Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe monitor ... HELP !!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe monitor ... HELP !!

    Beste BD'ers

    Eventjes geleden heb ik men computer setup geupgrade en nu zou ik graag een beter scherm willen voor men foto's op te bewerken. Ik kom van een Philips 190x6, dus slechter kan het niet hé
    Ik heb al een aantal punten voor mezelf uitgemaakt tenzij jullie me van iets anders kunnen overtuigen :

    - 19 inch
    1) De afstand tussen men ogen en het scherm is hooguit 50cm
    2) Hoe groter, hoe duurder

    - Budget max 350€
    Ik ben maar een amateur en wanneer een scherm het zich kan laten terugbetalen ben ik bereid om er meer aan te geven (lees Eizo, Lacie, duurdere NEC, ...)

    - PVA paneel
    Ik heb al veel gelezen hier op het forum/internet en dit paneel type lijkt voor mij het best betaalbaar. IPS of S-IPS kan ik er niet aan geven.

    --> Momenteel twijfel ik tussen deze 2 monitoren:

    1) NEC MultiSync EA191M - 307€ bij Fashion Computers
    SITE
    - PVA paneel
    - 176° horizontale en verticale kijkhoek
    - 20ms
    - DVI met HDCP ondersteuning
    - sRGB kleurweergave
    - Kantelbaar 90° naar portret -stand
    - 1500:1 effectief contrast

    2) Samsung Syncmaster 943T - 276€ bij Fashion Computers
    SITE
    - PVA paneel (volgens dit)
    - 178° horizontaal en 168° verticale kijkhoek
    - 25ms
    - 10 000:1 dynamisch contrast

    Mijn voorkeur gaat uit naar de NEC omdat
    - Heeft 176° kijkhoek zowel horizontaal als verticaal, de samsung heeft verticaal maar 168°
    - 20ms ipv 25ms
    - kantelbaar scherm

    Wat is jullie gedacht hierover?
    Heeft iemand al ervaringen (zelf gehad / gelezen) over dit scherm van NEC want reviews zijn niet te vinden (na lang googlen).
    Misschien zijn er nog andere modellen die ik over het hoofd zie ...

    Alvast bedankt om dit hier allemaal te lezen en nog meer bedankt voor de hulp !
    > F U J I F I L M <

  • #2
    Re: Nieuwe monitor ... HELP !!

    Ik vind dat de parameters zoals kijkhoek, refreshrate en contrast allemaal niet zooo super belangrijk zijn.

    De belangrijkste factor heb je zelf al gegeven: PVA panel

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe monitor ... HELP !!

      Als je een tikkeltje meer kan uitgeven zou ik voor deze gaan



      Deze moet je normaal rond de €400 kunnen krijgen

      Erwin
      Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
      http://album.zoom.nl/user/lindberg/

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe monitor ... HELP !!

        Oorspronkelijk geplaatst door Nortel Bekijk bericht
        De belangrijkste factor heb je zelf al gegeven: PVA panel
        en tweede belangrijkste is de hardware resolutie. meer is beter, maar ik vind 1600 pixels horizontaal minimum. en of je dit op een 15" of op 21" realiseert is voor mij minder belangrijk dan de fysische "ruimte" op je scherm. zeker voor fotobewerking is dit belangrijk.

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe monitor ... HELP !!

          @Erwin: ROND de 400€ indd , bij Konijn staat ie 424€. Zou de NEC zoveel slechter zijn (voor mijn amateur ogen). Al bij al zit er in alle twee een Samsung PVA paneel in ...

          @momentopname: dus de NEC schiet dan al te kort want die heeft maar 1280 x 1024 pixels Nu heb ik ook een 19" en die draait op 1280 x 1024 en slecht vind ik dat niet.

          De reden waarom ik een nieuw scherm wil is omdat de kijkhoek en de kleurweergave van men huidig scherm (Philips 190X6) echt belabberd is.

          Heeft iemand concrete ervaringen met de NEC of Samsung die ik opgeef? Kwa specs is die NEC toch niet slecht of ben ik daar helemaal verkeerd
          > F U J I F I L M <

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe monitor ... HELP !!

            scherpte van foto's en ruis kan je best beoordelen op 1:1 op je scherm, en als je scherm al klein is, en je interface neemt daar een stuk van, dan zit je met een probleem. minder dan 1600 pixels breed en 1000-1200 (naargelang je beeldverhouding) vind ik heel onaangenaam werken


            Samsung is een beetje "de compromis", niet het beste, maar je krijgt veel voor relatief weinig geld

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe monitor ... HELP !!

              Oorspronkelijk geplaatst door PhotoRookie Bekijk bericht
              @Erwin: ROND de 400€ indd , bij Konijn staat ie 424€. Zou de NEC zoveel slechter zijn (voor mijn amateur ogen). Al bij al zit er in alle twee een Samsung PVA paneel in ...

              :
              Het kan inderdaad wel zijn dat ze alle twee éénzelfde paneel bezitten maar laat ons zeggen dat de Eizo dan beter omringt zal zijn door allerlei soft en hardware die maakt dat het scherm beter zal te kalibreren zijn.
              2 andere voordelen van de Eizo zijn de 5 jaar garantie en het scherm lijkt mij toch minder snel last gaan te hebben van ghosting ( 8ms tov 20ms )

              Of dat de meerkost waard is moet je voor jezelf maar uitmaken ...

              Erwin
              Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
              http://album.zoom.nl/user/lindberg/

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe monitor ... HELP !!

                @Erwin: De nagel op de kop! Die 5 jaar garantie is een pluspunt En die 8ms, ik weet niet of ik dat nodig heb. Games speel ik op men Wii en Xbox360 en voor films heb ik een HD scherm met surround systeem.
                Jha, gemakkelijk is het niet ...
                > F U J I F I L M <

                Comment

                Working...
                X