Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginnen met fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beginnen met fotografie

    Hey iedereen,

    Ik heb altijd wel interesse gehad in fotografie maar nu wil ik me er toch wat meer in verdiepen.
    Het feit dat je tegenwoordig een spiegelreflex kan kopen voor een prijs die niet veel hoger ligt dan mijn compactcamera destijds speelt hierin ook wel een rol.

    Voor ik echter overga tot de aanschaf van een nieuwe camera wil ik wat meer te weten komen.
    Daarom ben ik op zoek gegaan naar (online) cursussen en boeken.
    Zo kwam ik de cursus op chromax.be tegen en als boek leek me "Bewuster en beter fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera" van Pieter Dhaeze niet slecht.

    Lijkt jullie dit een goed startpunt?
    Misschien zou ik moeten vermelden dat het mij moeilijker lijkt om te kiezen 'wat' je fotografeert dan 'hoe' je het (technisch) doet.

    Vriendelijke groeten,
    Stijn
    about.me/stijnv

  • #2
    Re: beginnen met fotografie

    Je hebt zeker een deel techniek nodig als het het beste uit de camera wil halen.

    Maar je moet ook leren kijken naar een onderwerp, en dan weer proberen om daar de best mogelijke opname van te maken. Maak dus niet gewoon een foto van een bepaald onderwerp, neem de tijd, en bekijk het onderwerp vanuit verschillende hoeken.
    De compositie van de foto is ook altijd belangrijk.

    Er zijn genoeg onderwerpen, maar je moet ze wel zien.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: beginnen met fotografie

      Als je zoekt naar een online cursus, kijk dan eens naar deze website .
      Je kan er de eerste drie delen van een boek over basiskennis digitale fotografie inkijken en de eerste twee delen van een boek over speciale technieken in digitale fotografie.
      Het leuke is dat je niet alleen de teksten kan lezen, maar ook instructieve videofragmenten en fotogalerijen kan bekijken en oefenfoto's kan downloaden.
      Boek 1 wordt intussen door veel avondscholen in Vlaanderen gebruikt.
      Thema 4 gaat specifiek over compositie, maar ook in andere thema's en in boek 2 worden tips gegeven over compositie.
      En je raadt het al... ondergetekende is de auteur .
      Auteur van handboeken over digitale fotografie.

      website: dfonline.be

      Comment


      • #4
        Re: beginnen met fotografie

        Alvast bedankt voor de replies .

        Ik zit momenteel op smallband maar zal de voorbeeldfilmpjes zeker eens bekijken.

        Groeten, Stijn
        about.me/stijnv

        Comment


        • #5
          Re: beginnen met fotografie

          als je een toestel van nikon , canon of sony koopt vind je meestal ook in de boekhandel een boek die meer uitleg heeft dan de pure technische handeling en ook je instellingen verduidelijkt naar verischillende types van fotografie vb: portret, landschap, sport,...
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

          IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

          Comment


          • #6
            Re: beginnen met fotografie

            Ik heb inmiddels het boek "Digitale Fotografie boek 1" aangeschaft omdat het me erg handig leek de basishandelingen ermee te leren en er achteraf dingen in na te slaan.

            Mocht het me bevallen dan ga ik DSLR's eens wat serieuzer bekijken (de nickname 'IXUS Junky' leek me daardoor ook niet meer zo geschikt, en als ik lid van de vzw wordt staat 'Stijn.V' ook beter op de lidkaart).

            Zo'n "uitgebreide camera handleiding" of hoe je het ook wil noemen lijkt me zeker nuttig .

            Groeten, Stijn
            about.me/stijnv

            Comment


            • #7
              Re: beginnen met fotografie

              ... en intussen is ook boek 2 uit. Waar boek 1 de belangrijkste basistechnieken aanleert, behandelt boek 2 de meer speciale cameratechnieken zoals werken met objectieven (fisheye, macro, tilt & shift...), flitslicht, filters en accessoires. Verder ook thema's over macrofotografie, HDR, 3D, panorama's, tijdsopnames en Geotagging.
              Auteur van handboeken over digitale fotografie.

              website: dfonline.be

              Comment


              • #8
                Re: beginnen met fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door IXUS Junky Bekijk bericht
                Misschien zou ik moeten vermelden dat het mij moeilijker lijkt om te kiezen 'wat' je fotografeert dan 'hoe' je het (technisch) doet.

                Vriendelijke groeten,
                Stijn
                Stijn,
                da's eigenlijk gemakkelijk: leg jezelf een enkele opdracht op en verplicht jezelf om op zoek te gaan naar het beste beeld. Fotografie gaat nog steeds over inhoud (van goede familiefoto tot diepzinnig kunstwerk), de techniek is bijzaak maar hoe beter je die techniek beheerst, hoe beter het resultaat

                G
                fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                Comment

                Working...
                X