Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherper?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherper?

    Hallo,

    ik ben nu in bezit van een CANON EOS 450d..

    Maar soms heb ik de indruk dat het ding dat ik echt scherp wil hebben niet helemaal scherp is, of niet scherp genoeg..

    nu mijn vraag, hoe krijg ik scherpere foto's?

    ik dacht ergens gelezen te hebben dat je door een langere sluiterstijd scherpere foto's had ook, is dit juist?

    en andere tips?

    Met vriendelijke groeten,
    Jordy
    Need a website? Contact me - Canon EOS 450d

  • #2
    Re: scherper?

    Scherpe foto's ligt meestal aan de lens en aan je instellingen.
    Lange sluitertijden geven juist geen scherpe foto's
    Er is een regel dat als je bv 200mm gebruikt je minimaal 1/200 sec moet gebruiken voor onbewogen foto's als je geen image stabilizer hebt.
    Tevens als je de camera op AI focus Af hebt staan wat een standaard instelling is kiest hij zelf een focus punt dus je moet hem op single zetten. Staat in de beschrijving hoe.
    Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt maar lees deze eens door daar leer je best een hoop van.
    "The important thing is not the camera but the eye..............

    but the camera helps "

    Comment


    • #3
      Re: scherper?

      Als je een voorbeeldfoto plaatst met de exif info kunnen we je beter helpen denk ik.

      Uit de hand fotograferen vergt oefening.
      Wat ook belangrijk is de brandpuntafstand van je lens en de cropfactor van je sensor.

      bijv. 200mm lenx x 1.6 cropfactor heb je een brandpunt van ca 320mm.
      In dat geval geldt een kleine vuistregel 'brandpunt = minimalesluitertijd ... dus 1/300 seconde.

      bijv. 100mm lens x 1.6 cropfactor heb je een brandpunt van ca 160mm
      In dat geval geldt een kleine vuistregel 'brandpunt = minimalesluitertijd ... dus 1/160 seconde.

      bijv. 50 mm lenx x 1,6 crop = 90mm = minimaal ca 1/90-1/125 sec.

      enz.

      Dus als jij op bijv. 1/30 of 1/60 uit het handje gaat schieten met een kitlens dan heb je al snel bewegingsonscherpte.
      Groetjes, Jörgen
      www.beautyshoot.nl

      Comment


      • #4
        Re: scherper?

        het is dus met kitlens,



        zo een foto's heb ik bijna allemaal..

        Camera Model: Canon (Canon EOS 450D)
        Lens Focal Length: 55,00 mm (Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS)
        Shutter Speed: 1/60 sec
        F-Number: F5,6
        ISO: 400
        Compensation: EV 0/1

        pasop, ik vind hem best mooi, maar de bij kon nog veel scherper

        hoe kan je de cropfactor weten? ik ben nog maar net begonnen met fotografie
        Need a website? Contact me - Canon EOS 450d

        Comment


        • #5
          Re: scherper?

          Met alle respect maar de meeste kitlenzen 'zijn niet van dien aard om dit soort beelden haarscherp te krijgen.
          Tevens zit je met je sluitertijd nog redelijk langzaam als je uit de hand een bewegend object fotografeert. Ik bedoel, het waait, het beest beweegt enz. ik heb zelf ook heel veel foto's van hommels en bijen getracht te maken met niet de minste lenzen, waaronder ook macrolenzen, maar dit is iets wat heeeeel veeeeel oefeningen en ervaring vereist. En zeker een statief. Sommige mensen hier op BD kunnen dit uit het handje, maar die zijn ook op een handje te tellen.

          Probeer eerst eens wat makkelijke object voordat je het gereedschap de schuld gaat geven

          Probeer een boom, een appel een weet ik veel wat. Maar dan ook op normale waarden zoals ISO100 om ruis te voorkomen.

          En als je dan nog vragen hebt om je foto's te verbeteren kun je ze beter in 'discussie' plaatsen met de exif erbij. Zat vriendelijk mensen hier die je verder kunnen helpen.

          Succes
          Jorgen
          Last edited by MadMax; 17 oktober 2008, 18:13.
          Groetjes, Jörgen
          www.beautyshoot.nl

          Comment


          • #6
            Re: scherper?

            1/60 op 55mm met een lens met IS zou mijns inziens moeten kunnen. Maar beter is het om toch nog een iets kortere sluitertijd aan te houden omdat je onderwerp wellicht ook nog beweegt...

            Geeft de camera wel een bevestiging dat er is scherpgesteld? Anders zou me het niet verbazen dat je te dicht op je onderwerp zit. De minimale werkafstand van deze lens is 0,25cm (gerekend vanaf de sensor).

            Waar je ook nog rekening mee moet houden is dat je maar een hele kleine DOF heb (depth of field oftewel de scherpte-diepte) wanneer je werkt met een groot diafragma in combinatie met zo dicht op je onderwerp te kruipen. We hebben het bij 0,25cm en f5.6 over een scherptediepte van hooguit een paar milimeter. Je hoeft je camera na scherpstellen dus maar een fractie te bewegen en je bent je scherpstelling al volledig kwijt.....

            Jouw camera heeft net als alle andere Canon camera's behalve de 1D en de 5D series een cropfactor van 1.6.
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: scherper?

              als ik te dicht bij mijn object ga, dan wilt hij niet scherpstellen ik moet altijd een beetje naar achteren ^^

              maar ik ga idd eens een goedkoop statiefje aankopen! en eens wat testen met appels etc

              alvast bedankt allen!
              Need a website? Contact me - Canon EOS 450d

              Comment


              • #8
                Re: scherper?

                Oorspronkelijk geplaatst door MetalG Bekijk bericht
                als ik te dicht bij mijn object ga, dan wilt hij niet scherpstellen ik moet altijd een beetje naar achteren ^^

                maar ik ga idd eens een goedkoop statiefje aankopen! en eens wat testen met appels etc

                alvast bedankt allen!
                Mijn advies.. koop een goed statief. Kijk op marktplaats enz. voor een goede, maar goedkoper merkstatief. (manfrotto of zo)
                Een simpel wankel statiefje heb je niks aan. Dan kun je net zo goed uit de hand fotograferen.
                Een statief is minstens zo belangrijk als andere goede spullen
                Dus zwaaaaaaar en steviggggggg. Zwaar is overdreven en hangt ook van je buidel af natuurlijk> tegenwoordig maken ze die dingen van carbon ... niet te betalen .. maar wel goed

                Wat ik zelf ooit heb gemaakt is een rijstzak. Gewoon een lap stof naaien (ouwe knikkerzak) en volgooien met rijst, zand of bonen. Duw je cam daarin en het staat als een huis
                Groetjes, Jörgen
                www.beautyshoot.nl

                Comment


                • #9
                  Re: scherper?

                  Je zit met die kitlens op de limieten te werken.
                  Volledig open (f5,6), gecombineerd met de minimale scherpstel-afstand is zeker geen goed idee als je scherpe foto's wil.

                  Voor macrofotografie heb je de juiste spullen nodig als je perfecte resultaten wil (voorzetlens of tussenbus(sen), maar een echte macrolens is altijd beter).
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment

                  Working...
                  X