Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotoclub

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotoclub

    Vorige maand heb ik me aangesloten bij een fotoclub (Iris in Lede).
    Ik heb er al enkele dingen bijgeleerd en reeds genoten van de sublieme werken van andere leden.

    Wat mij opviel is dat de meesten 50+ zijn. Ikzelf ben 24.
    Hoe komt het dat jonge fotografen zich niet aasluiten bij een fotoclub?

    Zijn er hier leden aangesloten bij een fotoclub?
    Canon 5D Mark III, 24-70mm f2.8, 70-200 mm f2.8 IS, 50mm f1.8 - EOS 7D, 18-200mm f3.5-5.6, 18-55mm f3.5-5.6

  • #2
    Re: Fotoclub

    ben zelf 50 dus ja ik val ook in die categorie
    maar bij ons in de club zitten ook jonge mensen hoor
    en die brengen prachtige werken naar voren
    hoe het komt dat jongeren zich niet aansluiten
    mogelijk omdat ze nier zeker genoeg zijn van hun kwaliteiten????
    weet het niet hoor

    Comment


    • #3
      Re: Fotoclub

      Zelf heb ik destijds op aanraden van een lid eens meegeweest naar 2 fotoclubs. Als ik nadien zo eens resumeerde, dan werd er precies maar 10 tot 20% van de avond over fotografie gepraat. De rest van de avond ging over privébabbels, en over de volgende te geven clubexpositie en de problemen daaromtrent.. Ook waren in die clubs -misschien is het toeval ?- nogal veel vastgeroeste ideeën over fotografie, tot op het ouwbollige af, met weinig tot geen ruimte voor vernieuwing.

      Dat waren 2 redenen die mij lieten beslissen er niet meer naartoe te gaan en dat ik via internet en verschillende fotografiefora m'n tijd nuttiger kon besteden, zowel over ideeën als over technnieken.
      Nu ja, zoals ik al zei, misschien bezocht ik de verkeerde fotoclubs.

      Mvg,
      Frederic

      Comment


      • #4
        Re: Fotoclub

        Ik ervaar de fotoclub als een meerwaarde. Bij ons vooral ook 40+-ers, maar ook enkele jongere mensen. De meesten zijn echter jong van hart. Ik ervaar de club als een geheel van mensen met dezelfde passie. Veel vrijheid in onze club, geen verplichtingen, geen competitie, gewoon ieder die zijn ding doet, zoals hij het wil. Een combinatie van redelijk goede fotobeoordelaars, mensen die nog dia's maken, techniekers en compositorisch sterke fotografen en mensen van de fotoacademie...
        Bij ons wordt 90% van de tijd over de club en fotografie gebabbeld zelfs tijdens het navergaderen.
        Kleine club, goeie sfeer... ME LIKE .

        Comment


        • #5
          Re: Fotoclub

          das ook een reden voor mij dat ik niet op zo,n fotoclub ga, mensen zijn me daar meestal veel te oud.
          net als bij een Filatelistenclub.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Fotoclub

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            das ook een reden voor mij dat ik niet op zo,n fotoclub ga, mensen zijn me daar meestal veel te oud.
            Dat stoort me helemaal niet. Ik denk dat we van hun ervaring veel kunnen leren.
            Ik vraag me alleen af waarom jonge mensen niet gaan.
            Canon 5D Mark III, 24-70mm f2.8, 70-200 mm f2.8 IS, 50mm f1.8 - EOS 7D, 18-200mm f3.5-5.6, 18-55mm f3.5-5.6

            Comment


            • #7
              Re: Fotoclub

              Oorspronkelijk geplaatst door wimpieken Bekijk bericht
              Ik vraag me alleen af waarom jonge mensen niet gaan.
              Tijdsgebrek

              Comment


              • #8
                Re: Fotoclub

                Oorspronkelijk geplaatst door woolfie Bekijk bericht
                Tijdsgebrek
                je zit thuis(meeststal) al met je ouders, om dan in je vrije tijd ook nog weer met ouderen om te gaan voor je hobby!!!!
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Fotoclub

                  een gemiddelde leeftijd van 50 jaar is een succes voor een traditionele fotoclub.
                  Meestal is dat 60 a 70 jaar.
                  Wat doen jonge mensen ? Die richten zelf een club op ...
                  zoals : www.digifotomaarkedal.be
                  Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotoclub

