Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Grootte website

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Grootte website

    Hey,

    Ik zou na verloop van tijd een website willen maken, maar ik vraag me af hoeveel webruimte ik moet voorzien voor een fotowebsite.

    Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

    Groetjes

  • #2
    Re: Grootte website

    Oorspronkelijk geplaatst door xenium Bekijk bericht
    Hey,

    Ik zou na verloop van tijd een website willen maken, maar ik vraag me af hoeveel webruimte ik moet voorzien voor een fotowebsite.

    Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.

    Groetjes
    Dat hangt er allemaal vanaf hoe goed jij je fotos kan verkleinen zodat ze toch nog goed van kwaliteit zijn. IK zou gokken voor zo'n 4tal fotos per 1MB dus je kan zelf beginnen rekenen natuurlijk
    ~ Visit my Blog ~
    ~ Sinds 28 oktober 2008 bezig met fotografie - Aankoop van men eerste DSLR: Nikon D90 ~

    Comment


    • #3
      Re: Grootte website

      Ik denk dat je je daar niet echt druk over hoeft te maken. Ik zit (tot volle tevredenheid ) bij Antagonist.nl en heb daar tot mijn beschikking :
      - 3000 MB (3GB) serverruimte
      - 60000 MB (60GB) aan dataverkeer per maand

      en dat slechts voor 24 euro (excl. btw) per jaar.

      En ow... dat is dus INCLUSIEF een eigen domeinnaam....

      Ik ben dus ook net bezig met een site te bouwen (gaat langzaam, ben een leek) maar heb er zelfs een video opgezet. Aan ruimte dus echt geen gebrek!!
      | Mijn nieuwe website met foto's |

      Comment


      • #4
        Re: Grootte website

        Mijn website wordt ook gehost bij Antagonist en ben er super tevreden van!
        www.pixation.be

        Comment


        • #5
          Re: Grootte website

          je foto's op je website moeten niet die grote resolutie hebben , soms beter van niet als iemand met je foto wilt gaan lopen
          voor 19 € per jaar heb ik 1 GB op Jablum en voorlopig zit ik met een 300 tal foto's op 50 mb

          de software van jablum krijg je gratis bij ( ook gratis tot 30 mb)
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

          IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

          Comment


          • #6
            Re: Grootte website

            Ik zit op 19gigabyte voor mijn grootste gallery (met 14.000 afbeeldingen) maar er is nogal slordig mee omgesprongen, database & talrijke backups op het local filesystem tellen ook mee... deze verzet zo'n 50 gigabyte per maand aan traffic.

            www.Photo9.be is 199Mb (files + databases) en bevat 650 foto's, deze verzet zo'n 500Mb/maand
            Mijn foto's
            Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

            Comment


            • #7
              Re: Grootte website

              Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
              Ik zit op 19gigabyte voor mijn grootste gallery (met 14.000 afbeeldingen) maar er is nogal slordig mee omgesprongen, database & talrijke backups op het local filesystem tellen ook mee... deze verzet zo'n 50 gigabyte per maand aan traffic.
              Je hebt altijd baas boven baas ... jeetje zeg. Maar ik heb het donkerbruine vermoeden dat TS daar niet aan komt. En zo wel, dan moet hij maar eens contact opnemen met jou om te kijken hoe jij dat doet of hoe dat beter kan
              | Mijn nieuwe website met foto's |

              Comment


              • #8
                Re: Grootte website

                kep 4 websites en die nemen op dit moment 280 Mb in van de 500Mb die ik heb.
                Dit is een artiestenfansite met een hoop fotos, een blog, een site met allerlei artiestenfoto's en een gewone portfolio -> paar honderd fotos met max 600 pixel grootte. Host is Sohosted.com in NL en kost ongeveer 40 euro /jaar incl. de be-domeinnaam. Hierin zitten ook alle scripts die ik hierna zal vernoemen ->

                Als je ooit scripts wilt gebruiken moet je een host nemen met script-ondersteuning (php, asp.net, Mysql of acces) . (ja sorry kep alleen een asp.net-achtergrond ipv php )
                Allez, dat kan bv een Coppermine fotogallerij zijn (=php en Mysql, niet ?) of een gastenboek dat je zelf maakt (php, asp.net of asp..).

                Maar geen schrik, met gewone html-webruimte kan je ook alle kanten op als je niet zoveel kent van website-bouwen Een stapje verder is de Flash-gallerij van Simple Viewer = zeer sjiek, alleen een beetje kijken hoe het werkt in het begin. Daar heb je ook niks extra voor nodig.
                Last edited by monstertruckess; 18 november 2008, 16:48. Reden: optelsom: 4 websites ipv 3
                Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

                Comment


                • #9
                  Re: Grootte website

                  Ik heb het net even nagekeken, ik heb bij Fotopic op dit ogenblik 2,85GB (=18.326 foto's) in gebruik.

