Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies ;verschil van studioverlichting.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies ;verschil van studioverlichting.

    Advies gevraagd betreft studioverlichting. ( konijneberg of omgeving limburg )


    Ik wou zoals iedereen potret en/ volledige lichaam fotograferen. ( meestal op locatie ).

    de meeste setjes, 500 W kosten rond de 600 watt ;

    nu heb ik verder gekeken en het volgende gevonden ;

    Interfit 2-head Twin Reflector kit voor 597 euro



    Interfit 500w Umbrella & Softbox kit voor 366 euro

    of
    Interfit 750w SK Reflector kit voor 372



    eigelijk is het een koopje, ( in verhouding, met die andere modellen en setjes ).

    MAar in praktijk , als ik die laatste zou nemen , qua licht, gebruik wat is het verschil ?


    Iemand praktijkervaring ?

    ( enkele fotografen raadde me 600 watt aan,vandaar )

    mvg,

    Valentino


    oh ja of ;
    Interfit Cool Lite Super 5 Kit 4 lampen voor 475 euro = mss beste ?
    Met mijn nikon in de hand, kom ik door het land

  • #2
    Re: Advies ;verschil van studioverlichting.

    Het aantal watt is niet van belang om iemand volledig uit te lichten...
    Enkel de omvang van uw softbox is van belang en de afstand tot uw model/onderwerp.

    Als je op een 1200 watt flitser een softbox zet van 40 x 40 en je zet hem zeer dicht bij het model haar gezicht zullen haar voeten nooit licht vangen.
    Zet je een 150 watt flitserke in een grote softbox en je zet hem op 2 meter van het model dan zullen haar voeten wel licht krijgen.
    Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

    Comment


    • #3
      Re: Advies ;verschil van studioverlichting.

      Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
      Het aantal watt is niet van belang om iemand volledig uit te lichten...
      Enkel de omvang van uw softbox is van belang en de afstand tot uw model/onderwerp.

      Als je op een 1200 watt flitser een softbox zet van 40 x 40 en je zet hem zeer dicht bij het model haar gezicht zullen haar voeten nooit licht vangen.
      Zet je een 150 watt flitserke in een grote softbox en je zet hem op 2 meter van het model dan zullen haar voeten wel licht krijgen.


      Dus in principe , 250 watt met een softbox van ,laten we zeggen , 60 X 60 cm is voldoende voor een volledige persoon te lichten ?

      bedankt voor reactie :-)

      mvg,

      Valenino
      Met mijn nikon in de hand, kom ik door het land

      Comment


      • #4
        Re: Advies ;verschil van studioverlichting.

        k heb er totaal geen ervaring mee maar een softbox van 60x60 lijkt me nog niet erg groot..... Ze verkopen ze toch niet voor niets ook in formaten van bijv. 140x100 en zelfs van 100x200....
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: Advies ;verschil van studioverlichting.

          Oorspronkelijk geplaatst door Valentino Bekijk bericht
          Dus in principe , 250 watt met een softbox van ,laten we zeggen , 60 X 60 cm is voldoende voor een volledige persoon te lichten ?

          bedankt voor reactie :-)

          mvg,

          Valenino
          60 x 60 is klein... zeer klein...
          Dat is goed voor portret niet meer.
          Als je hem verder weg zet kan je meer belichten van het model, maar dan krijg je harder licht.
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

          Comment


          • #6
            Re: Advies ;verschil van studioverlichting.

            dus in feite , als ik een heel grote softbox heb , kan ik wel het hele model uitlichten, met maar , bv 250 WAtt ?

            groetjes,

            Valentino
            Met mijn nikon in de hand, kom ik door het land

            Comment


            • #7
              Re: Advies ;verschil van studioverlichting.

              Mijn advies:
              Ga voor minimaal de 500 watt set.
              Als je en keer een paar personen totaal wilt uitlichten ga je het in de meeste gevallen niet redden met een 250 watt set.

              Comment


              • #8
                Re: Advies ;verschil van studioverlichting.

                Oorspronkelijk geplaatst door peter46 Bekijk bericht
                Mijn advies:
                Ga voor minimaal de 500 watt set.
                Als je en keer een paar personen totaal wilt uitlichten ga je het in de meeste gevallen niet redden met een 250 watt set.
                hangt er ook vanaf hoe groot je studio is. met 300 w kom je toch al een heel eind. Bedenk ook dat het minimaal van een 500 w groter is dan dat van een 300 w. Niets zo erg dan te veel licht hebben
                --
                Play Drakensang - a free online mmorpg

                Comment


                • #9
                  Re: Advies ;verschil van studioverlichting.

                  studioverlichting op locatie ... hmmm ... al gedacht aan speedlights ? zoek in google en youtube ff naar "strobist" en "one light" en een hele wereld gaat voor je open ;-)

                  Greetz,
                  TravelToy
                  www.christian-bailleul.be | Blog

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies ;verschil van studioverlichting.

                    hoi,

                    Ben de draad echt elke dag aan het volgen.
                    Intersant wat jullie me voorstellen

                    Die strobisten , daar moet ik me meer in verdiepen.

                    ( heb dat een tijdje gedaan, zo half . maar ondanks dat mijn sb800 meeflistste , was het model soms wel ,soms niet belicht ) .

                    hoedanook , het wordt wikken en wegen en haast is er( nog )niet .

                    bedankt .
                    Met mijn nikon in de hand, kom ik door het land

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies ;verschil van studioverlichting.

