Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UItleg over flitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • UItleg over flitser

    Als beginnend digitaal fotoliefhebber beschik ik over een Konika Minolta Dynax 5D.
    Van een tante van me kocht ik haar flitser over van het merk Minolta "Program 3500 XI".
    Echter ben ik niet zo'n kenner op het gebied van flitsers. Op de achterzijde van de flits heb ik een keuzemogelijkheid met drie lampjes : 28, 50 en 105. Het gebruik ervan is me totaal onbekend. Waarschijnlijk zal het iets met de sterkte van het licht te maken hebben waarschijnlijk.
    Kan mij iemand hiermee helpen waarvoor dit juist dient.
    Heeft er misschien iemand een handleidng van de flitser Minolta Program 3500 xi ?
    Alvast bedankt voor jullie reactie en hulp.
    Ik hoop hier nog veel bij te kunnen leren.

    Filip
    Konica-Minolta Dynax 5D - Standaardlens : 18-70mm
    Zoomlens : 70-300mm - Flitser : Konica-Minolta Program 3500 xi

  • #2
    Re: UItleg over flitser

    De flits ken ik zelf niet, maar ik vermoed dat de keuzemogelijkheden op de achterkant 28,50,105 eerder het manueel instellen van het zoombereik is dan sterkte. 28-105 is zo'n typische zoom.
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: UItleg over flitser

      Beste, controleer alvast even of die flitser wel geschikt is voor jouw toestel. Oudere flitsapparaten kunnen een camera beschadigen als de stroomsterkte er niet op afgsteld is.

      Misschien kan je via Sony nog de nodige informatie bekomen?
      Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

      Comment


      • #4
        Re: UItleg over flitser

        de 3500 program flitser van Minolta was een goede flitser in het analoog tijdperk, maar jammer genoeg niet compatibel met de huidige generatie flitsers en bodies. Als je echter een 3600 zou bijkopen, kan je de 3500 samen met de 3600 laten gebruiken als tweede flits, maar je hebt minstens een 3600 of beter nodig om met een digitale body te kunnen werken. Hopelijk betaalde je niet overdreven veel vor de flits, want meer dan een digitale slaaf (met relatief hoog richtgetal) kan je er niet mee aanvangen met je body

        28 - 50 -105 komt overeen met de beeldhoek in FF, deel die met 1,5, en je weet met welke brandpuntafstand die overeen komt op jouw body Dit laat toe om de flitskracht beter te bundelen als je bv. in tele fotografeerd om geen licht te "verspillen" zodat je iets verder kan flitsen.

        Comment


        • #5
          Re: UItleg over flitser

          Deze flitser heeft een ontsteekspanning van minder dan 2 Volt en is derhalve volkomen veilig te gebruiken op elke digitale camera met een passende flitsschoen.
          Handleidingen worden, veelal tegen een geringe vergoeding, aangeboden op e-bay.
          Voor zover mij bekend is het flitsvermogen niet instelbaar en zal er altijd op volle kracht geflitst worden.
          Het formuletje "werkdiafragma = richtgetal : afstand" en enige vaardigheid in het schatten van afstanden kan hierbij nuttig zijn.

          Het richtgetal is 35 bij ISO 100 en zeer vermoedelijk bij een brandpuntsafstand van 50 mm. Als deze veronderstelling juist is, en dat is ie met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, dan ziet het rijtje richtgetallen er ongeveer als volgt uit;
          brandpuntsafstand 28mm, richtgetal 25
          brandpuntsafstand 50mm, richtgetal 35
          brandpuntsafstand 105mm, richtgetal 46

          Hieronder zie je een drietal flitstabelletjes, respectievelijk bij een brandpuntsafstand (bpa) van 28, 50 en 105 mm.



          Bij het schatten van de afstand kun je voor alle zekerheid het beste aan de ruime kant gaan zitten omdat enige onderbelichting minder vervelend is dan een doodgeflitste foto.
          Ga als volgt te werk, stel je camera 'handmatig' in op ISO100, de sluitertijd op 1/60 of 1/125s, kies op de flitser een van de brandpuntsafstanden 28, 50 of 105 mm en neem uit de tabel het diafragma bij de geschatte afstand over op je camera. Probeer dit eerst maar eens uit.
          Lang geleden flitste iedereen op deze manier!

