Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EXIF informatie uitlezen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EXIF informatie uitlezen

    Hallo allemaal. Ik ben een enorme beginner, en lees hier al een tijdje rond, eerst als niet lid, nu als lid.

    Mijn naam is Vienna, ik woon in Nederland, en ben 44 jaar. Dat heel kort over mezelf.
    Ik wil heel graag mee gaan doen in de beginnershoek, maar moet nog heel veel leren en zit dus eerst nog flink in de boeken.

    Maar goed, nu de vraag. Ik hoop dat ik hem in de goede hoek stel, want ik zie niet echt een beginnershoekje voor vragen.

    Ik heb heel veel fotos gemaakt met verschillende instellingen.
    Maar hoe kun je nu zien hoe je foto gemaakt is in de EXIF info?

    Ik kan de info wel lezen maar wil graag weten hoe je kunt zien of de foto Automatisch, of op TV stand, of M stand is gemaakt.
    Heb me suf gezocht, maar ik kan het eigenlijk nergens terugvinden.

    Wie wil deze beginner een handje helpen?
    Alvast bedankt!
    Canon EOS 450D

  • #2
    Re: EXIF informatie uitlezen

    Oorspronkelijk geplaatst door Vienna Bekijk bericht

    Ik kan de info wel lezen maar wil graag weten hoe je kunt zien of de foto Automatisch, of op TV stand, of M stand is gemaakt.
    Heb me suf gezocht, maar ik kan het eigenlijk nergens terugvinden.
    Meestal vind je die info terug onder "Exposure Mode" of "Exposure Program", hangt een beetje af met welk programma je de exif bekijkt...
    Grtz, Tigra-Boy
    ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

    Comment


    • #3
      Re: EXIF informatie uitlezen

      Dank voor je antwoord.
      Ik had op dit forum ergens gelezen dat Opanda een goed programma was en heb dat geinstalleerd.
      Ik snap er nog niet zo veel van, maar dat was je vast al duidelijk
      In ieder geval zal ik vanavond eens kijken of ik dat kan vinden.

      Maar... zie je dan ook AV of M of TV staan bij Exposure Mode of is dat te simpel gedacht?
      Last edited by Vienna; 8 oktober 2008, 11:10.
      Canon EOS 450D

      Comment


      • #4
        Re: EXIF informatie uitlezen

        En waarom is dat belangrijk dat je weet in welke stand die foto gemaakt is ?

        Voor de kwaliteit van je foto is enkel ISO, f-waarde en sluitertijd echt van belang, en eventueel wat de flitser gedaan heeft. Al de rest is eigenlijk bijzaak. Er staan nog wel nuttige dingen bij natuurlijk...

        Je kan die exif ook in windows zelf uitlezen : gewoon de eigenschappen van een foto nemen (rechtsklikken in verkenner op de file en eigenschappen kiezen). De exif (in compacte versie) staat onder tapblad "samenvatting".
        Die Opanda is prachtig, maar geeft eigenlijk veel te veel informatie...
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #5
          Re: EXIF informatie uitlezen

          Dank je Polleke.

          Waarom het voor mij belangrijk leek... was dat iemand mij adviseerde om de TV stand te gaan gebruiken bij mijn Canon 450D camera.
          Voorheen had ik een Canon Powershot S5 en deed alles in de M stand.

          Nu doe ik op meerdere standen; 1 op auto, 1 op TV en 1 op M.
          Dit om voor mijzelf te bezien welke het beste resultaat geeft.
          Misschien niet helemaal de goede weg hoor.. dat kan. Maar ik had het zelf bedacht om het zo te gaan doen.

          Ik deed inderdaad voorheen ook de EXIF uitlezen via de verkenner, maar dan nog blijf ik met dezelfde vraag zitten; "hoe zie je welke stand gekozen was".
          Ik kan daar ook geen Exposure Mode in vinden.
          Canon EOS 450D

          Comment


          • #6
            Re: EXIF informatie uitlezen

            En waarom is dat belangrijk dat je weet in welke stand die foto gemaakt is ?
            vind dat juist wel interressante info, omdat je daar aan kan aflezen, of de fotograaf er nog een beetje eigen inbreng in heeft gehad.
            of ie zelf de sluitertijd/diafragma of ISO heeft ingesteld.
            bij het lezen van M-AV of TV weet je dat.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: EXIF informatie uitlezen

              Dat is eigenlijk ook wat ik bedoelde Bouk.
              Ook bij foto's van anderen zou ik dat graag willen zien.
              Het leek mij bijzonder interessant.

