Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geheugenkaart, problemen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geheugenkaart, problemen

    Mijn verhaal....(zaterdag 11 oktober 2008)

    Het is toch prachtig als je zo'n 8GB CF geheugenkaart of zelfs een 16GB geheugenkaart, koopt om gedurende " lange tijd" min of meer reserve opslag te hebben...

    Bij Fotokonijnberg een SanDisk, CF kaart van 8 GB gekocht en die voor het eerst gebruikt ... voor een fotoreportage (een opening van een nieuw kantoor van een vzw)... Gedurende de foto-opnames regelmatig eens naar het schermpje van de camera gaan kijken ... je weet wel, scherpte en compositie, enz...

    En dan thuis de verrassing... bij de "nabewerking". Waarom zie ik de CF kaart niet op mijn scherm van mijn pc...? Na wat zoeken en herstarten van de pc, enz... geen verandering... en vloeken kan soms een mens opluchten (lang geleden dat vloeken van mijn)...

    De CF kaart dan maar terug in mijn fotocamera gestopt... en wat lees ik op het schermpje van mijn camera... problemen met geheugenkaart... verwijder kaart...!
    Maar vloeken helpt toch soms... dus toch even paniek... waar zijn mijn foto's, ik moet mijn fotomateriaal terug hebben, die kaart kan mij gestolen worden... maar die foto's van de "opening" moet ik recuperenen.

    Dus naar de website van SanDisk, en ja wel daar staat een "revover-saoftware" voor de CF kaart van 8GB... Ik ben dus gered... dacht ik !!!
    Na dowloaden krijg ik de bemerking dat het om een demo gaat... en als ik de software wens te gebruiken moet ik 40 dollar betalen...

    Dat vind ik nu eens een "menslievende" reactie van SanDisk,
    je koopt een kersverse CF-kaart van 8GB, die na het eerste gebruik niet functioneert en dan mag je nog eens 40 dollar neertellen... om de fout van SanDisk zelf recht te zetten....

    Collag's fotografen... jullie kennen nu mijn verhaal, wees dus op uw hoede
    alhoewel ik niet weet of je zo'n CF kaart eerst mag testen vooraleer u ze gaat aankopen...


    Groeten

    Lamp

  • #2
    Re: Geheugenkaart, problemen

    Je hebt hier al een draadje over lopen...

    Comment


    • #3
      Re: Geheugenkaart, problemen

      Je bent dus tegen de LAMP gelopen?

      Sorry kon het niet laten
      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

      Comment


      • #4
        Re: Geheugenkaart, problemen

        Ja ... tegen de LAMP gelopen... gelukkig bestaat er nog "humor"

        Toch wel een dure LAMP (CF kaart van 56 euro en nog en daarbovenop nog eens 40 dollar)

        gr

        Lamp

        Comment


        • #5
          Re: Geheugenkaart, problemen

          Met een nieuwe geheugenkaart ga je normaal ook eerst testen doen voordat je aan een shoot begint.
          Formateren, foto's maken, kaart inlezen in computer, terug formateren.............

          Waarom 8GB en niet 4 van 2GB? Wij zijn nog gewoon van vroeger met filmpjes van 36 te werken en als we bij een buitenrepotage in middenfotmaat werkten hadden we 12 ( lees twaalf) opnamen, dus een 2GB zal wel voldoende zijn zeker.

          Comment


          • #6
            Re: Geheugenkaart, problemen

            Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
            Met een nieuwe geheugenkaart ga je normaal ook eerst testen doen voordat je aan een shoot begint.
            Formateren, foto's maken, kaart inlezen in computer, terug formateren.............

            Waarom 8GB en niet 4 van 2GB? Wij zijn nog gewoon van vroeger met filmpjes van 36 te werken en als we bij een buitenrepotage in middenfotmaat werkten hadden we 12 ( lees twaalf) opnamen, dus een 2GB zal wel voldoende zijn zeker.
            Misschien heb je wel gelijk...

            Alhowel ... als je in JPG en in Raw werkt... is 2GB rap vol...
            Anderzijds 4 kaarten is ook 4 keer meer in en uit kaartlezer en camera...

            groeten

            lamp

            Comment


            • #7
              Re: Geheugenkaart, problemen

              Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
              Met een nieuwe geheugenkaart ga je normaal ook eerst testen doen voordat je aan een shoot begint.
              Formateren, foto's maken, kaart inlezen in computer, terug formateren.............

              Waarom 8GB en niet 4 van 2GB? Wij zijn nog gewoon van vroeger met filmpjes van 36 te werken en als we bij een buitenrepotage in middenfotmaat werkten hadden we 12 ( lees twaalf) opnamen, dus een 2GB zal wel voldoende zijn zeker.
              Ja zeg, op een kaart van 8 Gb staan zo'n 300 Raw's. Die schiet je niet iedere keer bomvol en het mankement manifesteert zich niet altijd de eerste keer (zoals dit bij mij het geval was).

