Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voorbijgangers.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Voorbijgangers.

    Ik heb een vraagje voor een idee dat nu al een tijdje in mijn hoofd rondspookt.
    Gisteren nam ik een foto van een bepaalde plek waar een weg doorloopt. Nu speel ik met de gedachte van een toevallige voorbijgangers ook eens te fotograferen. Omdat er veel mensen met hun kinderen komen wandelen en dit in mijn hoofd soms prachtige plaatjes oplevert.

    Nu weet ik dat ik eerst toestemming moet vragen aan de personen in kwestie... Maar mag het ook nadat ik de foto getrokken heb?

    Ook zou ik er 's avonds als het wat donkerder wordt enkele auto's/moto's() willen fotograferen (met lange sluiterstijd om een bepaald effect te krijgen). Nu kun je niet op de baan springen om het voertuig tegen te houden.

    Hoe staat het dan met dat? Mag ik toevallige voertuigen die passeren fotograferen zonder schrik van consequenties?

    Graag zou ik antwoord krijgen op deze 2 vragen.
    Alvast bedankt!

    Vriendelijke groeten
    David
    In iedere minuut schuilen miljoenen mogelijkheden...

  • #2
    Re: Voorbijgangers.

    euhm lijkt mij inderdaad vrij moeilijk on iedereen tegen te houden en te vragen of ze op de foto willen. Zeker als't auto's zijn.
    zolang er geen nummerplaten duidelijk zijn zou ik me geen zorgen maken!!
    heb hier ook al eens gedaan( klik ) en je kan dan maar moeilijk iedereen stoppen!

    als't om personen gaat kan je dit vragen na de foto, en hem eventueel tonen, maar volgens mij moet dit niet! je bevind je op een openbare plaats.
    mss kan dit je wel helpen klik



    mvg david
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Voorbijgangers.

      geen schrik hebben om mensen te fotograferen

      wél beleefd blijven
      foto als spiegel of als venster?

      Comment


      • #4
        Re: Voorbijgangers.

        [QUOTE=david_ve;2031866]euhm lijkt mij inderdaad vrij moeilijk on iedereen tegen te houden en te vragen of ze op de foto willen. Zeker als't auto's zijn.
        zolang er geen nummerplaten duidelijk zijn zou ik me geen zorgen maken!!
        heb hier ook al eens gedaan( klik ) en je kan dan maar moeilijk iedereen stoppen!

        als't om personen gaat kan je dit vragen na de foto, en hem eventueel tonen, maar volgens mij moet dit niet! je bevind je op een openbare plaats.
        mss kan dit je wel helpen klik



        mvg david[/QUOTE

        Coole foto!
        En bedankt voor die link hoor!
        In iedere minuut schuilen miljoenen mogelijkheden...

        Comment


        • #5
          Re: Voorbijgangers.

          Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
          geen schrik hebben om mensen te fotograferen

          wél beleefd blijven
          Hmmm, een goede tip, die langs beide kanten geldt.
          In iedere minuut schuilen miljoenen mogelijkheden...

          Comment


          • #6
            Re: Voorbijgangers.

            lachen een reactie uitlokken gewoon menselijk zijn tegen andere mensen...
            als daar een lens tussenkomt des te beter

            denk ik
            PORTFOLIO: http://www.jangeloen.be
            BLOG: http://www.jangeloen.be/blog

            Comment


            • #7
              Re: Voorbijgangers.

              Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
              euhm lijkt mij inderdaad vrij moeilijk on iedereen tegen te houden en te vragen of ze op de foto willen. Zeker als't auto's zijn.
              zolang er geen nummerplaten duidelijk zijn zou ik me geen zorgen maken!!
              heb hier ook al eens gedaan( klik ) en je kan dan maar moeilijk iedereen stoppen!

              als't om personen gaat kan je dit vragen na de foto, en hem eventueel tonen, maar volgens mij moet dit niet! je bevind je op een openbare plaats.
              mss kan dit je wel helpen klik



              mvg david
              Als de persoon herkenbaar en individualiseerbaar is op de foto geld het protretrecht en de wet op de privacy ongeacht of dit op de openbare weg is of niet.
              In principe heb je dus toestemming nodig. link

              Bij wagens is als de nummerplaat en inzittende niet zichtbaar zijn er in principe geen probleem denk ik (niet individualisserbaar aangezien er van hetzelfde merk en kleur meerdere wagens rondrijden).
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: Voorbijgangers.

                Gewoon in NL komen fotograferen, dan heb je daar allemaal geen last van.

                Comment


                • #9
                  Re: Voorbijgangers.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                  Gewoon in NL komen fotograferen, dan heb je daar allemaal geen last van.
                  Wie deftig kan lezen en interpreteren heeft daar in België ook geen last van.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Voorbijgangers.

                    zo lang het maar niet comprimenterend is valt het allemaal wel mee hoor.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Voorbijgangers.

                      Bedankt voor de reacties allemaal. Ga dit weekend eens proberen en zien wat het geeft. Dus, als jullie niets meer van mij horen, je weet wat hé.
                      In iedere minuut schuilen miljoenen mogelijkheden...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Voorbijgangers.

                        Oorspronkelijk geplaatst door WhiteFox Bekijk bericht
                        Bedankt voor de reacties allemaal. Ga dit weekend eens proberen en zien wat het geeft. Dus, als jullie niets meer van mij horen, je weet wat hé.
                        sterkte hoor.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment

                        Working...
                        X