Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste flits voor Pentax K10d?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beste flits voor Pentax K10d?

    Hallo,

    Ik wil graag meer binnen opnames maken maar heb nog geen externe flits
    en ben dus op zoek naar eentje voor m'n Pentax K10d.
    Omdat ik merk dat de ingebouwde flits niet echt veel voorstelt en bij momenten serieus
    tekort schiet.

    Iemand die hiermee ervaringen heeft? Alle tips en feedback zijn enorm welkom!

    alvast bedankt,
    Kurt
    "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
    Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

  • #2
    Re: Beste flits voor Pentax K10d?

    Persoonlijk ben ik erg in de nopjes met m'n AF540FGZ. Da's natuurlijk wel de top-flitser van Pentax zelf. Vooral als je onrechtstreeks flitst geeft deze erg goede resultaten. Ik kocht er me zelfs twee van om ze wireless in een studio-achtige opstelling te kunnen gebruiken. Werkt perfect.

    De kleinere flitsen van Pentax zijn natuurlijk een alternatief, maar deze zijn minder flexibel. Metz en Sigma bieden ook nog enkele alternatieven, maar daar heb ik geen ervaring mee.

    Vermits onrechtstreeks flitsen m.i. binnen het beste is voor goede resultaten moet je erop letten dat je een flitser koopt waarbij je ook bij vertikale opnames naar boven kan flitsen. Voor mij essentieel bij de aankoop van een flits, maar dat brengt je natuurlijk onmiddellijk bij de duurdere modellen...

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Beste flits voor Pentax K10d?

      Ik ben zeer tevreden over mijn krachtige Metz 58. Groot richtgetal, draaibare kop, firmware aanpassing direct downloadbaar naar de flits en goedkoper dan het merkeigen alternatief. Misschien wel iets minder intuitief te gebruiken, maar eens je de handleiding gelezen het en aan het experimenteren slaat, ben je vast onder de indruk.

      Metz 58 Pentax- € 300,00

      Metz 48 Pentax - € 180,00

      Veel bang voor je bucks en een gerenomeerd merk!
      Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

      Comment


      • #4
        Re: Beste flits voor Pentax K10d?

        Staar je niet blind op de richtgetallen...

        Ik herinnerde me net deze post op dpreview:
        http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=29863467

        Hierin vind je een lovenswaardige poging op de richtgetallen die de diverse fabrikanten opgeven correct te vergelijken.

        Als je niet voor een merkeigen flitser wil gaan uit budgettaire overwegingen, veronderstel ik dat de Metz 58 inderdaad het beste alternatief is.

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: Beste flits voor Pentax K10d?

          hmmm... wordt weer een moeilijke opdracht zo te lezen om een geschikte flits te vinden.

          Nu, een draaibare kop is toch wel een eerste vereiste omdat ik niet achteraf wil vastellen
          dat ik een verkeerde aankoop heb gedaan.
          Qua budget maakt mij niet zoveel uit, je weet dat wanneer je met fotografie begint
          het een aardige duit kan kosten om al je geliefkoost materiaal aan te kopen.

          Bedoeling is dat de flits vooral gebruikt zal worden daar waar ik nu serieus problemen
          heb om duidelijke foto's te maken wegens lichtgebrek.

          Alvast merci voor jullie snelle reacties en laat andere reacties maar volgen hoor.
          "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
          Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

          Comment


          • #6
            Re: Beste flits voor Pentax K10d?

            Flitsen kan natuurlijk ook manueel. Ik heb onlangs 2 occasie Canon 540 EZ's gekocht voor mijn
            Pentax K10D Even krachtig als de zwaarste Pentax flitser en hier koop ik 5 van deze Canon's
            voor. Manueel flitsen doet je trouwens weer nadenken met wat je bezig bent. Koop wel geen Canon 430 EZ omdat die een energy-save functie heeft waardoor hij zichzelf na 90s uitschakelt.

            https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

            http://wim-meeus.blogspot.com/
            https://1x.com/wimmeeus/

            Comment


            • #7
              Re: Beste flits voor Pentax K10d?