                    Eerlijk... ik heb mensen van de fotoclub aan 't werk gezien... in de kerk mag ik niet fotograferen voor de communie van mijn kinderen. Dat doet de officiële fotograaf, en achteraf kan je die foto's kopen. Het uitreiken van de hosties aan de kinderen: fotograaf staat er een paar meten vandaan en neemt zijn foto's met de interne flits van zijn camera. Ze leken werkelijk nergens op, in aanmerking nemend dat hij de officiële fotograaf was.

                    Tweede voorbeeld: schoolfeest. Een lokaal werd ingericht als studio met softbox en paraplu: alles erop en eraan. Maar de foto's waren allemaal verschrikkelijk overbelicht. Echt totaal uitgebrand, en niet zomaar een paar plekjes. "Het lokaal is te klein om als studio te kunnen dienen", heette het dan. Waarschijnlijk hebben ze er nog nooit van gehoord dat je de intensiteit van de flitsers kan aanpassen.

                    Om die reden zal ik me NOOIT bij die club aansluiten. Welke uitdaging zou ik daar nu kunnen hebben?

                    Aan de andere kant... ik kan dan wel over een studio mét uitrusting beschikken...
                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotoclub

                      Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                      Eerlijk... ik heb mensen van de fotoclub aan 't werk gezien... in de kerk mag ik niet fotograferen voor de communie van mijn kinderen. Dat doet de officiële fotograaf, en achteraf kan je die foto's kopen. Het uitreiken van de hosties aan de kinderen: fotograaf staat er een paar meten vandaan en neemt zijn foto's met de interne flits van zijn camera. Ze leken werkelijk nergens op, in aanmerking nemend dat hij de officiële fotograaf was.
                      Dus... men vraagt mensen van de fotoclub om foto's te maken in de kerk bij de communie en die foto's trekken op niets, en da's dus een reden om niet bij een fotoclub te gaan. Lijkt me een reden om er wel bij te gaan... volgende keer hebben ze misschien deftige foto's dan .

                      Wat ik nog veel erger vind... school-/klasfoto's die op niets trekken en door een beroepsfotograaf gemaakt zijn : De klas staat veel te ver weg tegen een uitgebrande hemel, er lopen nog mensen op de achtergrond naast de groep. Ik zou voor zo'n foto geen geld durven vragen.

                      Ik denk dat de éne club de andere niet is. Het gaat er overal anders aan toe, en denk ik dat het kwestie is van de sfeer te snuiven en aan te sluiten waar je je goed voelt. Bij ons zijn ook mensen van buiten de gemeente aangesloten, terwijl die in hun eigen gemeente ook clubs hebben.
                      Ik ga niet te veel reclame maken echter... dat kan nadelig zijn voor de kleinschaligheid .

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotoclub

                        Ik ben nu 23 en ben in de fotoclub gegaan van mijn gemeente (Vorselaar) toen ik 21 was. Ik voelde me echter niet onmiddellijk thuis omdat het meerendeel ouderen waren (en dan valt het nog mee in vergelijking met andere clubs). In de fotoclub waar ik in ben wisten de meesten al veel van fotografie af en ik was nog maar een leek op dat gebied. Toen ik er vragen over stelde kreeg ik van sommige een arrogant antwoord à la "gij kent niks van fotografie". Ook werd en wordt er nog zeer competitief gespeeld. We doen bijvoorbeeld mee aan nationale wedstrijden en die punten of aanvaardingen tellen dan mee voor ons clubkampioenschap. In het begin moet ik zeggen moest ik mezelf verplichten om ernaartoe te gaan omdat je van nul moet beginnen en tegen "gevestigde waarden" moet 'opboksen'. Ook als je dan foto's laat zien die met een compactje zijn genomen en die "uitgevreten zijn" of "de horizon staat scheef" of "het onderwerp staat in het midden" krijg je daar in je gezicht (wat ik het liefste heb) ofwel hoor ik het van horen zeggen achter mijn rug dat er veel commentaar opkomt en dat ik niet goed kan fotograferen en dat werkt demotiverend. Dit is voor mij dan ook DE reden waarom jongeren bij een traditionele fotoclub wegblijven. Er wordt maar weinig aandacht besteed aan nieuwelingen en men moet het allemaal zelf leren. Diegene die "goed kunnen fotograferen" houden de tips en trucs voor hun eigen en zeggen dat niet tegen de newbees. Enfin dit is misschien wel zwart-wit maar ik weet wel 1 ding: ik heb volgehouden, mezelf ertussen gewrongen en vorig jaar won ik op het fotosalon de gouden medaille in de disipline digitaal beeld (foto's van alle onderwerpen die geprojecteerd worden op een scherm door middel van een beamer). Leuk is dat dan wel en dat geeft voldoening en je krijgt een hand van diegene die tweede was (en die man blijkt dan met zijn foto's internationale aanvaardingen te hebben) en dan moet ik wel zeggen dat ik daar fier op ben en blij ben om door gezet te hebben.

