zijnde de regeling van het diafragma enerzijds, en het bekomen resultaat met de gewenste DOF anderzijds, blijven nog steeds het zelfde als wat in de oorspronkelijke topic is aangehaald.
    De theorie over hoe deze resultaten worden bekomen is inderdaad net iets anders waarvoor mijn excuses. Ik heb het iets te simplistisch willen voorstellen en kan wel degelijk voor verwarring zorgen.
    In de onderstaande link staat de ware toedracht die Leonidas zo hoognodig wou voorschotelen aan “de beginnelingen”

    http://www.dof.pcraft.com/dof.cgi
    http://www.trenholm.org/hmmerk/DOFR.html
    http://www.vanwalree.com/optics/dof.html

    Naar mijn mening tegen dat men als beginneling hier halfweg is van het willen begrijpen van deze theorie, heeft de helft zijn reflexcamera op de vuilbak gezet en is op zoek naar een andere hobby.
    Maar goed ,
    Het neemt niet weg dat omwille van deze simpele interpretatie, het strevergevoel en de zin voor destructie, Leonidas het nodig vond om heel de topic letter voor letter af te breken alsof ik enkel maar leugens sta te verkondigen.
    Dit gezegd zijnde rust ik mijn zaak en is het aan de mensen om te zien of de informatie die ik gaf, nuttig is voor gebruik in de praktijk.

    Ik weet dat ik ook niet alle wijsheid in pacht heb en zeker niet wat fotografie betreft. Toch wil ik naar aanleiding van sommige uitspraken in de challenge toch wel een aantal basisregels, tips en trucs geven.

    1) eerst en vooral bestaat er nogal dikwijls verwarring over het woordje DOF. Dit wil eigenlijk zeggen Dept Of Field, of met andere woorden scherptediepte. Ik begrijp dat sommige mensen dit verwarren met het Nederlandse woord dof en in die context willen gebruiken als "hoe doffer , hoe minder scherp" . Niets is natuurlijk minder waar. Als men spreekt over meer DOF wil men hiermee bedoelen dat er een groter deel van de foto scherp is. Bij een foto met heel weinig DOF wil men zeggen dat er maar een heel klein gedeelte scherp is.
    Om dit te verkrijgen moet men gebruik maken van je diafragma. Hoe groter je diafragmaopening is ( klein F waarde ) hoe meer licht er binnen kan.
    Dit wil zeggen dat om overbelichting tegen te gaan, je sluitertijd zal versnellen. Dit wil dan zeggen dat je sensor maar voor een heel korte tijd belicht wordt. Dit wil zeggen dat je sensor maar een kleine zone scherp kan stellen ( ideaal voor portretten of close-ups )
    Hoe kleiner je diafragmaopening ( grote F waarde ) hoe minder licht er binnen kan en je sluiter dus een langere tijd moet blijven open staan op de foto voldoende belicht te krijgen.
    Doordat je sensor voor een langere tijd belicht wordt heeft deze de tijd om een grotere zone scherp te krijgen. ( ideaal voor landschappen )


    Om alle misverstanden te voorkomen, Dit heeft niets te maken met studio , macro, of natuurfotografie. Dit is een basisregel die overal telt.
    Let wel!! Door te kiezen voor voor een grote DOF ( kleine diafragma opening ) zal je dus een langere sluitertijd hebben wat in iets donkere omgeving kan resulteren in bewegingsonscherpte. In deze gevallen is een vaste hand of statief aan te raden.

    Zie volgende voorbeelden:

    Foto 1 : diafragma F2.8 sluitertijd 1/750"
    Foto 2 : diafragma F8 sluitertijd 1/100"
    Foto 3 : diafragma F13 sluitertijd 1/40"





    To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
    Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

  • #2
    Re: Onjuiste uitspraken !! rechtzetting !!

    Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
    Dit wil dan zeggen dat je sensor maar voor een heel korte tijd belicht wordt. Dit wil zeggen dat je sensor maar een kleine zone scherp kan stellen ( ideaal voor portretten of close-ups )
    Hoe kleiner je diafragmaopening ( grote F waarde ) hoe minder licht er binnen kan en je sluiter dus een langere tijd moet blijven open staan op de foto voldoende belicht te krijgen.
    Doordat je sensor voor een langere tijd belicht wordt heeft deze de tijd om een grotere zone scherp te krijgen. ( ideaal voor landschappen )

    En ik die dacht dat het objectief zorgde voor de scherpsteling en niet je sensor Moet blijkbaar wat gaan bijscholen
    α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
    Flickr____No place to be

    Comment


    • #3
      Re: Onjuiste uitspraken !! rechtzetting !!

