Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witbalans

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Witbalans

    Hallo,
    kan er mij iemand vertellen wat ik mij moet voorstellen met de term "witbalans"? Ik doe reeds vele jaren aan fotografie en weet wel wat contast en belichting betekenen maar de term witbalans is mij onbekend in de gewone fotografie. Woensdag 23/7 mag ik mijn G5 ophalen en kan ik pas echt van start gaan. Hopelijk kan ik mijn probeersels op dit forum smijten...

    Barney

  • #2
    Hallo, inderdaad de term witbalans komt niet voor in de analogefotografie maar zit daar vervat in de film, zo heb je films voor daglicht en films voor kunstlicht. Dat heeft te maken met de kleurtemperatuur van het licht, en dat doet nu ook de witbalans. Met andere woorden je moet eerst gaan bepalen wat wit moet zijn voor de camera. Je kunt kiezen voor een auto witbalans of voor ingestelde waarden gebruiken, zonneschijn , bewolkt, kunstlicht, TL licht, enz. Voor nauwkeurig werk kan je je eigen witbalans bepalen door een wit stuk karton of papier te fotograferen en deze foto gebruiken voor het bepalen van je Custum witbalans. Zo werkt men ook met een videocamera.

    Ik hoop dat mijn uitleg een beetje begrijpelijk is voor je.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Originally posted by Digipics357
      Hallo, inderdaad de term witbalans komt niet voor in de analogefotografie maar zit daar vervat in de film, zo heb je films voor daglicht en films voor kunstlicht.
      Hmmm, toch even aanvullen dat in de analoge fotografie er ook kleurzweem bestaat en dat hiervoor gekleurde filters bestaan die de kleurzweem zouden moeten corrigeren.

      Verbeter me indien ik ernaast zit.

      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • #4
        dus barney, als je onder bepaalde lichtomstandigheden fotografeert, zal de camera een analyse maken (indien auto WB wat de meesten instellen tot ze vertrouwd zijn met presets) en voorgaand op die analyse wordt dan je ganse kleurpallet bepaald. Maw witbalans maakt hoe de andere kleuren er gaan uitzien omdat elke kleur eigenlijk wit is dat door frekwentieafbuiging en absorbsie wordt bepaald.

        Als je witbalans dus onjuist is, zal ook je rood, groen, blauw en de varianten daarop niet juist gereproduceerd worden. Daarom dat online foto's soms zo verschillen ...

        Comment


        • #5
          Originally posted by Hombre
          Verbeter me indien ik ernaast zit.
          Het is eerder zoals Digipics zegt : in film-fotografie heb je speciale film voor bepaalde lichtomstandigheden (zoals TL-licht, tungsten, etc). Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je met een filter hetzelfde kan bekomen.

          Henk

          Comment


          • #6
            Originally posted by henkvw
            Originally posted by Hombre
            Verbeter me indien ik ernaast zit.
            Het is eerder zoals Digipics zegt : in film-fotografie heb je speciale film voor bepaalde lichtomstandigheden (zoals TL-licht, tungsten, etc). Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je met een filter hetzelfde kan bekomen.

            Henk


            Voor industrieel gebruik misschien wel, ja.
            Hieronder een stukje over de Hoya kleurenfilter toepassingen:

            <font color="maroon">As their names suggests, these filters use HOYA colored glass. They are used for color correction of different light sources when using color film, or for controlling contrast with Black & White film. Color correction filters are important as color films do not have the flexibility of the human eye to automatically adjust to different situations.[/COLOR]

            IMHO en FWIW natuurlijk.
            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • #7
              Het begint mij al wat duidelijker te worden. Als ik mijn fototoestel heb kan ik het nog eens uittesten...
              Alvast bedankt voor de reacties

              Barney

              Comment


              • #8
                Originally posted by Hombre
                IMHO en FWIW natuurlijk.
                Weer iets bijgeleerd

                Henk

                Comment


                • #9
                  Op elk moment van de dag is de wit(balans) verschillend.
                  Lange tijd geleden heb ik nog eens dia's genomen met een interval van 1 uur (beginnende om 7 uur en eindigend om 21 uur - steeds was er een groot stuk wit in die opname) en toen
                  kon men goed zien dat de kleuren (en het wit) steeds veranderde van uur tot uur.
                  Waarom dia ? omdat bij afdruk foto van een kleurnegatief in het labo steeds een correctie wordt gedaan...
                  Kleine tip... als je uw digitale camera aanzet richt het direct op een zo wit mogelijk
                  oppervlak omdat bij aanzetten van een camera de kleurbalans aut. wordt bepaald.
                  En als je geen wit hebt, richt de camera naar boven....
                  daVinci
                  www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)

                  Comment


                  • #10
                    Het beheersen van de witbalans en het begrijpen van kleurtemperatuur is binnen de fotografie een belangrijk én bepalend element in het afleveren van goede foto's.

                    Dàt is nu net de kracht van de digitale fotografie. Vroeger was je als fotograaf gebonden aan de kleurtemperatuur van je film en voor de rest bleef het bij het behelpen met filters en vervelend labeur in de doka... Bij digitale toestellen krijgen we met de beheersing van de witbalans een heerlijk werkmiddel om perfecte beelden af te leveren.

                    Dat is één van mijn eerste conclusies bij mijn nog recente overstap naar digitaal. De auto witbalans van mijn Fuji S2 is heerlijk precies en spaart mij handenvol werk bij het postproccessen van mijn beelden...

                    Heerlijk gewoon...
                    Kariboe
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                    Comment


                    • #11
                      Nogmaals bedankt, zo leren we alle dagen bij...
                      Nu zo vlug mogelijk de praktijk, en dan eens iets laten zien zeker he?

                      Comment

                      Working...
                      X