Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

diafragma vergelijk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • diafragma vergelijk

    Kan iemand mij proberen uit te leggen hoe het diafragma bepaald wordt?

    Ik dacht eigenlijk altijd dat een bepaalde diafragma waarde (bv. 2.8) voor elke lens een eerlijk vergelijkingsmateriaal was. Oftewel; elke lens met een bepaalde diafragma waarde, kan in exact dezelfde lichtomstandigheden met dezelfde sluitertijden werken.

    Maar dit kan niet waar zijn, want waarom hebben dan bijna alle compactcamera's een diafragma van 2.8? Dit zijn bij spiegelreflex al het hogere segment.

    Waar zit ik mis?
    Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

    http://ubovdburg.zenfolio.com/

  • #2
    Re: diafragma vergelijk

    Een 50 f1,4 is iets minder duur dan een 600 f4.

    De samenstelling en de grootte van lenzen bepaalt de kostprijs.

    En voor compact zijn minder grote lenzen nodig.

    Comment


    • #3
      Re: diafragma vergelijk

      het gaat hier over objectieven niet lenzen.
      er zijn een paar punten wat de prijs en kwaliteit van objectieven bepaalt:
      - de hoeveelheid glas (het aantal lenzen in het objectief)
      -het soort glas
      -hoe lichtsterker (dus hoe groter het diafragma) hoe meer kwaliteit
      -het materiaal waaruit het objectief uit gebouwd is (metaal, plastic, ...)
      -...

      bij een objectief wordt altijd de lichtsterkte vermeld = het grootste diafragma.

      Hoop dat dit ongeveer het antwoord is waar je naar zocht.
      Last edited by Jens123; 6 oktober 2008, 17:17.

      Comment


      • #4
        Re: diafragma vergelijk

        Oorspronkelijk geplaatst door Jens123 Bekijk bericht
        het gaat hier over objectieven niet lenzen.
        Oorspronkelijk geplaatst door Jens123 Bekijk bericht
        bij een lens wordt altijd de lichtsterkte vermeld = het grootste diafragma.

        Comment


        • #5
          Re: diafragma vergelijk

          komt door de kleine sensors van de compactjes dat het makkelijker is om met een relatief goedkoop lensje 2.8 te halen .. maar de compactjes hebben geen 2.8 over hele bereik .. enkel in de volledig uitgezoomde stand. een lens die de 2.8 over het hele bereik houd is veel duurder dan een lens die dat enkel aan een extremum van de zoom haalt. (vb. Tamron 17-35 f2.8-4 versus Nikon 17-35 F2.8)

          Comment


          • #6
            Re: diafragma vergelijk

            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            tegen een objectief wordt vaak "lens" gezegd, maar het objectief bestaat eigenlijk uit lenzen.

            Comment


            • #7
              Re: diafragma vergelijk

              Oorspronkelijk geplaatst door UBO Bekijk bericht

              Maar dit kan niet waar zijn, want waarom hebben dan bijna alle compactcamera's een diafragma van 2.8? Dit zijn bij spiegelreflex al het hogere segment.

              Waar zit ik mis?
              De diafragmaopening is een breuk: brandpunstafstand/lensopening.
              Het kleinste getal geeft dus de grootste lensopening.
              Bij 2.8 zijn in theorie bij een bepaalde situeatie alle sluitertijden gelijk, ongeacht de brandpuntsafstand. Alleen door de nadruk op andere beeldelementen te leggen zal deze dan soms toch verschillen.
              Het maken van een zoomlens met een zeer groot bereik +vast diafragma 2.8 is kostbaar. Meestal zie je dan naar het telebereik een sterk aflopende waarde (of oplopend getal).
              Waarom 2.8 lenzen in prijs nogal verschillen laat zich mede beter begrijpen als je ziet dat een 2.8 50mm lens rond de 150 gram kan wegen, een 200 prime rond de 900gr. een 70-200 zoom 1,4kg, een 300mm 3kg. Per kg kom je dan nog (bij dezelfde bouwkwaliteit) rondom dezelfde prijs uit
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: diafragma vergelijk

                Oorspronkelijk geplaatst door Jens123 Bekijk bericht
                tegen een objectief wordt vaak "lens" gezegd, maar het objectief bestaat eigenlijk uit lenzen.
                Ja, dat weet ik ook wel,

                Het ging er mij om dat je eerst iemand gaat verbeteren om daarna in de volgende alinea zelf lens in plaats van objectief te gebruiken. Wees dan consequent.

                Hoewel ik het met je eens ben dat objectief 'het beste' woord is, denk ik dat lens zo ingeburgerd is dat het niet meer als fout is aan te merken. Zeker in samengestelde woorden als zoomlens of wandellens zullen er weinig mensen zijn die daarvoor in de plaats zoom- of wandelobjectief gebruiken.

                Comment


                • #9
                  Re: diafragma vergelijk

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                  Ja, dat weet ik ook wel,

                  Het ging er mij om dat je eerst iemand gaat verbeteren om daarna in de volgende alinea zelf lens in plaats van objectief te gebruiken. Wees dan consequent.

                  Hoewel ik het met je eens ben dat objectief 'het beste' woord is, denk ik dat lens zo ingeburgerd is dat het niet meer als fout is aan te merken. Zeker in samengestelde woorden als zoomlens of wandellens zullen er weinig mensen zijn die daarvoor in de plaats zoom- of wandelobjectief gebruiken.
                  hehe, had ik nog eens niet door^^ duidt aan hoe vaker het wel wordt gebruikt dan objectief

                  Comment


                  • #10
                    Re: diafragma vergelijk

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jens123 Bekijk bericht
                    hehe, had ik nog eens niet door
                    Haha, zo zie je maar...

                    Comment


                    • #11
                      Re: diafragma vergelijk

                      Bedankt voor jullie uitleg.
                      Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

                      http://ubovdburg.zenfolio.com/

                      Comment

                      Working...
                      X