              Als ik flits, zet ik de camera bijna altijd op M, maar laat de flits op iTTL staan en ben ik ook aan het nadenken waar ik mee bzig ben. Als afstanden snel wijzigen is het gewoon makkelijk als dat automatisch gecompenseerd wordt, bij stationaire opstellingen is dat een heel andere zaak instellen, proefopname, eventuele correctie en klaar.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Beste flits voor Pentax K10d?

                Ik sta voor dezelfde keuze. Principiëel ga ik steeds voor origineel Pentax.

                Maar nu hoor ik erg slechte dingen over de originele pentaxen. Ze zouden qua bouw kwaliteit niet echt goed zijn. Batterijdeksels die lossen en ook flitsen die je niet meer uit de flitsschoen krijgt, andere die te los staan enz. Ook zoe de relektor een beetje losjes zwenken. Helaas kan ik dit niet staven omdat ik er zelf geen heb.

                Guido
                Last edited by Geyst; 11 november 2008, 15:11. Reden: updateke
                Geyst

                Comment


                • #9
                  Re: Beste flits voor Pentax K10d?

                  Net wat gaan zoeken. Een vrij goed flitkes wat wel P-ttl heeft maar een hoop andere high tech snufjes niet is de nieuwe Pentax AF200FG Prijs rond de 130 euro.

                  pentax geeft zijn richtgetallen mee in de benaming in decimeter. Dus in meters heeft dit flitsje een richtgetal van 20. Stukken minder dan de 360 en 540 zou je zeggen. Moet je wel weten dat de meeste fabrikanten hun richtgetal aanpassen aan de uiterste zoom stand. Dit flitsje heeft een vaste reflector. De 360 heeft in de groothoekstand dus maar een ietsje meer.

                  Zonde dat het niet kan kantelen. Maar met een Bracket is dat op te lossen.

                  Guido
                  Geyst

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beste flits voor Pentax K10d?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Geyst Bekijk bericht
                    Net wat gaan zoeken. Een vrij goed flitkes wat wel P-ttl heeft maar een hoop andere high tech snufjes niet is de nieuwe Pentax AF200FG Prijs rond de 130 euro.

                    pentax geeft zijn richtgetallen mee in de benaming in decimeter. Dus in meters heeft dit flitsje een richtgetal van 20. Stukken minder dan de 360 en 540 zou je zeggen. Moet je wel weten dat de meeste fabrikanten hun richtgetal aanpassen aan de uiterste zoom stand. Dit flitsje heeft een vaste reflector. De 360 heeft in de groothoekstand dus maar een ietsje meer.

                    Zonde dat het niet kan kantelen. Maar met een Bracket is dat op te lossen.

                    Guido
                    Als me mij 't vraagt is het waanzin om 130,- uit te geven voor een flitser die je nog niet eens verticaal kunt kantelen. Want da's nu juist één van de grote voordelen van een externe flitser. Een indirecte flash geeft véél mooiere resultaten dan rechtstreeks flitsen. En ja natuurlijk, een flash bracket is mogelijk. Maar dan moet je die weer apart meeslepen. En bovendien kost zo'n bracket ook al gouw een paar tientjes dus wat is dan nog je financieel voordeel?

                    @TS, doe jezelf een plezier en ga gewoon voor de AF-540FGZ of anders een Metz 48 AF1. Dan heb je flitskracht genoeg (zeker voor binnenshuis) en de mogelijkheid om horizontaal én verticaal te bouncen of je nu in landschap- of portretstand fotografeert.
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beste flits voor Pentax K10d?

                      Ja dat klopt wat je zegt!

                      Het is gewoon dat ik twijfel omdat ik bouw problemen hoor van de beide pentaxen AF-540FGZ en 360. Van de metz hoor ik over belichtingsproblemen in de P-ttl mode.

                      Momenteel werk ik met een oude metz 45 CT1 en maak eigenlijk goede foto's misschien gewoon daarmee blijven werken.

