Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verbod publicatie evenement

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verbod publicatie evenement

    Heykes,

    Afgelopen zondag ben ik (zoals velen) met het fototoestel naar de veldrit te Kalmthout getrokken. Groot was mijn verbazing toen ik op mijn inkomticket het volgende las : "Opnames en foto's zijn uitsluitend toegestaan voor privé-gebruik". Dit was de allereerste keer dat ik zoiets zag.

    Ook vernam ik dat (een aantal) geaccrediteerde fotografen een document moesten ondertekenen waarbij bepaald werd dat ze (op straffe van 500 euro) geen beelden te koop mochten aanbieden. Hoe dit verder is afgelopen, is mij echter onbekend.

    Nu vraag ik me af of dit wel wettelijk toegestaan is? Mag de organisator van een (openbaar) evenement zomaar verbieden om foto's op het internet te plaatsen ? Tot waar grenst de term "privé-gebruik" (op een forum tonen is imo nog privé, maar ziet onze wetgever dat ook zo) ? Mogen beelden dan op een site (informatieve cycloss-site) geplaatst worden waarbij geen betaling door de beheerder van de site gebeurt (aan de fotograaf bedoel ik dan ; beelden op deze manier niet te koop aangeboden)?

    Dank voor reactie

  • #2
    Re: Verbod publicatie evenement

    > Nu vraag ik me af of dit wel wettelijk toegestaan is? Mag de organisator van een (openbaar)
    > evenement zomaar verbieden om foto's op het internet te plaatsen ?

    Ja.. het was dan ook niet een openbaar evenement want je moest blijkbaar een toegangskaart kopen, met de daaraan verbonden voorwaarden.

    > Tot waar grenst de term "privé-gebruik"

    Zie hier in een van de sticky's ivm portretrecht enz..
    Prive is prive, enkel jij toont het (fysiek) aan vrienden ofzo.. of op internet staat het met een paswoord beveiligd.

    > (op een forum tonen is imo nog privé, maar ziet onze wetgever dat ook zo) ?

    Nee.
    Enige uitzondering waar ik aan denk is wanneer alle leden zich op de site moeten registreren en men zonder registratie de fotos niet ziet. Maar zelfs dat kan waarschijnlijk aangevochten worden..

    > Mogen beelden dan op een site (informatieve cycloss-site) geplaatst worden waarbij geen
    > betaling door de beheerder van de site gebeurt (aan de fotograaf bedoel ik dan ; beelden op
    > deze manier niet te koop aangeboden)?

    Niet door u want het is geen prive gebruik.

    Misschien dat fotos van een geaccrediteerde fotograaf wel gratis online mogen gezet worden, maar of dat wel of niet mag zal wel staan in hun contract/overeenkomst met de organisatie.
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

    Comment


    • #3
      Re: Verbod publicatie evenement

      dit is geen openbaar evenement. Het is niet omdat een evenement zich alsspeeld op een openbaar terrein of openbare weg dat het evenement opzich ook een openbaar karacter krijgt want dan zouden de meeste markrockconcerten openbaar zijn. Hier krijgen we een private ingebruikname van het openbaar goed. zoals aangehaald onderwerp je je aan de voorwaarden die zijn opgelegd door het feit dat je je een ticket aanschaft. Ga je niet akkoord wat je recht is dan ga je er ook niet in , simpel als dat....

      hetzelfde heb je vaak met concerten: wie frontage mag is gebonden aan de voorwaarden en mag in ruil vaak minder lang fotograferen (ook niet flitsten) dan wie op de eerste rij geraakt.

      Deze voorwaarde is vaak opgegeven mede onderdruk door de mediagroepen en prof fotografen voor wie deze fotografie hun broodwinning is en de vaststelling dat "amateur"fotografen vaak met dezelfde middelen en kwaliteit van de foto's ook verslaggeving gaan doen.

      als anderen je foto's kunnen zien ( zoals website of fora) dan is dat publieke verspreiding.

      de vraag of het ooit zover komt tot een proces of schadeclaim is een andere zaak. Een dergelijk contract vooral een waarschuwend argument maar kan ooit als een stok achter de deur gebruikt worden......
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

      IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

      Comment


      • #4
        Re: Verbod publicatie evenement

        Alvast super bedankt voor zo'n snelle reacties, Flipperkast & David

        Nog een extra vraagje dan. Sorry dat ik het misschien wat extreem begin te stellen, maar ja, "you never know" :
        Stel dat deze boodschap (verbod publicatie) niet vermeld staat op een toegangsbewijs voor VIP of voor techniekers (begeleiders van renners). Dan kan dit verbod eventueel vervallen ?

        Comment


        • #5
          Re: Verbod publicatie evenement

          Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
          Deze voorwaarde is vaak opgegeven mede onderdruk door de mediagroepen en prof fotografen voor wie deze fotografie hun broodwinning is en de vaststelling dat "amateur"fotografen vaak met dezelfde middelen en kwaliteit van de foto's ook verslaggeving gaan doen.
          Wat mij hier vooral opvalt is dat de geaccrediteerde fotografen hun beelden niet zouden mogen verkopen.
          We weten wel niet of de organisatie hiervoor iets in de plaats stelt natuurlijk.
          Dat moet wel: anders heeft het weinig zin om daar te fotograferen.
          Of gaat het hier om 'geaccrediteerde', maar niet professionele fotografen?

          In elk geval: als iedereen rechten begint op te eisen wordt het op den duur wel moeilijk: nog even en je hebt de toestemming nodig van de renner, de organisator, de fietsdesigner, de ontwerper van de truitjes, een stuk of 37 toeschouwers, en de architect van het huis waarlangs de renner toevallig passeert...

          Comment


          • #6
            Re: Verbod publicatie evenement

            Het ging idd om geaccrediteerde, doch niet professionele fotografen. Ze hadden alleszins wel soms eens publicaties in Wielerrevue (dacht ik) en lokale bladen.

            Betreffende de "broodwinning van de professionele fotografen" toch nog een bedenking, maar deze gaat toch wel al een beetje naast de kwestie.
            Als je dan maandag- en dinsdagochtend de krant openslaat, zie je geen enkel beeld van Juniores, Beloften noch Vrouwen ... Gezien er niets gepubliceerd is, kan je toch maar bezwaarlijk spreken van 'broodwinning'....

            Ik hoop dat deze tekst op een inkomticket (voor veldrijden) een uitzondering blijft ...

            Comment


            • #7
              Re: Verbod publicatie evenement

              niets van aantrekken en gewoon op het net gooien.
              je krijgt misschien een verzoek ze van het net te halen, das vroeg genoeg.
              in Nederland hebben ook nog een wet op vrije meningsluiting.(in woord en beeld).
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment

              Working...
              X