Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bijziendheid een probleem?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bijziendheid een probleem?

    Hey,

    Ik heb even gezocht op 'bril' maar ik vond geen relevant topic..
    Zelf ben ik bijziend en ik vroeg me af of dit problemen oplevert bij het kijken door de zoeker?
    Ik denk namelijk niet dat het praktisch mijn bril op te houden .

    Groeten, Stijn
    about.me/stijnv

  • #2
    Re: Bijziendheid een probleem?

    Een bril ophouden is geen probleem hoor. Bovendien kan je bij Nikon (heb geen ervaring met andere merken) de zoeker finetunen
    www.pixation.be

    Comment


    • #3
      Re: Bijziendheid een probleem?

      is lenzen dragen geen optie voor je?
      Last edited by Mightycat; 29 oktober 2008, 21:59.
      smile ! ...it confuses people ...

      Comment


      • #4
        Re: Bijziendheid een probleem?

        Ik fotografeer zowel met bril als met lenzen.
        Het enige nadeel dat ik ondervonden heb bij het fotograferen met bril is dat er nu een mooie kras op één van mijn glazen staat...weer een nieuw glas bestellen dus
        Mvg Tim

        Comment


        • #5
          Re: Bijziendheid een probleem?

          ik bril zelf ook en ik vind het bij tijds soms vervelend. er komen al snel vettige plekken op je glas of zo en idd bij de meeste deftige toestellen kan je de zoeker aanpassen
          facebook

          500px

          Comment


          • #6
            Re: Bijziendheid een probleem?

            Op mijn D300 is de dioptrie aan te passen tussen -2 en +1.
            Alles hangt natuurlijk af hoe sterk je bijziend bent. Ikzelf zit op -1.25 voor beide ogen en doe het liefst mijn bril af om te fotograferen (als ik met wildlife bezig ben althans) om zo optimaal te kunnen zien, geen vette plekken te krijgen op de glazen en in sommige gevallen condens te vermijden.

            Ik heb er even de Thom Hogan gids op nagekeken en hij heeft volgende:

            "Let your optimetrist know you are a photographer and that the viewfinder image is formed at a distance of 1 meter with an eye point relief of 19.5mm. he may make slight adjustments to your prescription that helps you see the image in the viewfinder more clearly.

            If you need more correction that the build-in adjustment allows, you can purchase alternative eye piece correction lenses. You can buy -3 -2 0 +1 or +2 lenses to add to the viewfinder, and it's easy to do. The range of adjustment remains the same. In other words, if you add a -3 lens, your adjustment range would be from -5 to -2."

            Hopend je hiermee van antwoord te kunnen zijn voor wat althans de Nikon toestellen betreft.

            Comment


            • #7
              Re: Bijziendheid een probleem?

              Ik ben zelf ook brildrager en ik zie me niet meteen mijn bril afzetten elke keer ik een foto moet maken, maar ik ondervind toch ook wel wat last met het kijken door de zoeker: ik kan moeilijk alles in een keer zien, zeker niet op een full-frame toestel.

              Ik heb daar vroeger eens een voorzetstukje voor gekocht, dat het beeld "verkleint", maar dat zat dan weer vol kleurfouten en "barrel distortion" dat het niet meer om aanzien was.

              Dave
              pixelpusher

              Comment


              • #8
                Re: Bijziendheid een probleem?

                Bedankt voor alle reacties .
                Lenzen dragen is niet echt een optie, bij de aankoop van een DSLR zal ik er dan ook op letten of de zoeker verstelbaar is tot een dioptrie van -1.25 of wat sterker met het oog op de toekomst .
                about.me/stijnv

                Comment

                Working...
                X