                  Maar daar komt nog de website met de familiefoto's + de foto-website van onze fotoclub bij...
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Grootte website

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Ik heb het net even nagekeken, ik heb bij Fotopic op dit ogenblik 2,85GB (=18.326 foto's) in gebruik.
                    Met alle respect, maar waar is dat voor nodig...?
                    Ik mag gelijk welke website bezoeken, hoe mooi de foto's ook nog mogen zijn, na een 100-tal platen heb ik het toch bekeken...
                    Trouwens, je bent toch maar zo goed als je minste werk. Beter dus minder foto's plaatsen, maar enkel je beste werk. Dat is veel aangenamer voor de bezoeker want die moet niet alleen minder foto's bekijken, hij ziet ook enkel super platen.

                    Mvg,
                    Frederic

                    Comment


                    • #11
                      Re: Grootte website

                      Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
                      kep 4 websites en die nemen op dit moment 280 Mb in van de 500Mb die ik heb.
                      Dit is een artiestenfansite met een hoop fotos, een blog, een site met allerlei artiestenfoto's en een gewone portfolio -> paar honderd fotos met max 600 pixel grootte. Host is Sohosted.com in NL en kost ongeveer 40 euro /jaar incl. de be-domeinnaam. Hierin zitten ook alle scripts die ik hierna zal vernoemen ->

                      Als je ooit scripts wilt gebruiken moet je een host nemen met script-ondersteuning (php, asp.net, Mysql of acces) . (ja sorry kep alleen een asp.net-achtergrond ipv php )
                      Allez, dat kan bv een Coppermine fotogallerij zijn (=php en Mysql, niet ?) of een gastenboek dat je zelf maakt (php, asp.net of asp..).

                      Maar geen schrik, met gewone html-webruimte kan je ook alle kanten op als je niet zoveel kent van website-bouwen Een stapje verder is de Flash-gallerij van Simple Viewer = zeer sjiek, alleen een beetje kijken hoe het werkt in het begin. Daar heb je ook niks extra voor nodig.
                      monstertruckess, ken je soms een goedkope asp.net hosting met ms sql DB (die van sohosted is mysql en access) ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Grootte website

                        Bij http://www.antagonist.nl/:
                        - DirectAdmin ControlPanel
                        - Installatron: installeer 58 software pakketen met één klik op de knop
                        - PHP 5.x
                        - MySQL 5.0.x
                        - 10 MySQL databases
                        - 100 email accounts (POP3/IMAP) *
                        - E-mail forwarders
                        - Catch-all emailadres
                        - Mailinglijsten
                        - 100 Subdomeinen *
                        - Perl via CGI interface
                        - Eigen errordocumenten (zoals 404)
                        - Beveiligde mappen
                        - Webmail
                        - Virus- en spamfilter op e-mail
                        - Uitgebreide statistieken (ook toegang tot raw log files)

                        Plus nog een keur aan verschillende voorgeinstalleerde pakketten :
                        Gewoon goed geregeld. Direct online. Snelle SSD-opslag. Gratis SSL. Uitstekende service. Nu met flinke korting. 30 dagen gratis uitproberen!


                        Ach je hebt nu zoveel info over behoorlijk wat verschillende aanbieders... keuze wordt zo alleen maar lastiger... orienteer je rustig en doe zaken met wie het goed voelt!

                        Succes met je keuze en ben benieuwd naar je website
                        | Mijn nieuwe website met foto's |

                        Comment


                        • #13
                          Re: Grootte website

                          Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                          Met alle respect, maar waar is dat voor nodig...?
                          Ik mag gelijk welke website bezoeken, hoe mooi de foto's ook nog mogen zijn, na een 100-tal platen heb ik het toch bekeken...
                          Trouwens, je bent toch maar zo goed als je minste werk. Beter dus minder foto's plaatsen, maar enkel je beste werk. Dat is veel aangenamer voor de bezoeker want die moet niet alleen minder foto's bekijken, hij ziet ook enkel super platen.

                          Mvg,
                          Frederic
                          Ik maak geregeld foto's van evenementen, en vroeger kreeg ik dan achteraf altijd een heleboel mailtjes met de vraag of ik kon zoeken naar foto's van een bepaalde persoon, waarvan er geen foto online stond, dat ik daarvan een foto gemaakt had.
                          En dan kon ik altijd op zoek naar rugnummers, fietsnummers en dergelijke (of andere, nog moeilijkere kenmerken waar ik op moest letten). Om dat te voorkomen zet ik gewoon alle foto's die goed genoeg zijn online. Anders ben ik na elk evenement een hele week bezig met zoeken naar die foto's.
                          Om dezelfde reden heb ik er ook de "rechtsklik-blokkering" terug afgehaald, nu haalt iedereen er zijn of haar foto af om er zelf een afdruk van te maken. Met die download-blokkering moest ik ook heel veel foto's doorsturen, nu ben ik van dat probleem af (en het is toch mogelijk om die blokkering te omzeilen).
                          De foto's van de grote albums worden gewoon automatisch geresized, ze komen dus altijd zo uit de camera zonder ze een voor een te optimaliseren.