              Kaarten van 2 GB, dat is een kwestie van goesting.
              Ik hou liever van grotere kaarten waar ik steeds niet rap rap moet wisselen van kaart.

              Een kaart van 2Gb is 78 beelden in Raw voor mijn D700; ik vind dit gewoonweg te weinig.
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Geheugenkaart, problemen

                Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                Waarom 8GB en niet 4 van 2GB?
                Al eens nagegaan wat er kan gebeuren met een kaart, die niet in je camera zit? Ik heb zo het idee dat dat onveiliger is als één kwaliteitskaart, die je van te voren wel eerst even test.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Geheugenkaart, problemen

                  Ik heb exact hetzelfde meegemaakt met een 8Gb Compact Flash kaart, de PC sloeg tilt toen ik de kaart wou uitlezen en nadien bleek de kaart corrupt te zijn en de camera herkende de kaart nadien niet meer. Ik heb getracht met RescuePRO Deluxe van Sandisk (heb deze bij een 2Gb kaart gekregen) en ik kon het schudden, kaart werd zelfs niet herkend door dit programma.
                  Ik heb de kaart aan een computer expert meegegeven op het werk en de kaart is terug in orde, maar alles wat er op staat is verloren.
                  Ik lees nu de kaart uit via de camera, juist om dit probleem te voorkomen in de toekomst.

                  En het verhaal van liever 4 van 2Gb dan 1 van 8Gb is onzin, het risico blijft even groot op verlies of diefstal. Ik heb 2 van 2Gb en 2 van 8Gb, dus in theorie voldoe ik aan het 4 keer 2Gb verhaaltje, maar ik schiet wel twee keer meer foto's.
                  Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
                  Website : http://runaque.deviantart.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Geheugenkaart, problemen

                    Daarom begrijp ik niet goed waarom Canon enkel een dual slot voorziet op de "1" reeks en niet bijvoorbeeld op de nieuwe 5D MKII, of op alle camera's. Voor amateurs zijn de foto's toch zeker zo belangrijk als voor pro's...
                    http://www.jeanpaulmontuori.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Geheugenkaart, problemen

                      Om dit te voorkomen heeft de Nikon D3 toch wel een uniek systeem, 2 geheugensleuven die je naar believen kan instellen, bvb kopie maken op kaart 2 van kaart 1, zo heb je altijd een reservekopie van je beelden op een 2de kaart.
                      Zo groot kan de kost toch niet zijn om dat in elke camera in te bouwen????
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Geheugenkaart, problemen

                        Hallo,

                        Een 8 of 16Gig SD kaart is normaal een SDHC-kaartje. Heb je ze via een kaartlezer ingelezen op de PC? Misschien dat die kaartlezer nog geen SDHC-kaartjes herkent?
                        Na wat "proberen" is er dan blijkbaar/misschien0 wat misgegaan met het kaartje?

                        't Is maar een mogelijkheid ... ik help zoeken naar een verklaring ...

                        Jaja
                        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Geheugenkaart, problemen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                          Om dit te voorkomen heeft de Nikon D3 toch wel een uniek systeem, 2 geheugensleuven die je naar believen kan instellen, bvb kopie maken op kaart 2 van kaart 1, zo heb je altijd een reservekopie van je beelden op een 2de kaart.
                          Zo groot kan de kost toch niet zijn om dat in elke camera in te bouwen????
                          Waarschijnlijk niet, maar dat zijn typisch dingen die Canon gebruikt om mensen toch nog een 1Ds ipv een 5D II te laten kopen vermoed ik...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Geheugenkaart, problemen

                            Oorspronkelijk geplaatst door Cameleon Bekijk bericht
                            Daarom begrijp ik niet goed waarom Canon enkel een dual slot voorziet op de "1" reeks en niet bijvoorbeeld op de nieuwe 5D MKII, of op alle camera's. Voor amateurs zijn de foto's toch zeker zo belangrijk als voor pro's...
                            Voor de amateur zelf is het misschien even erg als voor de fotograaf zelf, maar de fotograaf mag het ook nog 's gaan uitleggen aan de klant... En daar zal je gegarandeerd op weinig begrip kunnen rekenen.
                            Ik heb het één keer gehad, gelukkig met persoonlijke foto's, en ik heb ze nog als jpg kunnen recupereren.
                            En hoewel de kans klein is merk ik dat het toch relatief regelmatig gebeurt dat een kaartje er de brui aan geeft - maar hoe klein de kans ook is: slechts één keer volstaat voor een ramp..

                            Dus inderdaad: dual slots zouden zeer welkom zijn op andere modellen...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Geheugenkaart, problemen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Cameleon Bekijk bericht
                              Daarom begrijp ik niet goed waarom Canon enkel een dual slot voorziet op de "1" reeks en niet bijvoorbeeld op de nieuwe 5D MKII, of op alle camera's. Voor amateurs zijn de foto's toch zeker zo belangrijk als voor pro's...

                              Tja, misschien omdat het prijsverschil ergens moet terug te vinden zijn?
                              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                              http://supermasj.zenfolio.com

                              Comment

                              Working...
                              X