Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk flitsset is goed voor mij?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk flitsset is goed voor mij?

    Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een Sony A700 + 16-105mm lens en nu zou ik daar graag wat productfotografie mee gaan doen. Mijn schoonfamilie heeft een bakkerijtje en daar willen ze nieuwe productfoto's. Doordat er regelmatig nieuwe producten worden bedacht willen ze het in eigen hand houden ipv elke keer een professional te laten komen, daar is het budget ook niet voor. De situatie:

    - enkele keren per jaar productfotografie
    - enkel voedsel, afmetingen max 50 cm
    - budget voor materiaal tussen de 300-400 euro maar liever 200 euro
    - zitten ook ijstaarten+chocolade bij dus warmte is niet gewenst
    - ik heb (nog) geen extra flitser

    Mijn vragen:

    - heb ik de geschikte lens voor dit soort foto's?
    - Welke flitsset is geschikt voor mij? Hoeveel watt moet ik hebben?
    Ben op zoek naar een complete set welke ik ook redelijk eenvoudig kan opbergen aangezien er geen vaste ruimte voor is.

    Ik heb al verschillende pogingen ondernomen met diy dingetjes zoals met een kartonnen doos maar dat is het toch net niet. Daarbij werkte ik dus ook met bouwlampen en zoals gezegd gaat dat niet samen met bevroren producten en chocolade :P

    Ter verduidelijking, dit is het resultaat wat ik wil bereiken:



    Ik heb de sites als fotosg, kamera-express, konijnenberg al afgestruind maar door het ruime aanbod en verschil in prijs zou ik graag een advies hierin krijgen
    Sony A700 + 16-105mm

  • #2
    Re: Welk flitsset is goed voor mij?

    ik vrees dat al je maximaal 200 EUR wilt uitgeven, dat je er niet zal geraken.

    Een beetje degelijke set kost al snel het dubbele + dan heb je nog een lens nodig. Want de foto die je laat zien is op een vrij groot diafragma genomen, geen idee of je er zo eentje hebt.

    Maar vanwaar ben je ?
    --
    Play Drakensang - a free online mmorpg

    Comment


    • #3
      Re: Welk flitsset is goed voor mij?

      Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
      ik vrees dat al je maximaal 200 EUR wilt uitgeven, dat je er niet zal geraken.
      Zoals ik al vermeldde, er is een budget van 300 tot 400 euro. Maar als het met minder kan is het natuurlijk mooi meegenomen.

      Een beetje degelijke set kost al snel het dubbele + dan heb je nog een lens nodig. Want de foto die je laat zien is op een vrij groot diafragma genomen, geen idee of je er zo eentje hebt.
      Zoals ik ook vermeldde, ik heb een 16-105mm lens
      Sony A700 + 16-105mm

      Comment


      • #4
        Re: Welk flitsset is goed voor mij?

        Beste,

        Kijk eens op http://strobist.blogspot.com/2006/03/lighting-101.html om te leren over (product)fotografie en goed flitsen met budgetspullen.
        Één of twee externe (tweedehands) flitsers, misschien een (licht)statief, een paraplu en een hoop creativiteit zullen je veel verder gaan helpen. Strobist Lighting 101 is een goede start.

        Een foto die je zoekt staat er ook: http://strobist.blogspot.com/2007/05...-desserts.html

        Veel succes čn plezier!

        Comment


        • #5
          Re: Welk flitsset is goed voor mij?

          Of zonder investering, alleen met verstand: http://digitalprotalk.blogspot.com/2...-lighting.html

          Comment


          • #6
            Re: Welk flitsset is goed voor mij?

            Oorspronkelijk geplaatst door bv72 Bekijk bericht
            goed flitsen met budgetspullen.
            Één of twee externe (tweedehands) flitsers,
            een gewone flitser kost al bijna zoveel al een studio flitser.

            Zoals ik ook vermeldde, ik heb een 16-105mm lens
            dat zegt niets over het diafragma en de instelafstand van de lens. Maar als die 16 en 105 in 1 lens zitten voorspeld dat niets goed. (te veel zoom range gaat meestal niet gepaard met groot diafragma)

            en zoals ik ook vroeg

            Maar vanwaar ben je ?
            --
            Play Drakensang - a free online mmorpg

            Comment


            • #7
              Re: Welk flitsset is goed voor mij?

              Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
              een gewone flitser kost al bijna zoveel al een studio flitser
              Op de diverse marktplaatsen kan je tweedehands Nikon flitsers vinden voor een eurootje of 50 ŕ 70 (50 is een goede prijs), bijv. de SB-26 die een ingebouwde optische slave heeft. Als je je ingebouwde flits dan op -3 EV laat meeflitsen triggert ie vrijwel alleen de SB26('s). Of je bestelt in Hong Kong een setje radiotriggers. Lees de Lighting 101 eens (gedaan?)... dat gaat nou precies hierover... hoe stel je een set samen op budget.

              Een lichtstatief kost een eurootje of 20, een witte of zilver reflecterende paraplu ook. Een adapter voor op het lichtstatief weer een eurootje of 20 in Hong Kong.... dan ben je volgens mij nog onder de 200 euro.