      Het rood zou ik inderdaad verwijderen wegens totaal onjuist.
      Het is correct dat door het kiezen van een groter diafragmaopening de scherptediepte afneemt, maar dit heeft niets met de belichtingssnelheid te maken.
      DOF is evengroot bij F/2.8 als je dit diafragma bij veel licht of weinig licht gebruikt.

      Diafragma, sluitertijd en iso zijn de drie factoren die met elkaar voor de juiste belichting zorgen.
      Je kan dus evenzeer bij het kiezen van een groter diafragma dezelfde sluitertijd bewaren door de isowaarde te verlagen.

      Je kunt dit perfect testen met je flits bvb.
      zet je camera op statief en kies voor manueel en je diafragma op F/2.8 en sluitertijd op 1/60, zet je flits op en neem een foto van een onderwerp op tafel
      Stel nu 1/125 in en neem dezelfde foto, zie je verschil in DOF?

      DOF heeft enkel te maken met de Hyperfocale afstand, verstrooiingscirkel, het diafragma, brandpuntafstand en afstand tot onderwerp (sluitertijd komt niet in dit rijtje voor).

      Scherptediepte of DOF is het hele gebied waabij de verstrooiingscirkels kleiner zijn dan 0,03 mm bij kleinbeeld).
      Als de hyperfocale afstand en afstand tot onderwerp gekend zijn kun je de DOF als volgt berekenen:

      Eerst bereken je de Hyperfocale afstand:

      H ≈ B²/D*c waarbij h= Hyperfocale afstand, B= brandpuntafstand, D=diafragma en c= verstrooiingscirkel.

      vb lens van 135mm F/11 = 135²/ (11*0,03) = 55227mm of 55,227 meter

      De DOF of scherptediepte kun je dan als volgt berekenen:

      A= H*a/H+a en B=H*a/H-a waar a staat voor afstand tot onderwerp of instelafstand)

      VB afstand tot onderwerp is 5meter

      A=(55,227*5) /(55,227+5) = 4,584 meter
      B=(55,227*5) /(55,227-5) = 5,497 meter

      De DOF reikt bij deze instelling dus van 4,6 meter tot 5,5 meter.

      Wil je zelf snel online de DOF kunnen berekenen dan kan je terecht bij DofMaster
      Last edited by zunoel; 24 november 2008, 07:40. Reden: typefoutje
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: Onjuiste uitspraken !! rechtzetting !!

        Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
        Het rood zou ik inderdaad verwijderen wegens totaal onjuist.
        Het is correct dat door het kiezen van een groter diafragmaopening de scherptediepte afneemt, maar dit heeft niets met de belichtingssnelheid te maken.
        DOF is evengroot bij F/2.8 als je dit diafragma bij veel licht of weinig licht gebruikt.

        Diafragma, sluitertijd en iso zijn de drie factoren die met elkaar voor de juiste belichting zorgen.
        Je kan dus evenzeer bij het kiezen van een groter diafragma dezelfde sluitertijd bewaren door de isowaarde te verlagen.

        Je kunt dit perfect testen met je flits bvb.
        zet je camera op statief en kies voor manueel en je diafragma op F/2.8 en sluitertijd op 1/60, zet je flits op en neem een foto van een onderwerp op tafel
        Stel nu 1/125 in en neem dezelfde foto, zie je verschil in DOF?

        DOF heeft enkel te maken met de Hyperfocale afstand, verstrooiingscirkel, het diafragma, brandpuntafstand en afstand tot onderwerp (sluitertijd komt niet in dit rijtje voor).

        Scherptediepte of DOF is het hele gebied waabij de verstrooiingscirkels kleiner zijn dan 0,03 mm bij kleinbeeld).
        Als de hyperfocale afstand en afstand tot onderwerp gekend zijn kun je de DOF als volgt berekenen:

        Eerst bereken je de Hyperfocale afstand:

        H ≈ B²/D*c waarbij h= Hyperfocale afstand, B= brandpuntafstand, D=diafragma en c= verstrooiingscirkel.

        vb lens van 135mm F/11 = 135²/ (11*0,03) = 55227mm of 55,227 meter

        De DOF of scherptediepte kun je dan als volgt berekenen:

        A= H*a/H+a en B=H*a/H-a waar a staat voor afstand tot onderwerp of instelafstand)

        VB afstand tot onderwerp is 5meter

        A=(55,227*5) /(55,227+5) = 4,584 meter
        B=(55,227*5) /(55,227+5) = 5,497 meter

        De DOF reikt bij deze instelling dus van 4,6 meter tot 5,5 meter.

        Wil je zelf snel online de DOF kunnen berekenen dan kan je terecht bij DofMaster
        klopt, ik had speciaal in rood aangeduid wat ik in eerste instantie fout heb geschreven
        daarom deze rechtzetting

        grtz Tigo
        To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
        Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Onjuiste uitspraken !! rechtzetting !!

          Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
          klopt, ik had speciaal in rood aangeduid wat ik in eerste instantie fout heb geschreven
          daarom deze rechtzetting

          grtz Tigo
          OK, was niet meteen duidelijk.
          Als je geen rekening houd met de rode zinnen is het juist wat je daar geschreven hebt
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Onjuiste uitspraken !! rechtzetting !!

            Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
            http://www.dof.pcraft.com/dof.cgi
            http://www.trenholm.org/hmmerk/DOFR.html
            http://www.vanwalree.com/optics/dof.html

            Naar mijn mening tegen dat men als beginneling hier halfweg is van het willen begrijpen van deze theorie, heeft de helft zijn reflexcamera op de vuilbak gezet en is op zoek naar een andere hobby.
            Maar goed ,
            Het neemt niet weg dat omwille van deze simpele interpretatie, het strevergevoel en de zin voor destructie, Leonidas het nodig vond om heel de topic letter voor letter af te breken alsof ik enkel maar leugens sta te verkondigen.
            Ik twijfel geen seconde aan de goeie intenties van Tigo, maar ik vond persoonlijk dat de "interventie" van Leonidas een goeie zaak was voor dat draadje. Ik was aanvankelijk ook wat geïntimideerd door zijn manier van corrigeren, maar de man kent er wel wat van, en ik ben zeker dat hij het goed bedoelt

            Om de theorie achter scherptediepte en gerelateerde zaken te kennen moet je uiteraard die ingewikkelde formules en droge technische achtergrond niet van buiten gaan leren. Maar ze zijn wel correct, en als je die teksten diagonaal doorleest kom je al snel tot de basisregels.

            Daarbij is het voor een beginnend amateurfotograaf gewoon belangrijk om bewust bezig te zijn met instellingen (iso, diafragma, sluitertijd, brandpuntsafstand, afstand tot onderwerp) en die relateren aan de scherptediepte van gemaakte foto's. Na enkele maanden zijn bovenstaande links enkel logische verwoordingen van wat je uit de praktijk leerde. Zo ging het bij mij toch...
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #7
              Re: Onjuiste uitspraken !! rechtzetting !!

              Tja, met alle respect voor je goeie intenties maar ik maar wat blij dat er op BD nog mensen zijn zoals Leonidas die zich niet laten afschrikken door verwijten zoals
              Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
              strevergevoel en de zin voor destructie
              en toch de moeite doen - dikwijls tegen beter weten in - om de puntjes op de i te zetten.

              Goed van je dat je het rechtzet maar je moet daarom niet natrappen.

              Comment


              • #8
                Re: Onjuiste uitspraken !! rechtzetting !!

                Ik mis in de berekening van Zunoel nog de sensorgrootte. Ook die heeft te maken met je uiteindelijke scherptediepte resultaat.

                De berekening die Zunoel hier aanhaalt is gebasseerd op een kleinbeeld camera of, in het geval van een digitale spiegelreflex, een fullframe.

                Gr. X.

                Comment


                • #9
                  Re: Onjuiste uitspraken !! rechtzetting !!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Xarder Bekijk bericht
                  Ik mis in de berekening van Zunoel nog de sensorgrootte. Ook die heeft te maken met je uiteindelijke scherptediepte resultaat.
                  De sensorgrootte zit verwerkt in de verstrooiingscirkel die wel degelijk in Zunoel's berekening zit.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onjuiste uitspraken !! rechtzetting !!

                    OK

                    Gr. X

                    Comment


                    • #11
                      Re: Onjuiste uitspraken !! rechtzetting !!

                      Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                      De sensorgrootte zit verwerkt in de verstrooiingscirkel die wel degelijk in Zunoel's berekening zit.
                      Inderdaad. bovenstaande berekening is voor fullframe (CoC = 0,03)
                      Voor cropcamera moet je dit vervangen door :
                      Canon 1,6 crop = CoC 0,019
                      Nikon en anderen 1,5 crop = CoC 0,02

                      (CoC = Circle of Confusion of verstrooiingscirkel).
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Onjuiste uitspraken !! rechtzetting !!

                        Btw Zunoel even een klein foutje in je formule verbeteren staat nl 2x dezelfde
                        Bij B moet de + een - zijn

                        A=(55,227*5) /(55,227+5) = 4,584 meter
                        B=(55,227*5) /(55,227+5) = 5,497 meter

                        Comment


                        • #13
                          Re: Onjuiste uitspraken !! rechtzetting !!

                          Oorspronkelijk geplaatst door Xarder Bekijk bericht
                          Btw Zunoel even een klein foutje in je formule verbeteren staat nl 2x dezelfde
                          Bij B moet de + een - zijn
                          Oeps, typfoutje ik heb het snel verbeterd.
                          Bedankt voor het melden
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                          Comment

                          Working...
                          X