Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SD De Liereman: Desolate

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SD De Liereman: Desolate

    LesC heeft hier al een mooi overzicht van het landschap gegeven. Bij de mijne heb ik geprobeerd om een (overdreven) desolate sfeer te creëren door in photomatix wat aan de schuivertjes te trekken.
    Is het wat?






    (nee, ik kon het niet nalaten om de paardjes nog eens te tonen )

  • #2
    Re: SD De Liereman: Desolate

    Het einde van de wereld is nabij
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: SD De Liereman: Desolate

      Heel mooie weergave. Hier is 't even heel moeilijk kiezen wat het beste plaatje is. Het repetitieve element in de derde is heel mooi, maar ik ga toch voor de tweede. Sterke compo's, en wat mij betreft, heel goed aan de schuivertjes getrokken.

      Comment


      • #4
        Re: SD De Liereman: Desolate

        Gregory, mag ik heel eerlijk zeggen dat ik eigenlijk niet houd van sterk bewerkte foto's ? Sorry hoor Maar neemt niet weg dat ik mensen die het goed kunnen, wel kunstenaars vind.
        In deze reeks echter kan ik de 2de dan weer wel appreciëren. Je hebt er een echt "Tsjernobylplaatje" van gemaakt, ijzersterk standpunt ingenomen, en een dito sterke compo. En die bewerking vind ik hier dan een meerwaarde.
        De eerste volgt dezelfde sfeer, maar moet volgens mij het onderspit delven voor je tweede.
        De derde is er voor mij net over, de bewerking bedoel ik dan, maar dat is dus puur mijn persoonlijke smaak. De foto op zich vind ik zeker de moeite waard, maar mag het dan voor mij zonder bewerking zijn ?

        Marleen
        It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
        http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

        Comment


        • #5
          Re: SD De Liereman: Desolate

          @Marleen: Uiteraard mag je ze niet mooi vinden Zware bewerkingen zijn vaak zeer persoonlijk en iedereen heeft nu eenmaal zijn eigen voorkeuren (en dat is maar goed ook!). Ik heb mij gisterenavond Photomatix aangekocht en dus moesten we dat nieuwe speelgoed natuurlijk eens uittesten. Ik vind de resultaten best geslaagd, vandaar dat ik ze hier gepost heb. Ik appreciër je eerlijke mening

          @ FestinaLente & Spanjaart: Bedankt voor de (lovende) commentaren

          Comment


          • #6
            Re: SD De Liereman: Desolate

            Anders, maar toch mooi. Ik vind de eerste de beste.
            http://www.photo-patricske.be
            Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

            Comment


            • #7
              Re: SD De Liereman: Desolate

              mooie reeks
              prachtige bewerking
              ik droomde van duizend nieuwe wegen...ik ontwaakte en nam de oude weg...
              *BD1034BE

              Comment


              • #8
                Re: SD De Liereman: Desolate

                Ik ben persoonlijk ook geen voorstander van sterk bewerkte foto's, maar de eerste kan mij toch wel bekoren .De twee anderen spreken mij iets minder aan.
                Ik heb ook opnames gemaakt op de zelfde plaats waar de eerste opname gemaakt is, maar zonder zware bewerking kan ik er niets van brouwen.Op dat moment waren de omstandigheden niet optimaal om er een mooi plaatje van te maken.
                Door die bewerking heb je er toch nog een mooi plaatje van kunnen maken


                Met vriendelijke groeten,
                Chrit
                Grootse dingen zijn vaak gegrondvest op een stevige onderlaag van mislukking.

                Comment


                • #9
                  Re: SD De Liereman: Desolate

                  Gregory (woolfie) toont duidelijk wat ie met HDR technieken kan doen, en het is verbazingwekkend. Gek genoeg zaten we tijdens het eten (of het lange wachten daarop ) over dit soort foto's te praten. Niemand van ons kliekje aan het uiteinde van de tafel kon het eigenlijk bekoren...
                  Wat niet wil zeggen dat de foto's niet sterk zijn. Dat zijn ze wel, en ze geven heel goed die desolate sfeer weer, inderdaad zoiets van een Tjernobyl landschap...
                  Persoonlijk wil ik dat mijn foto's zoveel mogelijk de werkelijkheid weergeven ("reportage stijl", haast), al komt ook daar een tikje Photoshop aan te pas: zeker de perfecte crop (die ik nog moet leren ) en wat helderheid/contrast en eventueel een beetje kleurcorrectie...

                  Maar mijn pet af (en je hebt hem gezien: 't is dezelfde als van mijn avatar ) zowel voor jouw foto's als voor wat je ermee gedaan hebt!

                  O ja: mijn voorkeur voor #2. Dezelfde boom als ik toon, maar uit een veel sterkere hoek. Nu weet ik tenminste wat jij en mijn vrouw bij (achter?) die boom stonden te doen!
                  Monique heeft een soortgelijke opname gemaakt met haar bridge, met mooie blauwe "spatten" in de lucht.

                  wollfie: ik zie dat de exif waarden verdwenen zijn... Graag die van foto #2 (de boom), of op z'n minst de gebruikte lens vermelden. Dank!
                  Last edited by LesC; 22 oktober 2008, 11:12. Reden: Exif-vraagje toegevoegd
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: SD De Liereman: Desolate