                          De foto's laat ik gewoon allemaal staan, ik krijg bij Fotopic toch jaarlijks meer webruimte dan ik nodig heb. De nieuwste albums staan altijd bovenaan, niemand is verplicht om alle foto's te bekijken.
                          Maar ik zie in het wekelijkse "visitors report" dat heel wat oudere albums toch geregeld worden bekeken.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Grootte website

                            Oorspronkelijk geplaatst door Hatseflats Bekijk bericht
                            Bij http://www.antagonist.nl/:
                            - DirectAdmin ControlPanel
                            - Installatron: installeer 58 software pakketen met één klik op de knop
                            - PHP 5.x
                            - MySQL 5.0.x
                            - 10 MySQL databases
                            - 100 email accounts (POP3/IMAP) *
                            - E-mail forwarders
                            - Catch-all emailadres
                            - Mailinglijsten
                            - 100 Subdomeinen *
                            - Perl via CGI interface
                            - Eigen errordocumenten (zoals 404)
                            - Beveiligde mappen
                            - Webmail
                            - Virus- en spamfilter op e-mail
                            - Uitgebreide statistieken (ook toegang tot raw log files)

                            Plus nog een keur aan verschillende voorgeinstalleerde pakketten :
                            Gewoon goed geregeld. Direct online. Snelle SSD-opslag. Gratis SSL. Uitstekende service. Nu met flinke korting. 30 dagen gratis uitproberen!


                            Ach je hebt nu zoveel info over behoorlijk wat verschillende aanbieders... keuze wordt zo alleen maar lastiger... orienteer je rustig en doe zaken met wie het goed voelt!

                            Succes met je keuze en ben benieuwd naar je website
                            Lijkt me allemaal zo overkill volgens de vraag van de TS die een simpele fotowebsite wil opzetten.
                            Aangezien z'n vraag hoeveel webruimte hij nodig heeft is hij nagenoeg zeker een leek op dat gebied en zal hij nooit van PHP, MySQL... enz gebruik maken... En 100 emailadressen... Waar is dat voor nodig? Bij je provider kan je er ook makkelijk een stuk of 3 of 5 aanmaken.
                            Het lijkt me wat op de allernieuwste DVD-recorder aanraden met massa's snufjes en technologieën op voor iemand die een simpele DVD-speler vraagt om heel af en toe eens een film te bekijken en enkel gebruik zal maken van de 'Play'-toets...

                            Kortom, als de TS gewoon z'n eigen gratis webruimte (meestal 50MB) die hij van z'n provider kreeg activeert, en daarvan gebruik maakt, dan heeft hij daar meer dan genoeg aan.
                            Zelf doe ik dat ook! Daar staat m'n volledige site op, incl foto's, en daarbovenop nog een map met ruim 130 foto's die op diverse fora staan die tot 900pixels langste zijde hebben.

                            Van die 50MB is er 33 MB in gebruik. Dus al die antwoorden van 'tis maar 19 of 24 euro per jaar... Van mij is 't gratis per jaar En bovendien snel en betrouwbaar, en ruim voldoende voor wat de TS nodig heeft.

                            Mvg,
                            Frederic

                            Comment


                            • #15
                              Re: Grootte website

                              Ik ben het absoluut eens met wat Devid zeght ivm je resolutie, niet enkel is een te grote resolutie niet zo best voor het laden van je pagina's, maar eigenlijk is het overbodige kwaliteit die enkel nodig is voor hen je je fotos willen stelen.

                              als je een website maakt, denk er dan aan dat één van de grootste uitdagingen is om de mensen bij te houden, de meesten zullen slechts enkele seconden of hooguit een paar minuten op je site zitten, dus stel kwaliteit absoluut boven kwantiteit.
                              zorg dat je een zeer selectief aantal fotos hebt die zeer sterk zijn en je bezoeker vastklampen.
                              zoek naar vernieuwende composities, contrasten, en hou er rekening mee dat niet enkel je fotos belangrijk zijn maar ook de wijze waarop je ze exposeert op je site. De kleuren van de achtergrond, bladindeling, uitnodigende navigatie etc.

                              je kunt een hele mooie site maken met hooguit 25 MB.

                              Comment

                              Working...
                              X