          Mocht je vinden dat er teveel licht uit de flitser komt, experimenteer dan eens met een dubbelgevouwen stukje wit papier voor de flitsbuis dat je met een elastiekje rond de flitskop vastzet

          PS Bij ISO 200 dien je de afstand in meters met 1,4 te vermenigvuldigen en bij ISO 400 met 2.
          Succes

          Comment


          • #6
            Re: UItleg over flitser

            Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
            brandpuntsafstand 28mm, richtgetal 25
            brandpuntsafstand 50mm, richtgetal 35
            brandpuntsafstand 105mm, richtgetal 46
            Helemaal akkoord met de methode, maar wordt het richtgetal (in dit geval 35) niet altijd gegeven voor het langste "brandpunt" (in dit geval 105). Dan zou dit 105-35 zijn, en dan aflopen naar de 28mm.

            Bij mijn flitser is dat zo, maar weet niet of dit de regel is.

            Voltage van dit model mag inderdaad geen probleem zijn.

            mvg,
            paul
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: UItleg over flitser

              Je twijfel aan de opgave van het richtgetal is gerechtvaardigd
              Helaas is het zo dat de laatste jaren flitsfabrikanten graag het richtgetal opgeven bij de langste brandpuntsafstand omdat een hoog richtgetal natuurlijk indrukwekkender is.
              In vroeger jaren echter werd zonder uitzondering het richtgetal altijd opgegeven bij ISO 100 en 50 mm, daarop is dus mijn aanname gebaseerd.
              Als ik me vergis en het richtgetal 35 geldt voor 105 mm dan blijft er bij 50 en 28 mm niet veel meer over, dat is dus mijn tweede overweging om op 50 mm te gokken.
              Vraagsteller kan dit eenvoudig testen door de afstand nauwkeurig op te meten en proefopnamen te maken in een donkere ruimte met de kortste synchronisatie sluitertijd en een reeks diafragma's.
              Een nieuw tabelletje is zo gemaakt

              Comment


              • #8
                Re: UItleg over flitser

                Hier vind je nog wat uitleg.
                Het richtgetal bij 50mm is 29, echter zonder opgave van ISO.

                Comment


                • #9
                  Re: UItleg over flitser

                  Ik volg ViewFinders denkwijze met de berekening van het vermogen. Vroeger was het inderdaad zo dat alles refereerde naar de 50mm.
                  Ik heb net info gevonden over een Maxxum 3500xi, het US equivalent van de Program 3500xi en daar spreekt met echter van een GN op 100 ISO op 105 van 115ft of 35m en op 28mm, 72ft of 22m
                  Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                  "Casu Consulto - Modo Fac"

                  Comment


                  • #10
                    Re: UItleg over flitser

                    Bedankt voor de aanvullingen
                    Dan ziet het gecorrigeerde tabelletje er zo uit...

                    Comment


                    • #11
                      Re: UItleg over flitser

                      Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                      Bedankt voor de aanvullingen
                      Dan ziet het gecorrigeerde tabelletje er zo uit...

                      hmmm, zou het kunnen dat je hier de 'oude' opnieuw gepost hebt ipv de gecorrigeerde
                      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                      "Casu Consulto - Modo Fac"

                      Comment


                      • #12
                        Re: UItleg over flitser

                        Bedankt iedereen voor jullie deskundige uitleg.
                        'k Heb gisteren foto's genomen met de flitser en die zijn perfect, ook met mijn digitale spiegelreflex, prima van belichting.
                        Dank voor jullie massale reacties en veel succes verder.
                        Greets,
                        Filip
                        Konica-Minolta Dynax 5D - Standaardlens : 18-70mm
                        Zoomlens : 70-300mm - Flitser : Konica-Minolta Program 3500 xi

                        Comment


                        • #13
                          Re: UItleg over flitser

                          Oorspronkelijk geplaatst door Selkie Bekijk bericht
                          hmmm, zou het kunnen dat je hier de 'oude' opnieuw gepost hebt ipv de gecorrigeerde

                          ik heb op photobucket de oude tabel gedelete en de nieuwe geupload, die hebben daarom dezelfde link.. dat is inderdaad verwarrend.

                          Comment


                          • #14
                            Re: UItleg over flitser

                            Oeps, heb me laten misleiden hé, mede door de richtgetallen die er voor staan....sorry
                            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                            "Casu Consulto - Modo Fac"

                            Comment

                            Working...
                            X