              Comment


              • #8
                Re: Welk flitsset is goed voor mij?

                Complete set valt trouwens ook mee: http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...omo_d-180.html
                Niet zo draagbaar...

                Comment


                • #9
                  Re: Welk flitsset is goed voor mij?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Chob Bekijk bericht
                  Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een Sony A700 + 16-105mm lens en nu zou ik daar graag wat productfotografie mee gaan doen. Mijn schoonfamilie heeft een bakkerijtje en daar willen ze nieuwe productfoto's. Doordat er regelmatig nieuwe producten worden bedacht willen ze het in eigen hand houden ipv elke keer een professional te laten komen, daar is het budget ook niet voor. De situatie:

                  - enkele keren per jaar productfotografie
                  - enkel voedsel, afmetingen max 50 cm
                  - budget voor materiaal tussen de 300-400 euro maar liever 200 euro
                  - zitten ook ijstaarten+chocolade bij dus warmte is niet gewenst
                  - ik heb (nog) geen extra flitser

                  Mijn vragen:

                  - heb ik de geschikte lens voor dit soort foto's?
                  - Welke flitsset is geschikt voor mij? Hoeveel watt moet ik hebben?
                  Ben op zoek naar een complete set welke ik ook redelijk eenvoudig kan opbergen aangezien er geen vaste ruimte voor is.

                  Ik heb al verschillende pogingen ondernomen met diy dingetjes zoals met een kartonnen doos maar dat is het toch net niet. Daarbij werkte ik dus ook met bouwlampen en zoals gezegd gaat dat niet samen met bevroren producten en chocolade :P

                  Ter verduidelijking, dit is het resultaat wat ik wil bereiken:



                  Ik heb de sites als fotosg, kamera-express, konijnenberg al afgestruind maar door het ruime aanbod en verschil in prijs zou ik graag een advies hierin krijgen
                  Belangrijkste vraag die ontbreekt, is niet techniek gericht : Hoe fotografeer je voedsel goed en hoe kan je het leren? Voedsel is immers geen eenvoudig onderwerp, je zal zeker veel moeten oefenen.

                  Je hebt dus best een opstelling die je kan laten staan of snel kan opbouwen/afbreken. Eventueel zo dat je je A700 kan verbinden met de computer en de beelden direct kan beoordelen op de computer, zelfs het 3" scherm van de A700 is hiervoor klein. (Ik zou me trouwens nu geen zorgen maken over de lens, die zal goed genoeg zijn.)

                  Een opnametafel, al dan niet eigen fabricaat ga je waarschijnlijk ook nodig hebben (bv. digilight opnametafel, er zijn er in alle prijsklassen.)

                  Als je een flitsset neemt zal je ook moeten denken aan het minimum vermogen (en controleren of het geadverdeerde er ook elke keer uitkomt), je belichting is immers zeer dicht bij je onderwerp. Als flitsset zou ik denken aan een digilight D-lite 2 To Go set, maar die is boven je budget. Je kan trouwens op een aantal plaatsen een flitsset huren, dan kun je er eens van proeven...

                  EDIT : Met minimum vermogen bedoel ik hoe laag je kan gaan, dat hangt van flits tot flits af.

                  Er zijn echter ook studiolampen die werken met een daglicht spaarlampen en deze geven niet zoveel warmte af. Als ik het me goed herinner zijn die niet zo duur. Die zijn wel niet geschikt om mensen mee te fotograferen.
                  Last edited by alainD; 10 november 2008, 09:13.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk flitsset is goed voor mij?

                    Voor food-fotografie heb je al genoeg aan bvb een set van 150 a 200 W/s.
                    En deze kun je al goedkoop vinden.
                    http://www.studioflash.be/product_in...oducts_id/1551
                    Zie ook link van bv72 hierboven.

                    Strobistmateriaal gaat je veel meer kosten.
                    2 flitsers = 100 tot 150 euro
                    2 starieven = 80 euro
                    2 triggers = 40 euro
                    2 Tiltinbrackets is 40 euro
                    2 paraplu's = 30 euro
                    en hier en daar nog wat klein materiaal dus snel al 300 tot 400 euro voor een basispakket.

                    Foodfotografie is eigenlijk Close-Up en dan heb je geen groot maar klein diafragma nodig (anders wordt de DOF te klein). dus lens zal wel voldoen.

                    Wat hier nog niet aan bod is gekomen is dat sommige fotos j in een lichttent worden genomen voor de mooie verdeling van het licht.
                    Op bovenstaande foto zie je nog lichtvlekken van de flitsers wat je in een lichttent/lichtbox minder gaat hebben
                    Last edited by zunoel; 10 november 2008, 07:28.
                    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk flitsset is goed voor mij?

                      Super zoveel bruikbare reacties! Bij deze een respons

                      Oorspronkelijk geplaatst door bv72 Bekijk bericht
                      Beste,

                      ....Strobist....
                      Strobist verplichte literatuur heb ik al begrepen, ben er al in begonnen maar heb nog vele pagina's te gaan!