                      Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                      studioverlichting op locatie ... hmmm ... al gedacht aan speedlights ? zoek in google en youtube ff naar "strobist" en "one light" en een hele wereld gaat voor je open ;-)

                      Greetz,
                      TravelToy
                      kun je me het voordeel van een speedlight uitleggen tov studioflitsers ? Meestal wordt er gezegd dat het goedkoper is, maar daar ben ik het niet mee eens. Bovendien zit je dan constant met die losse batterijen. enfin, je mag altijd en poging doen.
                      --
                      Play Drakensang - a free online mmorpg

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies ;verschil van studioverlichting.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
                        kun je me het voordeel van een speedlight uitleggen tov studioflitsers ? Meestal wordt er gezegd dat het goedkoper is, maar daar ben ik het niet mee eens. Bovendien zit je dan constant met die losse batterijen. enfin, je mag altijd en poging doen.
                        Let wel ... ik ben 200% overtuigd van het gebruik en de voordelen van studioflitsen hoor, maar ontegensprekelijk zijn er ook voordelen verbonden aan Speedlights (zeker op locatie)

                        - ze zijn klein en wegen weinig en dat komt de mobiliteit ten goede
                        - ze werken op batterijen en hoeven dus geen zware/dure battery-pack of meters verlengdraad
                        - ze zijn vaak toch al in de foto-uitrusting opgenomen
                        - ze kunnen goedkoper zijn

                        Goedkoper is idd een twijfelgeval ... hier hangt het er vanaf wat je met wat vergelijkt.

                        een SB-800 is een topflitser en moet je dus eigelijk vergelijken met A-merken als Elinchrom of Bowens en niet met FE of Jinbei. Wil je de vergelijking maken met de goedkopere studioflitsen, plaats daar dan de speedlights van Metz naast ;-)

                        Just my 2 cents natuurlijk ;-)
                        TravelToy
                        www.christian-bailleul.be | Blog

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies ;verschil van studioverlichting.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
                          kun je me het voordeel van een speedlight uitleggen tov studioflitsers ? Meestal wordt er gezegd dat het goedkoper is, maar daar ben ik het niet mee eens.
                          Snelheid. Een monoblock heeft uit de aard van het beestje nu eenmaal een relatief lange flitstijd. Als je beweging wilt bevriezen m.b.v. flits, dan lukt je dat maar heel ten dele met een monoblock. Een reportageflitser heeft een veel kortere flitstijd waarmee je die beweging eenvoudiger kan bevriezen. Een generatorkop heeft vaak wel een korte flitstijd, maar dat is wel een heel stuk duurder natuurlijk!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies ;verschil van studioverlichting.

                            - - -
                            Last edited by Leonidas; 21 november 2008, 08:59.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies ;verschil van studioverlichting.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Joost Bekijk bericht
                              Snelheid. Een monoblock heeft uit de aard van het beestje nu eenmaal een relatief lange flitstijd. Als je beweging wilt bevriezen m.b.v. flits, dan lukt je dat maar heel ten dele met een monoblock. Een reportageflitser heeft een veel kortere flitstijd waarmee je die beweging eenvoudiger kan bevriezen. Een generatorkop heeft vaak wel een korte flitstijd, maar dat is wel een heel stuk duurder natuurlijk!
                              Dit moet je toch wat relativeren hoor.
                              De meeste monoblocks hebben een flitsduur van 1/800 sec wat toch voldoende is om beweging te bevriezen.
                              Een Speedlight op 1/1 vermogen heeft een flitsduur van 1/1050 (op 1/2 is dit 1/1100 sec).

                              Het grootste voordeel van studioflitsers is hun lichtopbrengst en spreiding.
                              Reportageflitsers halen meestal niet de lichtopbrengst van een 100w/s studioflitser en de spreiding van een studioflits zorgt voor zachter licht.
                              Reactiesnelheid kan ook een factor zijn.
                              Wanneer je het hoofdlicht ij reportageflitsers op 1/1 moet zetten om voldoende licht te hebben kan de herlaadsnelheid oplopen tot 3 sec (en meer wanneer je al een tijdje gewerkt hebt en de batterijen al wat minder spanning hebben)
                              Studioflitsers van voldoende kapaciteit werken dan meestel nog aan 1/8 power en recycleren op 1 sec en minder.

                              Strobist heeft zijn voordelen (heb hier ook een setje staan)maar zoals steeds moet je afwegen wat je wil doen en wat je ervoor nodig het om dit te bereiken.
                              Wil je professioneel gaan dan kun je niet buiten lokatie studioflitsers.
                              Wil je sporadisch een buitenlokatiefoto maken maar wil je niet sleuren met 10tallen kilo's aan materiaal stel dan een goed strobistsetje samen.

                              En nog eentje voor Traveltoy: mijne SB800 blijft toch maar een klein lichtje tegen mijn Metz 60CT4 hoor( qwa lichtopbrengst, herlaadsnelheid en aantal flitsen)

                              Ideale strobistflits is misschien wel de Quantum http://www.qtm.com/Trio/
                              http://forum.belgiumdigital.com/f36/...-a-238625.html maar wel duur hé
                              Last edited by zunoel; 21 november 2008, 09:31.
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                              Comment

                              Working...
                              X