Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De lange tenen op BD

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De lange tenen op BD

    Ik heb al gemerkt dat sommigen op BD lange tenen hebben en kritiek op een foto nogal gauw opvatten als een persoonlijke aanval. Sommigen zijn volgens mij nog niet echt klaar om kritiek op hun foto's te verdragen. Daarom zeg ik tegenwoordig soms voorzichtig "naar mijn smaak" is je foto zus of zo. Krijg ik onlangs een reactie in de aard van "het interesseert me eerlijk gezegd niet wat jouw smaak is". Wel val nu om. Moet men zich nu preventief gaan excuseren bij elke reactie die men hier geeft op BD? Of is het sommigen enkel maar te doen om bloemetjes in ontvangst te nemen?
    Mijn oproep: vat kritiek niet persoonlijk op, kritiek is gratis advies. Zelfs als die bijvoorbeeld luidt: ik vind je foto niet mooi vanwege het niet originele standpunt, of het is een saai onderwerp, of dit is al duizend maal getrokken. Dergelijke belevingswaarden helpen je soms meer vooruit dan eindeloos technisch geleuter, voor wie ervoor open staat tenminste.

  • #2
    Re: De lange tenen op BD

    Eens. Als je hier je werk toont moet je tegen kritiek kunnen, anders kun je het beter voor jezelf houden. Ik ben al blij als er ueberhaupt mensen op m'n foto's reageren. Of dit nu positief of negatief is maakt niet uit.

    Comment


    • #3
      Re: De lange tenen op BD

      Volledig mee eens.

      'k heb onlangs van een TS ook nog mogen horen dat m'n eerlijke mening nergens op sloeg, en dat terwijl ik zelfs zei dat de foto goed was en m'n kritiek opbouwend was... Als andere forumleden dan ook nog eens commentaar gaan geven op de commentaar, dan is het hek natuurlijk volledig van de dam.

      Maar geen probleem hoor voor mij. Die mensen die niet met commentaar kunnen leven en alleen maar 'ooohs' en 'aaahs' kunnen appreciëren, die geef ik gewoonweg geen commentaar meer.

      Hoe dan ook, 't is blijkbaar een hedendaags probleem, niet alleen op het forum, maar in de volledige maatschappij. Als je iemand iets zegt om te helpen moet je opletten dat je niet meteen het deksel op je neus krijgt... Nuja, 't zal ooit wel eens beteren zeker...?

      Mvg,
      Frederic

      Comment


      • #4
        Re: De lange tenen op BD

        ' Is niemeer wat 't geweest is en 't zal nooit meer wezen zoals het was.......
        Last edited by vinstermik; 12 november 2008, 18:05.

        Comment


        • #5
          Re: De lange tenen op BD

          beteren?? reken daar maar niet op,
          t'is gewoon triest....
          wat wel opvalt dat het meestal de vaste waarden zijn die comment op hun foto's krijgen, mss wel normaal ook weet ik niet, maar bij fotobeoordeling vind ik de comments maar erg mager ....
          honderden hits en soms totaal geen reaktie of met moeite soms 1....tja dan heeft het op den duur ook geen zin meer om nog foto's te plaatsen want waarvoor doe je het, juist ja om bij te leren , allee ikke toch
          http://www.jvs-photography.be/

          Comment


          • #6
            Re: De lange tenen op BD

            Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
            honderden hits en soms totaal geen reaktie of met moeite soms 1....
            Er worden heel wat beelden gepost waarvan de commentaar die men erop zou geven meer tijd kost dan de tijd die gestoken is om na te denken over het beeld en de tijd om het beeld te maken samen. Eerlijk gezegd geef ik op zo'n beelden ook zelden commentaar, want bij sommigen lijkt het er op dat ze hun geheugenkaart ledigen op BD in plaats van in een map op hun PC
            Een beetje zelfkritiek eer je iets post zou ten eerste al het aantal postings verminderen, waardoor er automatisch meer tijd en wil zou zijn van de forumgebruikers om het beeld te becommentariëren. Hou er rekening mee dat het forum serieus gegroeid is qua aantal beelden, vergeleken met enkele jaren terug.

            Mvg,
            Frederic

            Comment


            • #7
              Re: De lange tenen op BD

              kan ik begrijpen , maar iedereen moet leren he, als er na een tijdje geen verbetering optreed oke dan, maar ook van mensen die zo eens 1 of 2 beelden plaaatsen krijgen geen comment, en das ni motiverend he, als er zijn die hun memory kaartje leegkipperen op bd kan ik dat begrijpen maar ik heb toch niet de indruk dat dat gebeurd eigenlijk, en t'is van de comment dat ge wat kunt opsteken al is het maar om te weten of je foto algemeen als mooi of goed word gezien.....beter dan niks
              http://www.jvs-photography.be/

              Comment


              • #8
                Re: De lange tenen op BD

                Ik heb persoonlijk nog geen problemen gehad met de lange tenen, maar ik volg wel...