                    Oorspronkelijk geplaatst door Chrit Bekijk bericht
                    Ik heb ook opnames gemaakt op de zelfde plaats waar de eerste opname gemaakt is, maar zonder zware bewerking kan ik er niets van brouwen.Op dat moment waren de omstandigheden niet optimaal om er een mooi plaatje van te maken.
                    Inderdaad, de weersomstandigheden waren zeker niet optimaal op dat moment. De resulterende foto's zijn dan ook helemaal niet interessant: grauw, flets van kleuren en amper detail in de wolken. Daarom heb ik er dan ook een bewerking van gemaakt ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Gek genoeg zaten we tijdens het eten (of het lange wachten daarop ) over dit soort foto's te praten. Niemand van ons kliekje aan het uiteinde van de tafel kon het eigenlijk bekoren...
                    Ik ben niet mee op restaurant gewest, dus dat gesprek heb ik gemist

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    O ja: mijn voorkeur voor #2. Dezelfde boom als ik toon, maar uit een veel sterkere hoek. Nu weet ik tenminste wat jij en mijn vrouw bij (achter?) die boom stonden te doen!
                    Monique heeft een soortgelijke opname gemaakt met haar bridge, met mooie blauwe "spatten" in de lucht.
                    Het was een intrigerende boom! Hij stond daar zo doods, in zijn eentje, te smeken om op de foto te mogen. Veel blauws is er echter niet te zien op mijn foto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    woolfie: ik zie dat de exif waarden verdwenen zijn... Graag die van foto #2 (de boom), of op z'n minst de gebruikte lens vermelden. Dank!
                    Klopt, om mijn foto's te kadreren gebruik ik voorgemaakte photoshop bestanden waar ik dan enkel nog mijn foto moet inplakken (en een nuttige () titel verzinnen ). Hierdoor verdwijnt de exif echter.

                    Alle drie de foto's zijn gemaakt met de Canon EF-S 10-22mm.

                    foto#1: 15mm, f8, 1/125s, ISO 200
                    foto#2: 10mm, f8, 1/250s, ISO 200
                    foto#3: 22mm, f8, 1/250s, ISO 200

                    Nogmaals bedankt voor de reacties

                    Comment


                    • #11
                      Re: SD De Liereman: Desolate

                      Oorspronkelijk geplaatst door woolfie Bekijk bericht
                      Klopt, om mijn foto's te kadreren gebruik ik voorgemaakte photoshop bestanden waar ik dan enkel nog mijn foto moet inplakken (en een nuttige () titel verzinnen ). Hierdoor verdwijnt de exif echter.

                      Gregory, hoe maak je die dan in Photoshop ? Of wil je dat geheim liever niet kwijt ? Dan even goei vrienden hoor !
                      Kan het ook in Photoshop Elements denk je ?

                      Bedankt
                      Marleen
                      It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
                      http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

                      Comment


                      • #12
                        Re: SD De Liereman: Desolate

                        leuke bewerkingen met voorkeur voor 2 en 1
                        We all go a little mad sometimes. Haven't you?
                        Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: SD De Liereman: Desolate

                          1 en 2 vind ik mooi maar de paardjes zien ze maar ziekelijk uit

                          Comment


                          • #14
                            Re: SD De Liereman: Desolate

                            Oorspronkelijk geplaatst door linda16093 Bekijk bericht
                            1 en 2 vind ik mooi maar de paardjes zien ze maar ziekelijk uit
                            Komt overeen met wat ik er van vind

                            MVG,

                            Comment


                            • #15
                              Re: SD De Liereman: Desolate

                              Oorspronkelijk geplaatst door Marl1 Bekijk bericht
                              Gregory, hoe maak je die dan in Photoshop ? Of wil je dat geheim liever niet kwijt ? Dan even goei vrienden hoor !
                              Kan het ook in Photoshop Elements denk je ?

                              Bedankt
                              Marleen
                              De manier waarop ik te werk ga is als volgt:
                              1. Ik maak een psd file met de afmetingen die de uiteindelijke foto zal hebben (In dit geval de BD normen, 900px op 600px).
                              2. Ik geef de achtergrond laag de kleur die het kader moet hebben, in mijn geval dus wit.
                              3. Ik maak een tekstlaag aan waarin mijn handtekening staat (de tekst rechts onderaan).
                              4. Ik maak nog een tekstlaag aan waarin de titel van de foto komt.
                              5. Ik maak een vierde (transparante) laag aan die ik volledig vul met een andere kleur voor de duidelijkheid. (Ik kies hier voor zwart).
                              6. Van dit zwarte gebied verwijder ik de buitenste randen zodat de witte achtergrondlaag zichtbaar word. (In mijn geval 15px links, boven, rechts en 30px onderaan). Dit vormt het witte kader van mijn foto's hierboven. (Je kan de randen verwijder door te gommen, of, nog makkelijker, de rechthoekige selectietool en delete knop).
                              7. Op dit zwarte gebied maak ik dan een drop shadow. (In CS3 Layer > Layer Style > Drop Shadow) DIt is de drop shadow die je in de foto's hierboven kan zien.

                              Deze psd sla je dan op. Als je nu een foto van een kader wil voorzien hoef je enkel volgende stappen te ondernemen:
                              1. open psd file en foto.
                              2. resize foto zodat hij exact even groot is als het zwarte gebied en plak de foto over het zwarte gebied.
                              3. Verzin een (nuttige?) titel.
                              Klaar!

                              Deze methode vereist wel dat je steeds dezelfde afmetingen gebruikt. Je kan uiteraard ook verschillende templates maken.
                              Ik heb momenteel 2 templates, namelijk 900*600 (landscape) en 600*900 (portrait), beiden met wit kader.

                              Screenshot van de template psd file:



                              Ik heb nooit met photoshop elements gewerkt, dus ik kan je niet vertellen of dit mogelijk is

                              Comment

                              Working...
                              X