                        Wat voor mij ook belangrijk is, is dat er niet altijd over fotografie wordt gepraat. Misschien 80 % gaat over seks, problemen in de maatschappij, koetjes en kalfjes... etc. en dat vind ik dan weer een pluspunt. Ook wordt er gedronken aan een maatschappelijke prijs (4 Euro voor frisdrank of licht bier, of 5 Euro voor zwaar bier => en dan wel alles à volonté de hele avond door).

                        Enfin, iedereen heeft zo zijn vast plaatsje en je gaat automatisch zitten bij de personen waar je je het beste bij voelt. Regelmatig worden er daguitstappen gemaakt in familieverband of wordt er een visprijskamp gehouden of een BBQ of... om het familiale te bevorderen.

                        Al bij al geen slechte beslissing dat ik bij de fotoclub ben gegaan. En ik ben in een vereniging van mijn dorp, d.w.z. dat er op het jaarlijkse fotosalon vele bezoekers komen en die dan mijn foto's zien hangen en dan mij achteraf komen feliciteren, je krijgt een hand van de burgemeester, of van de schepen etc. je kent dat wel.

                        Dit was het zo wat zeker

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fotoclub

                          Ik denk dat het inderdaad slikken is voor velen, als ze bij een traditionele fotoclub aansluiten.

                          De meeste leden zijn 50+, maar dat wil niet zeggen dat ze niet kunnen fotograferen.
                          Die 50+ hebben voornamelijk te maken met de factor tijd. Fotografie is niet, snel 500 foto's maken op een dag, jpg lekker op vivid, kaartje in beamer, en hopsakee.

                          Wij verlangen dat foto's in passe-partout en op fotopapier worden gepresenteerd.
                          Anders zie je toch niets.

                          De laatste tijd merken we een instroom van nieuwe leden, en er zijn twee soorten:
                          -Zij die slechts kort blijven (het record is 1 uur) en dan weer verdwijnen.
                          -Zij die er de nodige tijd in investeren.

                          Als je een fiets hebt kan je aansluiten bij een wielerclub, dat garandeert niet dat je kan volgen als ze even heen en weer naar de Ardennen rijden.

                          Over die "verouderde principes", daar kan ik inkomen. Het is een streven om niet "vastgeroest" te raken, en het zijn niet noodzakelijk de jongste leden die het voortouw nemen in de vernieuwing.

                          Tenslotte is het een misvatting dat fotoclubs cursus geven in fotograferen.
                          Aan wie zouden ze dat doen, elk jaar aan zichtzelf + die paar nieuwe leden ?
                          Je leert wel bij door naar foto's van anderen te kijken, en als die hun tips en trucks niet willen vertellen, dan zit je in een slechte fotoclub.

                          Dpaul.
                          DPaul - A.FIAP
                          D810, nikkors and other stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fotoclub

                            Bij ons in de club ligt de gemiddelde leeftijd toch een stuk lager, denk dat die voorraan de 30 ligt.
                            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                            http://www.stevevandegaer.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fotoclub

                              Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                              Wat doen jonge mensen ? Die richten zelf een club op ...
                              zoals : www.digifotomaarkedal.be
                              Ah, de "bende" van op miss benelux
                              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                              http://www.stevevandegaer.be

                              Comment

                              Working...
                              X