                      Uitkijken niet alle 45 CT1's gaan op een DSLR de oude branden je body door omdat hun trigger voltage veel te hoog is. Je kan de serienummers checken maar beter is gewoon nameten over de contactpunten met een multimeter.

                      Guido
                      Geyst

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beste flits voor Pentax K10d?

                        Ik heb met geen van mijn twee AF540FGZ's problemen gehad in het dagelijkse gebruik. En beide hebben hun aandeel van regen en wind over zich heen gekregen. Gisteren nog tijdens de cyclocross in Niel.

                        Eén klein vervelend detail wel: één van de twee kwam nieuw uit de doos met een flitskop die niet wou zoomen. Terug naar afzender dus, en twee weken later kreeg ik 'm perfect werkend terug. Rond die tijd waren er enkele gelijkaardige meldingen, dus ik veronderstel dat het een tijdelijk probleem in de fabriek betrof waardoor sommige probleemflitsen toch tot bij de klant geraakten.

                        Het bevestigingssysteem van Pentax vind ik persoonlijk een stuk handiger (en sneller) dan andere flitsers die ik gebruikte, maar je mag het inderdaad niet te hard aantrekken. Het probleem van loszittende exemplaren zou daarmee te maken kunnen hebben. De AF540FGZ heeft immers een plastic sokkeltje bijgeleverd waarop je 'm los van de camera kan plaatsen. Daarop kan je 'm vaster aandraaien dan op de camera, en als je dat doet zou je het mechanisme kunnen forceren waardoor je problemen krijgt bij montage op de camera. Gewoon in 't achterhoofd houden en je zal geen problemen hebben...

                        Wim
                        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beste flits voor Pentax K10d?

                          Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht

                          Het bevestigingssysteem van Pentax vind ik persoonlijk een stuk handiger (en sneller) dan andere flitsers die ik gebruikte, maar je mag het inderdaad niet te hard aantrekken. Het probleem van loszittende exemplaren zou daarmee te maken kunnen hebben. De AF540FGZ heeft immers een plastic sokkeltje bijgeleverd waarop je 'm los van de camera kan plaatsen. Daarop kan je 'm vaster aandraaien dan op de camera, en als je dat doet zou je het mechanisme kunnen forceren waardoor je problemen krijgt bij montage op de camera. Gewoon in 't achterhoofd houden en je zal geen problemen hebben...

                          Wim
                          Mwoaw hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Jij herinnert je toch ook nog wel het probleem met die flitsers die klem vast zaten in de hotshoe omdat dat plastic pennetje niet meer omhoog kwam.... Ik weet nog dat ik uiteindelijk uit voorzorg dat plastic pennetje vast in de socket gelijmd heb.

                          Nee, dan wat mij betreft toch liever het systeem van mijn huidige Canon flitser (draaiknop)
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beste flits voor Pentax K10d?

                            Er is zelfs een Metz 36 voor 75 euro, met p-ttl en vertikaal kantelende kop.

                            Guido
                            Geyst

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beste flits voor Pentax K10d?

                              Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                              Mwoaw hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Jij herinnert je toch ook nog wel het probleem met die flitsers die klem vast zaten in de hotshoe omdat dat plastic pennetje niet meer omhoog kwam.... Ik weet nog dat ik uiteindelijk uit voorzorg dat plastic pennetje vast in de socket gelijmd heb.

                              Nee, dan wat mij betreft toch liever het systeem van mijn huidige Canon flitser (draaiknop)
                              Juist, ik las daar inderdaad over. Heb nu niet de tijd om die hele draad nog eens na te lezen, mss was het gerelateerd aan het te straf aandraaien? 'k Heb het in elk geval zelf nog niet voor gehad, en m'n 2 AF540FGZ's zijn al op diverse supports gemonteerd zonder problemen (3 verschillende camera's, bijgeleverde voetjes, statiefadapters, remote triggers, ...). Mss heb ik geluk gehad?

                              Wim
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                              Comment

                              Working...
                              X