Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SD-De Liereman - het landschap

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SD-De Liereman - het landschap

    Omdat er al zoveel paardjes getoond zijn (ook ik heb daar in die weide wellicht de meeste van mijn foto's gemaakt), beperk ik me hier tot twee landschapsfoto's.

    Ik geef toe: de lucht was aanvankelijk nog wat somber:



    Maar later begon het langzamerhand op te klaren:
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: SD-De Liereman - het landschap

    Ik zat er op te wachten, op de beelden van het ietwat desolate landschap... Twee hele mooie. Als ik één tip mag geven, waardoor de tweede m.i. nog beter wordt... ietwat croppen links, en het spoor van de tractor uit de linkerbenedenhoek laten vertrekken. De voorste boom komt dan ietwat meer naar links, maar kan nog perfect in het beeld.

    Comment


    • #3
      Re: SD-De Liereman - het landschap

      Eens iets anders, landschap. Knappe foto's en ik volg FestinaLente wat betreft het voorstel om de tweede nog beter te maken dan hij al is.
      http://www.photo-patricske.be
      Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

      Comment


      • #4
        Re: SD-De Liereman - het landschap

        De eerste vind ik een beetje aan de donkere kant.

        De 2e is een mooie foto van een fotogenieke boom

        Comment


        • #5
          Re: SD-De Liereman - het landschap

          Dank je, mensen. Ik zal 'ns zien wat ik eraan kan doen. Dat croppen zal nogal meevallen (dank je, FestinaLente), maar enig idee om het eerste lichter te maken (woolfie?), zonder de realiteit geweld aan te doen. Ik weet namelijk perfect hoe ik de foto b.v. een blauwe lucht kan geven, maar het is niet direct mijn stijl om "vals te spelen"
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: SD-De Liereman - het landschap

            Hopelijk zijn de herwerkte versies beter. Hier heb ik rekening gehouden met het commentaar...




            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: SD-De Liereman - het landschap

              De bewerkte versies zijn al beter, maar ik zag de twee nog net iets anders, door het meest linkse boompje mee weg te croppen en de plaat in zijn geheel wat kleiner te maken .

              Als ik de lichte partijen wil behouden, en de donkere oplichten, werk ik met de curves. Ik zet de lijn bovenaan vast, door er drie puntjes op te zetten. Ik breng dan een kleine s in de donkere- en middentonen. Door de drie puntjes bovenaan, blijven de lichte tonen ongewijzigd. Anders zou nog kunnen met schaduwen en hooglichten, maar ik vind dat persoonlijk moeilijker en minder efficiënt.

              Comment


              • #8
                Re: SD-De Liereman - het landschap

                de latere versies vind ik een stuk beter.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: SD-De Liereman - het landschap

                  Dank voor het commentaar, en de tips ivm fotobewerking. Ik zal nog veel moeten leren, en wil jullie echt niet vervelen met weer een nieuwe versie, maar ik ga er zeker opnieuw mee aan de slag!

                  [ik heb de eerste foto wat lichter gemaakt met een brightness/contrast adjustment layer, gevolgd door een selective colour mask (whites -> black +2) op de lucht met een beetje gradient in. Subtiel, ik geef het toe, maar anders was mijn lucht te wit]
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: SD-De Liereman - het landschap

                    op het werk worden je foto's geblokkeerd, maar nu kan ik ze eindelijk dan toch zien!

                    de eerste foto's waren goed, maar de tweede versies vind ik nog een stuk beter,
                    en dan vooral die met die mooie boom! deze is heel knap!

                    (ik ben toch nog een beetje benieuwd naar hoe jij de paardjes hebt vastgelegd, dus moest je van gedacht veranderen...)
                    Canon EOS 400D | Sigma 150mm EX DG HSM | Canon EF 100-400mm L IS USM | Sigma 2.0x TC
                    http://gallery.atsharp.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: SD-De Liereman - het landschap

                      Je bewerkte versies vind ik ook een stuk beter Les

                      Comment


                      • #12
                        Re: SD-De Liereman - het landschap

                        Dank je, Mbili! De laatste versie van de boom, rekening gehouden met het laatste commentaar van FestinaLente (is het zo in orde, FL?), wil ik hier nog plaatsen:



                        Voor het donkere landschap (de eerste foto) volg ik momenteel wat tips van Jackske. Zal verder deze week kijken of er bij mijn paarden iets zit dat de moeite waard is.


                        [maar ik blijk vooral naar boven gekeken te hebben, hoewel de meeste luchten toch nog te donker zijn, en nu wat nabewerking met dodge&burn nodig hebben]
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: SD-De Liereman - het landschap

                          De laatste versies zijn inderdaad de beste Mooie landschappen Les

                          MVG,

                          Comment


                          • #14
                            Re: SD-De Liereman - het landschap

                            Ik vind ook de laatste versies de betere. Raar toch hoe deze foto's plots een heel andere sfeer oproepen dan die schilderachtige paddenstoeltjes, glanzende kevertjes en lieftallige paardjes. Net een beeld na een bosbrand of een of andere natuurramp. Mooi vastgelegd.
                            Zo krijgen we dus doorheen al die posts een heuse reportage van de streek.
                            Marleen
                            It's not what you look at that matters, it's what you see.(Henry David Thoreau)
                            http://www.fotoblur.com/portfolio/marl1een

                            Comment


                            • #15
                              Re: SD-De Liereman - het landschap

                              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              De laatste versies zijn inderdaad de beste Mooie landschappen Les

                              MVG,
                              Zo is dat !
                              'Yesterday is history.Tomorrow is a mystery.Today is a gift.That 's why we call it the present .
                              Grtjs, Jacky

                              Comment

                              Working...
                              X