                Wat ik persoonlijk spijtig vind (is een beetje off topic) is dat de branche waarin ik werkzaam ben tussen de mazen van het systeen valt. "hondenfotografie". Zowel voor particulier als voor magazines en pers.

                Een hond in de studio mag niet in mensen en modellen, maar een studio hond in een forumdeel "dieren" is ook een vreemde eend in de bijt. Gevolg: geen of weining nuttige info over wat beter kan...
                I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                Comment


                • #9
                  Re: De lange tenen op BD

                  Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
                  Ik heb persoonlijk nog geen problemen gehad met de lange tenen, maar ik volg wel...

                  Wat ik persoonlijk spijtig vind (is een beetje off topic) is dat de branche waarin ik werkzaam ben tussen de mazen van het systeen valt. "hondenfotografie". Zowel voor particulier als voor magazines en pers.

                  Een hond in de studio mag niet in mensen en modellen, maar een studio hond in een forumdeel "dieren" is ook een vreemde eend in de bijt. Gevolg: geen of weining nuttige info over wat beter kan...
                  Ik wil je hier volledig bijtreden.
                  Zo is er ook een lacune voor alle studiowerk.
                  Waar blijven de studio-opnamen van meubels, porcelein, glaswerk, juwelen, ....e.d...?
                  Studiowerk wordt hier op BD aanzien als blote en minderblote poppetjes in uitdagende houding. Zelfs echt portret is hier niet of zelden te bespeuren. En wat met straatfotografie?
                  Mss toch de onderdelen wat reorganiseren.

                  Henri
                  lidnummer: BD0435BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: De lange tenen op BD

                    Ik geef toe... ook ik heb lange tenen, en de ene dag zijn ze al langer dan de andere.
                    Maar wie heeft de langste tenen ?
                    Hij die commentaar niet verteert of hij die commentaar op commentaar niet verteert ?

                    De tijd van braaf in een hoekje kruipen en slikken is voorbij. We zitten in een assertieve samenleving. Alleen kan nog niet iedereen, de term "assertiviteit", plaatsen in het geheel, en wordt zelfs het geven of aanvaarden van commentaren als een spel van aanval en verdediging aanzien.
                    Mij lijkt het normaal dat mensen hun foto verdedigen en sommige commentaren niet klakkeloos slikken. Anderzijds is het ook normaal dat als je hier komt om te leren en commentaren te krijgen, dat je deze, als ze gemotiveerd zijn, aanvaardt. Als ik iets niet goed vind aan een foto, zet ik erbij waarom hij voor mij niet goed is. Dat bespaart me commentaar op mijn commentaar. Misschien moeten sommigen dat toch maar eens proberen...

                    Comment


                    • #11
                      Re: De lange tenen op BD

                      Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
                      Zo is er ook een lacune voor alle studiowerk.
                      Waar blijven de studio-opnamen van meubels, porcelein, glaswerk, juwelen, ....e.d...?
                      Studiowerk wordt hier op BD aanzien als blote en minderblote poppetjes in uitdagende houding. Zelfs echt portret is hier niet of zelden te bespeuren. En wat met straatfotografie?
                      Mss toch de onderdelen wat reorganiseren.

                      Henri
                      Sorry Henri, maar hierin volg ik niet echt goed...
                      Meubelen, porcelein, glaswerk en juwelen kunnen toch perfect bij stilleven en abstract, als ze nu al dan niet in de studio gefotografeerd worden?
                      Als ik het zo lees lijkt het erop dat 'mensen en modellen' als studiorubriek aanvaard wordt. Er worden inderdaad veel mensen en modellen in de studio gefotografeerd, maar toch zie ik hier -weliswaar in de minderheid, maar dat zal afhangen van de interesse van de leden- ook mooie straatfotografie en portretten die niet in de studio gemaakt werden passeren.

                      't forum nog meer onderverdelen zou volgens mij leiden tot nog minder commentaar (het is nu al amper nog volgbaar) met de bijkomende opmerkingen dat er geen comments komen.
                      Zelf doorloop ik ook maar enkele rubrieken in het forum. Alles volgen kan ik niet, laat staan becommentariëren. Om zoveel uren op het forum te moeten spenderen heb ik eerlijk gezegd ook geen zin. Er zijn nog andere zaken in 't leven die meetellen...