              Maar eh... wie heeft de oplossing voor me?
              Canon EOS 450D

              Comment


              • #8
                Re: EXIF informatie uitlezen

                Gewoon kijken bij exposure program.
                Daar zal je het volgende kunnen terugvinden:
                - aperture priority = Av
                - manual = M
                - shutter priority = TV
                Mvg Tim

                Comment


                • #9
                  Re: EXIF informatie uitlezen

                  Dank je wel Tim. Ik ga vanavond speuren!
                  Canon EOS 450D

                  Comment


                  • #10
                    Re: EXIF informatie uitlezen

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    En waarom is dat belangrijk dat je weet in welke stand die foto gemaakt is ?
                    vind dat juist wel interressante info, omdat je daar aan kan aflezen, of de fotograaf er nog een beetje eigen inbreng in heeft gehad.
                    of ie zelf de sluitertijd/diafragma of ISO heeft ingesteld.
                    bij het lezen van M-AV of TV weet je dat.
                    grt,bouk.
                    Persoonlijk neem ik 99% van mijn foto's in de P-stand. Ik gebruik die gewoon als was het de Av.
                    Als je in die P-stand aan het "wieleke" draait worden de f-waardes ook aangepast.
                    Iemand die weet wat het verschil is tussen die P-stand en de Av, want ik heb dat verschil nog altijd niet gevonden. ?
                    In beide standen past hij de f-waarde aan, en dus ook de belichtingstijd om de belichting hetzelfde te houden...
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      Re: EXIF informatie uitlezen

                      Blijkbaar is die indicatie van die exif ook afhankelijk van het type camera. Mijn oud Canon Powershot A70 toont zelfs geen "exposure program".
                      Mijn Olympus E-500 geeft het wel aan en toont de P-mode als "normal program".
                      Groeten,

                      Polleke

                      Comment


                      • #12
                        Re: EXIF informatie uitlezen

                        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                        Persoonlijk neem ik 99% van mijn foto's in de P-stand. Ik gebruik die gewoon als was het de Av.
                        Als je in die P-stand aan het "wieleke" draait worden de f-waardes ook aangepast.
                        Iemand die weet wat het verschil is tussen die P-stand en de Av, want ik heb dat verschil nog altijd niet gevonden. ?
                        In beide standen past hij de f-waarde aan, en dus ook de belichtingstijd om de belichting hetzelfde te houden...
                        Eens goed de handleiding lezen als je een hebt natuurlijk.

                        mvg duindistel

                        Comment


                        • #13
                          Re: EXIF informatie uitlezen

                          Oorspronkelijk geplaatst door Duindistel Bekijk bericht
                          Eens goed de handleiding lezen als je een hebt natuurlijk.

                          mvg duindistel
                          Met dergelijk antwoord kan je alles uitleggen hé. Yep ik heb een handleiding, en ik heb die al veel gelezen (heb dat camera'tje al 3 jaar hé).
                          Nu gewoon eens kijken of jij het antwoord al weet ???

                          Hint : persoonlijk heb ik er niet op tegen dat de camera eerst zelf een voorstel doet, dat ik dan prompt naar mijn eigen inzicht aanpas, of wat het dat niet wat je bedoelde ???
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • #14
                            Re: EXIF informatie uitlezen

                            Ik heb in ieder geval dank zij jullie hulp mijn antwoord gevonden.
                            Exposure Program staat er inderdaad. Shutter Priority (ik denk dat dat TV stand is) en bij de andere staat Normal. Dat zal automatisch zijn.

                            Ik kan er weer mee op weg. Bedankt voor alle hulp
                            Canon EOS 450D

                            Comment


                            • #15
                              Re: EXIF informatie uitlezen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Vienna Bekijk bericht
                              Ik heb in ieder geval dank zij jullie hulp mijn antwoord gevonden.
                              Exposure Program staat er inderdaad. Shutter Priority (ik denk dat dat TV stand is) en bij de andere staat Normal. Dat zal automatisch zijn.

                              Ik kan er weer mee op weg. Bedankt voor alle hulp
                              klopt hoor Vienna, de meeste tips; leest men hier tussen de regels door.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X