                      Maar vanwaar ben je ?
                      Sint Niklaas

                      Op de diverse marktplaatsen kan je tweedehands Nikon flitsers vinden voor een eurootje of 50 ŕ 70 (50 is een goede prijs), bijv. de SB-26 die een ingebouwde optische slave heeft. Als je je ingebouwde flits dan op -3 EV laat meeflitsen triggert ie vrijwel alleen de SB26('s). Of je bestelt in Hong Kong een setje radiotriggers. Lees de Lighting 101 eens (gedaan?)... dat gaat nou precies hierover... hoe stel je een set samen op budget.

                      Een lichtstatief kost een eurootje of 20, een witte of zilver reflecterende paraplu ook. Een adapter voor op het lichtstatief weer een eurootje of 20 in Hong Kong.... dan ben je volgens mij nog onder de 200 euro.
                      Ik weet dat je met shoppen op het net een heel eind kan komen en je budget strak in de hand kan houden maar ik ben in dit geval toch wel op zoek naar een all-in-one set zeg maar. Aangezien die er zoveel zijn op de markt moet er toch iets aansluiten bij mijn wensen en budget. Het bedrag is trouwens ook ex btw wat ik genoemd heb.

                      Belangrijkste vraag die ontbreekt, is niet techniek gericht : Hoe fotografeer je voedsel goed en hoe kan je het leren? Voedsel is immers geen eenvoudig onderwerp, je zal zeker veel moeten oefenen.
                      Zeker niet eenvoudig en heb dit boek dan ook gekocht:
                      http://www.bol.com/nl/p/boeken-engel...458/index.html

                      Hopelijk helpt me dat aardig op weg met het goed preparen van het voedsel. Om het juiste resultaat te krijgen is idd oefenen oefenen oefenen...maar das juist leuk!

                      Eventueel zo dat je je A700 kan verbinden met de computer en de beelden direct kan beoordelen op de computer, zelfs het 3" scherm van de A700 is hiervoor klein. (Ik zou me trouwens nu geen zorgen maken over de lens, die zal goed genoeg zijn.)
                      De camera hangt aan een macbook pro, werkt redelijk soepel. Prettig om te horen dat mijn lens geen probleem gaat zijn, was er al bang voor.

                      Je kan trouwens op een aantal plaatsen een flitsset huren, dan kun je er eens van proeven...
                      Flitsset huren?? Ik heb al wel fotostudio's gevonden om te huren maar nog geen sets, ga ik zeker achteraan want dat lijkt me wel ideaal!

                      Wat hier nog niet aan bod is gekomen is dat sommige fotos j in een lichttent worden genomen voor de mooie verdeling van het licht.
                      Op bovenstaande foto zie je nog lichtvlekken van de flitsers wat je in een lichttent/lichtbox minder gaat hebben
                      Klopt, zo'n "tent" heb ik dus nu zelf geknutseld, gaat op zich wel maar tis niet echt stevig. Die Ikeadoos van hier op forum ga ik dus ook maar eens halen.

                      Bedankt allen voor de info!
                      Sony A700 + 16-105mm

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk flitsset is goed voor mij?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Chob Bekijk bericht
                        Super zoveel bruikbare reacties! Bij deze een respons

                        ...

                        De camera hangt aan een macbook pro, werkt redelijk soepel. Prettig om te horen dat mijn lens geen probleem gaat zijn, was er al bang voor.

                        ....

                        Flitsset huren?? Ik heb al wel fotostudio's gevonden om te huren maar nog geen sets, ga ik zeker achteraan want dat lijkt me wel ideaal!

                        ....

                        Bedankt allen voor de info!
                        Denk eraan dat voor de A700 diffractie start vanaf f8, voor voedsel ga je hoogstwaarschijnlijk hogere waarden hebben (f11-f16).


                        In Aartselaar verhuurt Servix quasi al wat je je kunt wensen, let wel op het is een "snoepwinkel" voor belichting e.d. Zij kunnen je ook advies geven, maar je budget is krap voor wat zij in huis hebben. foto Degreef in Edegem verhuurt ook een flitsset, maar ik weet niet of die set geschikt is voor voedselfotografie.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk flitsset is goed voor mij?


                          of

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk flitsset is goed voor mij?

                            Ik heb tijdens het surfen een nieuwe Belgische webshop gevonden welke studio apparatuur verkoopt, het lijkt alleen Linkstar te zijn maar ze leveren uit voorraad. Blijkbaar staat nog niet alles online want je ziet per dag het assortiment groeien. De link is http://www.ces-studio.be

                            Ik heb info gevraagd over een installatie en kreeg toch de zelfde dag, binnen het uur, antwoord.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welk flitsset is goed voor mij?

                              De knoop is doorgehakt en gekozen voor de Linkstar set, komt deze week binnen, ben benieuwd! Ook gekocht bij de nieuwe webwinkel (http://www.ces-studio.be/...m_virtuemart&Itemid=1). Opvolging is alvast goed, was in het weekend bereikbaar en belde zelf terug met vragen over de bestelling. Klinkt belovend!
                              Sony A700 + 16-105mm

                              Comment

                              Working...
                              X