Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtmeting met een grijsverloopfilter.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichtmeting met een grijsverloopfilter.

    Hallo beste forumleden.

    Ik heb een vraagje.
    Ik wil goede landschapsfoto's maken zonder uitgebeten luchten.
    Dit is mogelijk met een grijsverloopfilter heb ik gelezen.
    Ik wil het cokin-systeem aanschaffen.
    Nu is mijn vraag: hoe pak ik dit aan wat betreft lichtmeting.
    Moet ik eerst meten en dan het filter ervoor schuiven of schuif ik het filter ervoor en meet ik dan op de voorgrond? Of moet het nog anders???
    Ik kies voor dit systeem omdat ik dan het verloop kan regelen door het filter omhoog of omlaag te schuiven, zodat ik niet verplicht ben om de horizon in het midden te zetten.

    Alvast bedankt voor jullie reacties.
    "The important thing is not the camera but the eye..............

    but the camera helps "

  • #2
    Re: lichtmeting met een grijsverloopfilter.

    Je moet eerst te weten komen welk grijsverloopfilter je nodig hebt in een bepaalde situatie.
    Er zijn grijsverloopfilters in verschillende sterktes beschikbaar dewelke 1,2of 3 stops( bij Cokin) licht tegenhouden.Deze filters zijn combineerbaar.
    Om exact te weten welk filter je nodig hebt meet je eerst voorgrond en lucht apart. Richt de camera naar de voorgrond en zorg ervoor dat de lucht niet mee in beeld zit......lees de sluitertijd af en onthoud deze. Richt daarna de camera op de lucht en zorg ervoor dat enkel de lucht in de foto zit....lees weerom de sluitertijd af en onthoud ook deze. Nu kan je zelf berekenen hoeveel verschil de lucht en voorgrond hebben en een gepast filter kiezen. voorbeeld: je meet 1/50 sec op de voorgrond en 1/400sec op de lucht......dat is een verschil van 3stops 1/400:2= 1/200...... 1/200:2= 1/100 ..... 1/100:2= 1/50sec. Het zou kunnen dat je berekening niet exact één volledige stop is
    dan neem je best de filter die er het kortste bij zit . Zit je berekening in de helft tussen twee stops in verkies dan de filter die het minste licht tegenhoud. Wanneer je in de laatste situatie een filter zou kiezen die net zwaarder is kan het zijn dat de foto eerder onrealistisch lijkt.


    Als je om te beginnen slechts één filter wil aanschaffen is een 2 of 3 stops filter een goeie start. (Cokin 121M of 121S ). Hou er rekening mee dat harsfilters de scherpte en kleuren nadelig kunnen beinvloeden. Je kunt ter vervanging van filters vanop een statief werken en meerdere belichtingen van hetzelfde landschap nemen. Deze meerdere belichtingen kan je dan achteraf in layers met photoshop samenvoegen om ook een perfect gebalanceerde belichting te verkrijgen.
    Last edited by RUPSELKOPKE; 25 oktober 2008, 19:28.
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

    Comment

    Working...
    X