Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Insectenmacro´s, hoe doen jullie dit toch?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Insectenmacro´s, hoe doen jullie dit toch?

    Die prachtige insecten macro´s, ik vind ze zo mooi.
    Maar... Hoe doen jullie het? lokken ofzo? of camera gewoon neerzetten en wachten tot je ooit geluk hebt?

    Als ik zelf buiten zoiets probeer is het onmogelijk door dat eeuwige zuchtje wind, of dat schuwe beestje wat ook nog eens zeer snel weg rent.

    Ik denk dat het gewoon aan mijzelf ligt, mijn 707 zal zijn werk wel kunnen, of zou ik nog extra voorzetlensjes moeten nemen?

    Alle tips zijn welkom


  • #2
    gewoon een beetje lijm op een bleomke en wachten totdat het beestje de moed opgeeft en zich laat trekken...

    neie gewoon tijd ervoor uittrekken en veel geluk hebben. mijn 707 doet het ook, en met een voorzetlensje ben je natuurlijk ook al een heel eind verder, ge moet niet zo op een insect zijn neus gaan zitten, de scherpstelling kan van iets verder gebeuren...

    veel succes

    baldie

    Comment


    • #3
      Als totale newbie heb ik ook al vol bewondering naar die fotos gekeken.
      Ik heb nog maar een paar dagen een Olympus C-750, kan ik op dat toestel ook macrolenzen of andere steken ? Zoja welke ?
      Het dichtste dat ik tot nu heb gedaan is in de lijn van deze

      Comment


      • #4
        Mooie foto Anubis, heb ook lang getwijfeld of ik een c-750 zou kopen. Uiteindelijk een G3 gekocht.
        Dat lijkt me al voldoende makro. Misschien niet volledig scherp in het midden? 't Beestje zit ook een klein beetje in de schaduw.
        'k Wou dat ik al zulke foto's kon trekken.
        'k Ga blijven oefenen.

        Greetz, Bart

        Comment


        • #5
          tussenringen (tussen macro-objecief en camera) kunnen ook helpen om dichterbij te komen. voor mij helpt dat niet, want ik heb nogal schrik als ik van die beestjes van dichtbij zie. dan ben ik rap weg hoor

          Comment


          • #6
            Het grootste probleem is de beperkte scherptediepte én de bewegelijkheid van de beestjes. Scherptediepte is iets waar je mee moet leren leven, met één lens kan je maar zover gaan met diafragma en sluitertijdcombinaties.
            Zoek in den beginne niet naar "de mooiste" of "het kleinste" maar probeer van gelijk welk insect een macro te maken.
            Benader de beestjes zeer langzaam. Sommige soorten blijken zich niet te storen aan die lens op 2 á 3 cm van zich af, anderen maken zich uit de voeten als je er op een meter of twee van af bent.
            Veel soorten zijn eerst zeer nerveus maar wennen zich na enige tijd zodat je er toch nog leuke foto's kan van maken.
            Bloemen of andere minder mobile voorwerpen zijn goede oefenobjecten voor macrofotografie onder de knie te krijgen.

            Oefening baart kunst!
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • #7
              Ok, ik zie een aantal bruikbare reacties, blijft me toch nog een vraag over. Macrovoorzetlensjes of filters. Is dat bruikbaar spul? duur? hoe gaat dat met focussen?

              Voor de duidelijkheid, ik heb een Sony F707, 58 mm filterdraad.
              Macrostatief heb ik wel, dus effe een portie gedult kopen en ik kom een eind ]

              Comment

              Working...
              X