                      Mvg,
                      Frederic

                      Comment


                      • #12
                        Re: De lange tenen op BD

                        't forum nog meer onderverdelen zou volgens mij leiden tot nog minder commentaar
                        Veel secties krijgen amper bezoek omdat de meesten aangetrokken worden door modellen. Velen hopen naast de oogstrelende beelden ook wat meer info op te doen i.v.m. studiowerk in het algemeen. Ik moet evenwel vaststellen dat constuctieve gegevens hieromtrent slechts uiterst zelden gegeven worden. De betreffende fotografen zijn zeer gierig met het mededelen van hun werkwijze.
                        Bij mijn beoordeling probeer ik steeds wat raad en/of practische tips mee te geven.
                        Commentaar is er meestal genoeg (althans bij enkele in de markt liggende posters) maar is meestal van die stroperachtige aard. Het lijkt wel of men schrik heeft om ook eens negatief (constructief) over te komen. Het is dan ook meer een soort fanclub geworden.
                        Vandaar dat ik zou pleiten voor de oprichting van een educatieve sectie waarin de verschillende aspecten van "studiowerk" zouden besproken worden aan de hand van niet enkel geslaagde opnames maar ook van volledige miskleuns.

                        Henri
                        lidnummer: BD0435BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: De lange tenen op BD

                          Het is dan ook meer een soort fanclub geworden.
                          er zijn inderdaad een paar fanclubjes actief, niet enkel bij modellen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: De lange tenen op BD

                            Oorspronkelijk geplaatst door Frederic De Smet Bekijk bericht
                            Maar geen probleem hoor voor mij. Die mensen die niet met commentaar kunnen leven en alleen maar 'ooohs' en 'aaahs' kunnen appreciëren, die geef ik gewoonweg geen commentaar meer.


                            Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                            er zijn inderdaad een paar fanclubjes actief, niet enkel bij modellen.
                            Ach, jij noemt dat fanclubjes, ik noem dat de normaalste zaak van de wereld. Op welke foto's ik commentaar geef hangt uiteindelijk nog altijd af van wat ik van de foto's vind, ongeacht wie ze maakte. In de praktijk zijn dat vaak dezelfde fotografen, maar dat is toch logisch?!
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: De lange tenen op BD

                              Als vrij nieuw lid is het misschien niet aan mij om commentaar te leveren. Ik doe het echter toch. Wat mij ergert is vooral het commentaar dat wordt geleverd op een onderwerp of compositie van een foto door andere leden. Neem als voorbeeld de foto van de Efteling laatst. "Saai onderwerp" was het commentaar. "Hoezo saai?" denk ik dan. De kerk die van onderaf schuin naar boven is gefotografeerd is niet saai? Het zegt mij niets, het doet mij niets. De foto van Holle bolle gijs wel! Golven van verukking die ik als kind had toen ik al die wonderen mocht aanschouwen voelde ik weer door mij heen gaan. En daar raak je precies de kern van de zaak. Hoe je een foto beleefd is heel persoonlijk. Daar zijn geen regels voor. Een ander voorbeeld is de bloem waar de tuinbank schimmig maar toch nog duidelijk achter te zien is. Het commentaar? "Moest er eigenlijk niet opstaan." Weer een persoonlijk iets. Ik vind het juist een plaats krijgen door die bank. Een ander punt is dat het nemen van foto's en tonen ervan aan mode onderhevig is. Ik las laatst nog een boekje uit de zeventiger jaren van de oprichter van het blad focus. Belangrijkste onderwerp was toch wel het vooral scherp in beeld brengen van alles dat te zien was. Het opzettelijk wazig maken van de achtergrond bij close up opnamen zoals nu gebeurd was toen totaal geen issue. Dat deed men niet. Het is een modegril van de laatste jaren. En dat is nu het punt waar ik mij aan erger. Een verkeerde compositie bestaat niet. Niemand maakt voor een ander uit hoe hij een plaatje mooi vindt. En we zijn allemaal in de ban van de laatste mode op fotografiegebied. Niemand realiseert zich dat maar over een paar jaar is de wazige achtergrond waarschijnlijk helemaal uit. Dus tja, technisch commentaar op een foto vind ik prima. Maar laat het om foto's af te kraken omdat je zelf vanuit een ander standpunt een foto genomen had. Je kunt het wel aangeven natuurlijk. "Probeer het eens op die manier." Maar realiseer je wel dat je eigen idee van hoe een foto eruit moet zien niet zaligmakend is. Laat een iedereen uitproberen op zijn manier. Op die manier vernieuwd de fotografie zich en komen over een tijdje andere ideeën in de mode. Dan merk je waarschijnlijk dat je eigen foto's waar je ooit zo fier op was hopeloos verouderd zijn. Beetje lang commentaar maar ik erger me er al aan sinds ik op dit forum begon te lezen. Hoop dat diegene die met dit onderwerp begon zelf niet al te lange tenen heeft.

                              Comment

                              Working...
                              X